Mainos
Entinen sähköasentaja meni ja voitti kaikki ajamansa rallikisat vuosina 2004–2012. Nyt miehen ajohanskoihin voi sovittautua fransmannin nimikkopelin myötä.
Italialainen Milestone on tunnettu parhaiten MotoGP-peleistään ja muista hyvin simulaatiomaisista kilvoittelupeleistään. Sébastien Loeb Rallynsa kanssa peliorganisaatio on panostanut täyteläiseen simulointiin. Yhtiön markkinointiosasto hehkuttaa, että jokainen pelissä saatavilla oleva ajokki muistuttaa prikulleen esikuvaansa ralliajotuntuman osalta. Tähän on paha mennä inisemään vastaan, sillä kokemusta ei juuri näistä kilpa-ajoista ole kuin MM-rallin ammattilaisilla.
Heti aluksi on todettava, että SLR on helvetillisen vaikea – ainakin, jos ajoavut ottaa pois käytöstä. Autot ovat nopeita ja soratiet aitoja rallierikoiskokeita, joten on sanomattakin selvää, että mutkat ovat pahoja ja tiet kapeita. Pienikin virheliike on merkki kontrolloimattomasta ja välittömästä ulosajosta. Tämän puolesta realismi varmasti pitääkin paikkaansa.
Fysiikkojen saralla se ei kuitenkaan pidä. Auto tuntuu kärsivän PlayStation ykköselle julkaistun V-Rallyn kaltaisista fysiikkaongelmista ja bugeista, joita jää ihmettelemään suu auki. Auto saattaa välillä törmätä näkymättömään objektiin ja jäädä jumiin kivikkoon. Tai sitten jokin hyppyri saa pirssin sinkoilemaan kuin superpallon Stockan lasi- ja astiaosastolla.
Kun pelaaja oppii ajamaan, alkaa peli muuttua mukavammaksi. SLR on kuitenkin peli, joka vaatii kovaa treeniä. Ohjaimella ajaminen on aluksi helvetistä, mutta ratilla meininki on sujuvampaa. SLR:ssa ajotaito on se, joka ratkaisee.
Sebun ralli koostuu uramoodista, jossa ei tarvitse ajella yhtä luokkaa kronologisesti. Pelaaja voi ottaa minkä tahansa tarjolla olevista skaboista ja valita haluamassaan järjestyksessä minkä tahansa erikoiskokeen Driveclub-pelin tavoin. Tämä on ihan kiva tapa pelata ja poikkeaa sopivasti muista rallipeleistä.
Pelimuotoja on yhteensä 16, joihin lukeutuvat perusrallin lisäksi rally cross, vuorikiipeily, erilaiset aika- ja taitohaasteet sekä verkkopelit.
Ajoneuvopuolella puolestaan tyrkyllä on modernien rallirunttujen lisäksi myös klassikkoja mm. ysäri Celica, se ensimmäinen banaani-Subaru ja saatanan lahja rallikuninkaille; Peugeot 205. Autokanta on orgastinen ja tyydyttää takuulla jokaisen rallifanin tarpeet.
Bugit ja ongelmat ovat arkipäivää SLR:ssa. Optimointi on holtitonta ja pelin ruudunpäivitys putoilee välillä sulavasta 60 kuvasta noin viiteen kuvaan sekunnissa. Etenkin, jos auton takaa nouseva pölypilvi sattuu kuvaan.
Peli vaatii myös nettiyhteyden käynnistyessään. Jos netti pätkäisee tai Milestonen serverit ovat jäkissä, peli kaatuu alkuvalikkoon. Toivottavasti näistä lastentaudeista päästään seuraavassa päivityksessä eroon.
Yleisesti Sébastien Loeb Rally EVO on hyvä rallipeli, mutta pahuksen pikkutarkka ja suorastaan ärsyttävän haastava. Kun siihen pääsee sisälle, palkitsee peli jokaisesta onnistumisesta.
Vaikka graafisesti kyseessä ei olekaan mikään mestariteos, on se rallifaneille loistava valinta – etenkin autokantansa vuoksi. WRC 5 on kuitenkin parempi vaihtoehto, mikäli rallilta haluaa helpompaa lähestyttävyyttä ja kauniimpia grafiikoita. Ratti on Sebun rallia varten kuitenkin välttämätön apuväline.
Mainos