Sony Interactive Entertainment on sopinut ostavansa brittiläisen tekoälyyrityksen iSizen.
iSize on erikoistunut syvälliseen oppimiseen videoiden lähettämisessä. Sen teknologian avulla yritykset voivat vähentää videopelien suoratoistoon tarvittavan datan määrää ja parantaa videon suoratoistosisällön visuaalista laatua tekoälyn avulla.
Yhtiöllä on myös oma ”live-valokuvamainen, fotorealistinen, generatiivinen 2D/3D-avatar-teknologia”, kuten sen verkkosivuilla kerrotaan.
– Yritysosto tarjoaa SIE:lle merkittävää asiantuntemusta koneoppimisen soveltamisesta videonkäsittelyyn, mikä hyödyttää monia tutkimus- ja kehitystoimintojamme sekä video- ja suoratoistopalveluitamme”, sanoo SIE Future Technology Groupin SVP Ueli Gallizzi.
– Vuonna 2016 perustetulla ja Lontoossa sijaitsevalla iSIZE:llä on joukko lahjakkaita insinöörejä ja teknisiä asiantuntijoita, jotka ovat kehittäneet joukon ohjelmistoratkaisuja videon optimointiin. Yritys on esimerkiksi rakentanut tekoälyyn perustuvan havaintopohjaisen esikäsittelyratkaisun, jonka avulla perinteiset, kolmannen osapuolen kooderit voivat tuottaa laadukkaampaa videota huomattavasti pienemmällä bittinopeudella, Gallizzi jatkaa.
Aiemmin tänä vuonna Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Jim Ryan sanoi, että PlayStation valmistautuu paljastamaan ”aggressiivisia suunnitelmia” pilvipelaamisen alalla.
Hiljattain Sonyn toimitusjohtaja Kenichiro Yoshida sanoi, että pilvipohjaiseen pelaamiseen liittyy vielä teknisiä ongelmia, ja kutsui teknologiaa ”hyvin hankalaksi”, mutta haasteeksi, johon ”haluamme tarttua”.
Yrityskaupan myötä voimme odottaa, että PS5:n striimattavat pelit ja pelien striimaaminen pelaajien toimesta tulee kehittymään merkittävästi nykyisestä. Mitään uutta tuskin kannattaa kuitenkaan ihan heti odottaa.