Mikä ihme on BeamNG.drive? Jotain simulointia? Jokin peli? Kumpaakin, eikä kumpaakaan – vielä.
BeamNG.drive on alfa-vaiheessa oleva pelimoottori autopeleille. Saksalaisen, vuonna 2011 perustetun start-up-yrityksen tavoitteena on tehdä täydellinen autorigi, joka simuloi pikkutarkasti vaurioita ja ajoneuvofysiikoita, niin ohjattavuuden kuin ajoneuvonhallinnankin saralla. BeamNG.drive on puolestaan pelimuotoon rakennettu leikkikenttä, johon on valmiiksi tehty muutama automalli ja rata. Loput voikin sitten tehdä halutessaan vaikka itse.
Mikä ihme sitten on autorigi? No, se on niin sanottu fysiikkanukke, johon valmis 3D-automalli liitetään pelikehittäjien toimesta. Rigi hoitaa fysiikat ja reagoi ympäristörigien kanssa, jolloin raaka 3D-malli seuraa rigin muutoksia. Tällöin lopputuloksena näyttää siltä, että 3D-automalli liikkuu ja hajoaa kuten oikea auto. Kaiken työn hoitaa kuitenkin tuo näkymätön rigi. Tätä ei kuitenkaan pelaajan tarvitse tietää tai siitä murehtia.
Valmiita ratoja on kourallinen, jotka jokainen niistä sijoittuu joko suomalaisen näköiseen metsikköön tai sysiviidakkoon. Radat ovat hauskoja hiekkalaatikoita, joissa on ilo kerätä vauhtia ja antaa fysiikan hoitaa loput.
Autoja on myös kourallinen, eri variaatioineen. Ajokkeja löytyy maasturista urheiluautoon ja jopa rekkaan. Sekä ratoja, että autoja saa kuitenkin ladata verkosta kymmenittäin pelaajien tekeminä. Auto-, lentokone- ja työkonekantaa löytyy kiitettävästi. Etenkin autopuolelta löytää sekä herkullisia klassikoita, että uusimpia superautoja. Radoista vaihtelua tuo mukanaan ainoastaan aavikkomiljöö, sekä satunnaiset moottoritietestiradat.
Autoja ja ratoja ei kuitenkaan pysty ihan jokainen klikkailija itse väkertämään. Perusymmärrys pelimoottoreista ja 3D-mallintamisesta on etenkin autojen luomisessa oltava. Ratojen tekoon löytyy editori, joka on helppokäyttöinen, mutta vaatii pohjustukseksi ainakin yhden YouTube-videon. Radan julkaiseminen onkin itse rakentelua vaikeampi prosessi. Onneksi peruspelaaja voi kuitenkin vain myös imutella netistä toisten tekemiä ratoja, mikäli omat skilssit niiden luomiseen eivät riitä.
BeamNG.drive'ssa ei varsinaisesti ole pelattavia tavoitteita. "Pelistä" löytyy myös tehtävähenkisiä haasteita, mutta vapailla saarilla on ainakin allekirjoittaneen mielestä hauskempaa testailla. Koko BeamNG.drive'n pointti on kuitenkin hajoittaa autoja mitä erilaisimmilla tavoilla, romuttuminen kun on fysikaalisesti oikeaa ja todella orgastisen näköistä. Lisäksi pelin kameraa voi säätää vaikka hidastamaan aikaa, jolloin kolareista voi nautiskella slowmotionin tuottamia yksityiskohtia ihaillen.
BeamNG.drive'stä on joskus hamaassa tulevaisuudessa tulossa peli, mutta BeamNG-start-up-yrityksen tavoite on ennemminkin rakentaa autorigi, todellisin fysiikoin, jota sitten voitaisiin hyödyntää muiden pelivalmistajien peleissä, esimerkiksi Codemastersin rallipeleissä, GTA 6:ssa, Forza Motorsportissa ja vaikka Driveclub 2:ssa. Toteutuuko tavoite – se jää nähtäväksi, mutta aivan helvetin hauska leikkikalu BeamNG.drive on jo nyt. Toivottavasti isot pelitalot tajuavat hyödyntää sen potentiaalia omissa autopeleissään.
BeamNG.drive ei ole kaikkien pala kakkua, mutta kovien automiesten puuhasteluna se on oiva lelu. Tällä hetkellä BeamNG.drive'n alfaan pääsee käsiksi vain pc:llä, rahoittamalla start-upin toimintaa, ostamalla alfan esimerkiksi Steam-palvelusta. Modeja, eli autoja ja ratoja saa kymmenittäin BeamNG:n foorumin linkeistä.
Drive on kuitenkin vielä tässä vaiheessa todella keskeneräinen. Se on pullollaan bugeja, ajoneuvojen äänet ovat aunarista, pelattavaa ei ole nimeksikään ja konetehojakin vaaditaan enemmän kuin kohtuullisesti. Jos tämä ei kuitenkaan haittaa ja veri vetää fysiikkatesteihin, on BeamNG.drive kokeilemisen arvoinen. Pienen hiekkalaatikkodemon saa BeamNG:n verkkosivuilta ihan ilmaiseksikin pc:lle.
Mikä parasta. BeamNG:n leivistä löytyy joukko suomalaisia, eli pelikehityksestä propsit tulee jälleen tänne meidän Finlandiaan. Torilla tavataan!