Mainos

Ready or Not on taktiikkapainotteinen ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa pelaaja toimii SWAT (Special Weapons And Tactics, Suomessa Vati tai Karhu) -ryhmän johtajana. Peli on takavuosien hittipelin, SWAT 4:n henkinen seuraaja, mutta kuinka se onnistuu konsoliversiona?

Heti alkuun siis tehkäämme selväksi, että tämä arvostelu on erityisesti Ready or Not -pelin PS5-version arvostelu. Peli julkaistiin PC:lle early accessina jo monta vuotta sitten ja on saanut osakseen reilullä kädellä päivityksiä ja kasvattanut yleisöään sen realismin ja brutaaliuden vuoksi.

Monta tarinaa, monta keissiä

PS5-versio ei tarjoile perusversiona kuin yhden tarinan. Se on huoltoasemalle sijoittuva panttivankitilanne, jossa vahvasti aseistautuneet narkkarit ovat päättäneet saada saalista huoltoaseman ja ravintolan kassoista.

Mainos

Pelissä itsessään ei ole yhtenäistä tarinaa, vaan jokaisessa tehtävässä on oma tilanteensa ja skenaarionsa. Perusskenaarioita on useita, mutta ainakin PS5:llä jokainen tarina on itsenäinen lisäosansa.

Lisäksi jokaista tarinaa on muutettu alkuperäisestä konsoliversion julkaisussa. VOID Interactive teki visuaalisia säätöjä (mm. vähennettyä raajojen irtoamista, peitettyä alastomuutta yms.) jotta peli läpäisee konsolien sertifioinnin – nämä muutokset otettiin käyttöön myös PC-päivityksessä samaan aikaan. Tämä aiheutti suuttumusta osalle PC-pelaajia – ymmärrettävästi, sillä osa pelin realismista katosi muutosten myötä.

Hitaasti vai räiskien

Poliisin erikoisryhmät harvemmin ryntäävät tilanteeseen ja tappavat kaikki aseillaan, joten pelissäkin suositaan hidasta ja taktista tyyliä. Tarkoituksena on ottaa tilanne hallintaan ja minimoida kuolleet, loukkaantuneet ja turhat riskit. Pelaaja suorittaa SWAT-tyylisiä operaatioita – panttivankien pelastuksia, huumeluolien ratsioita, epäiltyjen kiinniottoja. Jokainen voimankäytön elementti arvioidaan tehtävien päätteeksi, joten urpoilulle ei ole sijaa.

Poliisiasema on pelin tukikohta, jossa treenataan ja laitetaan loadoutit minttiin.

Aseina pelaajalla on laaja kirjo Los Angelesin poliisin käyttämiä aseita sekä tarvikkeita kuten oven murtamiseen tarvittavia välineitä, peilejä ja monia muita.

Peliä voi pelata myös yksinpelinä, mutta se on tehty moninpeliksi, jossa se on parhaimmillaan.

Ekstrana mainittakoon, että PC:lle peliin on tehty epävirallinen VR-tuki, ja peliä on ylistetty sen myötä yhdeksi vaikuttavimmaksi ja parhaiten toimivammaksi VR-tapaukseksi. PS5:llä tätä ei tietenkään ole saatavilla.

PS5 vs PC

PS5-versio ei eroa radikaalisti PC-versiosta niin hyvässä kuin pahassa. Koska peli on alunperin tehty PC:lle ovat valikkojen tekstit todella pieniä ja se haittaa ainakin sohvalla pelaavia. Samoin kokonaisuus on suunniteltu tietokoneella pelattavaksi, joten kaikki on rakennettu alusta asti sen mukaan.

Mutta myös PS5-pelaajat voivat pelata hiirellä ja näppäimistöllä, joka onkin suositus, sillä tämäntyyppiset pelit ovat parhaimmillaan juuri hiiri-näppis-kombolla.

Grafiikka on kuitenkin optimoitu hyvin. Tarjolla on kaksi tapaa, laatupainotus ja suorituskykypainotus. Laatu pistää grafiikat kaakkoon ja suorituskykyasetus karsii grafiikkaa, mutta antaa 60 kuvan sekuntinopeuden.

Täysin uutena juttuna on DualSense-tuki. Aseet tuntuvat mukautuvien liipaisimien ansiosta todella mehukkailta. Puolipainallus ja räiskiminen ovat toteutettu hienosti. Samoin haptiikan avulla voi itse ohjaimessa tuntea pelimaailmaan liittyviä asioita.

Kannattaako ostaa?

Mikäli haluat nauttia joko yksin random-pelaajien tai kaveriporukkasi kanssa taktisesta SWAT-poliisiviihteestä, on Ready or Not aivan pakollinen hankinta. Tällä hetkellä vastaavia ja yhtä realistisia pelejä ei ole saatavilla PS5:lle, mutta PC:lle on heinäkuussa julkaistu SWAT Commander kylläkin.

Pelissä parasta ovat taktisuus, realistiset aseet, niiden tuntuma ja ballistiikka. Erittäin jännittävät tilanteet, laaja varustekirjo, loistava kenttäsuunnittelu sekä co-op-moninpeli.

Parannettavaa olisi vielä bugien ja suorituskyvyn osalta ja yksinpelin tekoälykavereiden tiimoilta. Lisäksi kauttaaltaan miedonnettu kokonaisuus vei terävimmän kärjen myös PC-versiosta, kun konsoliversiot julkaistiin.

Ready or Not -pelin hype ei ole tuulesta temmattu. Se on kova tapaus.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Ready or Not
87 %
Edellinen artikkeliTulevasta Resident Evil -elokuvasta saatiin ensimmäiset juonitiedot
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
ready-or-not-arvostelu-2Ready or Not on PS5:llä ainutlaatuinen ja realistinen SWAT-ammuntapeli, joka loistaa taktiikassaan, aseiden tuntumassa, kenttäsuunnittelussa ja co-opissa, mutta kärsii vielä bugeista, AI:n heikkouksista ja sisällön lussuttamisesta.