Mainos
On mielenkiintoista nähdä, kuinka uskollisesti Resident Evil 4:n uusintaversio noudattaa alkuperäistä.

Näin ei todellakaan ollut vuonna 2019 julkaistun Resident Evil 2:n uusintaversion kohdalla, joka säilytti yleisesti ottaen samanlaiset tarinan juonenkäänteet, mutta pelasi silti nopeasti ja löysästi rakenteen kanssa, mikä tarkoittaa, että jokainen, joka tunsi alkuperäisen pelin läpikotaisin, löytäisi silti paljon eroja.

Seuraavana vuonna ilmestynyt Resident Evil 3:n uusintaversio puolestaan poikkesi alkuperäisestä täysin avauskohtauksesta lähtien ja tarjosi tarinasta täysin erilaisen version.

Mainos

VGC:n mukaan näyttää siltä, että Resident Evil 4 Remake on viisaasti pysynyt lähellä rakastetun alkuperäisen pelin henkeä.

On sanomattakin selvää, että peli näyttää huomattavasti vaikuttavammalta kuin sen alkuperäinen versio – tämä ei ole mikään yllätys, kun otetaan huomioon, että alkuperäisen GameCube-version ja tämän uusintaversion suunnitellun 24. maaliskuuta julkaistavan version välillä on 18 vuotta.

Päähenkilö Leonin uusi hahmomalli on niin yksityiskohtainen, että voisi vannoa sen olevan hieman karsittu versio Netflixin animoidussa Resident Evil: Infinite Darkness -sarjassa käytetystä mallista.

Tämä oli kuitenkin odotettavissa. Ottaen huomioon, miten vaikuttavalta Resident Evil 2:n ja 3:n uusintaversiot näyttivät – etenkin sen jälkeen, kun ne saivat nykysuorituskykyluokan päivityksensä, jossa käytettiin ray tracingia – olisimme olleet hämmästyneitä, jos Resi 4:n uusintaversio olisi näyttänyt rumemmalta kuin upealta.

”Odotimme kuitenkin vähemmän sitä, että remake olisi hengeltään niin lähellä alkuperäistä. Kyseessä ei tietenkään ole samanlainen siirto – avaavaa metsäosuutta on laajennettu huomattavasti, eikä sitä ollut alkuperäisessä, mutta se, mitä tässä on, tuntuu miellyttävän uskolliselta”, Chris Scullion kirjoitaa VGC:n ennakossa.

”Pelin alussa tapahtuvassa ikonisessa kylän kohtaamisessa ulkoasu on hyvin tuttu, mutta paljon yksityiskohtaisempi tuhojen ja yksityiskohtien osalta. Eräässä vaiheessa ammuimme lyhtyä, joka sai lehmän syttymään tuleen, minkä seurauksena se juoksi kylän poikki ja lisäsi yleistä sekasortoa. Ikoninen moottorisahapahis oli myös enemmän Mr X:n kaltainen, ja hän teki uusia liikkeitä, kuten kaatoi läheisen rakennuksen ylimmän kerroksen, mikä sekoitti aiemmin kokeillut ja testatut pakorutiinimme”, Scullion tarinoi kokemastaan.

Pelaaja voi nyt myös liikkua samalla kun tähtää, mikä ei ollut mahdollista alkuperäisessä versiossa.

”Voit myös tuhota osia maisemista, jotka ennen olivat melko lailla täysin rikkoutumattomia”, toimittaja summaa.

Resident Evil 2:n uusintaversiosta tuttu veitsijärjestelmä on myös otettu käyttöön tässä, jolloin pelaajat voivat tehdä vastahyökkäyksiä, jos he joutuvat tiukkaan paikkaan. Tämänkaltaiset lisäykset, jotka parantavat peliä uudistamatta sen ydintä täysin, ovat tervetulleita.

Capcom on jo osoittanut Resident Evil 2:n ja 3:n nykyaikaisilla versioilla, että se pystyy poikkeamaan käsikirjoituksesta ja esittämään huomattavasti erilaisen näkemyksen klassikosta säilyttäen silti sen hengen, joka teki siitä alun perin niin rakastetun.

Resident Evil 4:n uusintaversion kohdalla jää nähtäväksi, onko se valmis menemään aivan yhtä pitkälle, kun otetaan huomioon, että ensimmäinen osa on edelleen melko uskollinen alkuperäiselle. Se on kuitenkin osoitus siitä, miten hyvin lähdemateriaali kestää, että vaikka remake pysyisikin lähempänä Resi 4:ää kuin Resi 2 ja 3, olemme silti tyytyväisiä siihen.

Mainos