Mainos

RoadCraft tuo MudRunnerin ja SnowRunnerin herkullisen ajofysiikan avoimelle hiekkalaatikolle, mutta aivan uusin kuvioin.

Alunperin venäläisen ohjelmoija, Pavel Zagrebelnyyn kehittämä mutasimulaatio SpinTires räjäytti sitä kokeilleiden tajunnan ällistyttävän hienolla ajo-, muta- ja vesisimulaatiollaan. Brittiläinen Oovee Game Studios näki siinä potentiaalia ja tarjosi Zagrebelnyylle yhteistyötä. Kickstarter-kampanja vuonna 2013 toi yli 60 000 puntaa, ja alkuperäinen Spintires julkaistiin vuonna 2014.

Indietapaus myi muutenkin Steamissa hienosti, joten menestys alkoi tuomaan mukanaan kitkaa. Zagrebelnyy syytti Ooveeta maksamattomista palkkioista, kun taas Oovee väitti hänen sabotoinneensa peliä. Kehitys pysähtyi vuosiksi.

Mainos

Ooveen passiivisuuden vuoksi julkaisija Focus Home Interactive kiinnostui pelikonseptista. He toivat mukaan pelikehitysstudio Sabre Interactiven, joka teki täysin uuden version pelistä – uuden pelimoottorin, nimikkeen ja kehitystiimin avulla. Ja niinpä alkunsa sai astetta pelillistetympi MudRunnerjoka säilytti Spintiresin idean mutta erosi juridisesti ja teknisesti alkuperäisestä. Se sai jatkoa SnowRunnerin ja tutkimusmatkailuun keskittyvän Expeditions: A MudRunner Gamen muodossa. Ja nyt samaa konseptia jatketaan täysin uudella RoadCraft-tapauksella.

Uusi pykälä silmässä

Vaikka estetiikka ja kaikki muukin näyttää tutulta, RoadCraft poikkeaa hyvinkin edeltäjistään. Pelaajalla on käytössään heti kättelyssä useita ajoneuvoja, joiden avulla pelaajan tai pelaajien tulee raivata tulva- ja myrskytuhoalueiden romut syrjään ja rakentaa infraa uusiksi.

Nyt ei tarvitse enää grindata pelkkiä tukkeja upottavien mutavelliteiden ja kusiojkien läpi paikasta toiseen. Tätä saa kyllä myös tehdä, mutta tarjolla on monipuolisesti kaikkea muutakin aina metsätöiden, tien teon ja satamanosturien operoinnin sekä ojan kaivamisen väliltä. Monipuolisuutta on lisätty kiitettävästi.

Itse pelattavuuttakin on paranneltu. Peli mahdollistaa myös monipuolisemmat asetukset esimerkiksi kameran säätöön, joka helpottaa työhommia.

Pelaaminen on paikoin keskittymistä vaativaa, vaikeaselkoisten ohjeiden johdosta. Tämä on toki välillä palkitsevaakin, mutta joskus pelaajalla menee asioiden ymmärtämiseen jonkun verrankin aikaa ja hermoja. Itse työnteko on hidasta ja pinnaa vaativaa, niin ohjeiden soisi ajoittain olla selkeämpiä. Tämä nyt kuitenkin taitaa olla pelin henki, ja toimiihan homma tälläkin tavalla.

Uusissa tehtävissä on myös raivattava esiin vanhoja ja vaurioituneita tehtaita, saatettava ne käyttökuntoon joko korjaamalla osia tai vetämällä uudet sähköt haastavaa maastoa pitkin. Sen jälkeen joissain tehtaissa voidaan tuottaa uusia elementtejä, joita toisissa kohteissa tarvitaan infran valmiiksi saattamiseen.

Kaikki tämä ottaa luonnollisesti paljon aikaa, sillä maasto on lähtökohtaisesti vaikeaa ja koneet kankeita. Hyvä puoli on se, että luovuudelle on tilaa. Asioihin ei ole yhtä ennaltamääritettyä ratkaisua, vaan kaikkea voi kokeilla. Jos se toimii, niin se toimii, kuten devaajatkin ohjeistavat. Ja juuri tämä luovuuden riemu on yksi RoadCraftin parhaista puolista.

Nyt pelaaja voi myös automatisoida grindia vaativia operaatioita, kuten teiden tekoa ja asioiden kuljetuksia. Tekoälyroudarit tekevät pyyteetöntä työtä, jos vain reitit ovat selkeitä. Jos tiellä on pienikin ongelmakohta, homma kusee ja on palattava joko muokkaamaan maata tai tehtävä reittiin parannuksia.

Parasta pelaaminen on kuitenkin kavereiden kanssa yhdessä. Joku ratkoo toisen asian nopeammin kuin toinen ja hommat sujuvat vikkelästi yhdessä tehden ja paskaa jauhaen.

Kaunis ja hypnoottinen

Graafisesti RoadCraft on helvetin komea. Se on vieläkin parannellumman näköinen kuin edelliset osat, ja yhdessä mehevän simulaation kanssa, pelin seuraaminen on orgastista. Muta lilluu ja paska roiskuu aivan liian aidosti. Pelissä jokainen jumiin jääminen on taidetta.

PC:llä järjestelmävaatimukset eivät ole kohtuuttomat, sillä peli on optimoitu varsin hyvin.

Outoa on kuitenkin se, että 4K-resoluutio myydään erikseen lisäosana. Tai siis ei resoluutio, vaan siihen kuuluvat tekstuurit. Toivottavasti tämä bisnesmalli ei yleisty jatkossa.

Kannattaako ostaa?

RoadCraft on mainio uusi MudRunner-osa, joka muuttaa kaikkea sopivan paljon, jotta se tuntuu uudelta peliltä eikä vain saman vanhan toistolta uusissa maisemissa.

Tehtävää, haasteita ja estetiikkaa piisaa niin paljon kuin vain jaksaa tätä hidastempoista simulaatiota nylpyttää. Itse pidän ja jään ainoastaan kaipaamaan VR-tilaa.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
RoadCraft
90 %
Edellinen artikkeliTeenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem 2:in ja kahden muun leffan ensi-iltoja siirrettiin
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
roadcraft-arvosteluRoadCraft on mainio uusi MudRunner-osa, joka muuttaa kaikkea sopivan paljon, jotta se tuntuu uudelta peliltä eikä vain saman vanhan toistolta uusissa maisemissa. Tehtävää, haasteita ja estetiikkaa piisaa niin paljon kuin vain jaksaa tätä hidastempoista simulaatiota nylpyttää.