RoadCraft mallintaa katastrofien jälkeistä rakentamista ja korjaamista avoimessa peliympäristössä.
RoadCraft on rakennussimulaatio, jossa pelaajan tehtävänä on korjata ympäristöä erilaisten luonnonkatastrofien ja onnettomuuksien jälkimainingeissa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi valtavat taloja ja muuta asuinympäristöä tuhoavat tulvat tai hiekkamyrskyt, jotka vaativat avuksi raskasta kalustoa purku- ja rakennustöihin.
Pelinkehityksestä vastaa Sabre Interactive, joka on tunnettu muun muassa suosituista MudRunner– ja SnowRunner-peleistä. Pelistudio tunnetaankin ensiluokkaisesta osaamisestaan maastonmallinnuksen ja erikoiskaluston simuloimisesta.
Uudisrakentamisen edellytyksenä on monesti purkutoimia, joita tarvitaan esimerkiksi katastrofialueen siivoamiseen ja kunnostamiseen. Jotta alue voidaan kunnostaa ja rakennuttaa uudestaan, tulee se ensin siivota tuhon myötä syntyneestä käyttökelvottomasta aineksesta ja rakennusjätteestä.
Tehtävissä voi olla myös teiden ja siltojen rakentamista sekä autioiksi jääneiden tehtaiden uudiskäyttöä ja korjaustöitä. Projekti kerrallaan korjaus- ja kunnostustyöt edistyvät ja alue alkaa näyttämään kukoistuksen merkkejä. Tähän kaikkeen kuitenkin tarvitaan miehistöä ja raskasta kalustoa, jonka käyttäminen onkin isossa osassa pelin viehätystä. Erilaiset työkoneet ja näillä suoritettavat työtoimet vievät peliä eteenpäin.
Koneiden käytössä ja alueiden kunnostamisessa keskeisessä osassa on tarkka fysiikanmallinnus, jonka ansiosta työkoneiden käyttö, rakentaminen ja muut toimenpiteet tuntuvat palkitsevalta. Monipuolisuutensa ansiosta peli ei tunnu uuvuttavalta vaan tarjoaa paljon vaihtelua eri projekteissa tehtävästä toiseen ympäri maailmaa.
Pelin ennakkotilaajat saavat lisäksi erikoisetuna jättikokoisen Aramatsu Bowhead 30T -kippiauton, josta onkin apua isompien kuormien parissa.
RoadCraft julkaistaan 20. toukokuuta sekä PlayStation 5- ja Xbox Series X/S -pelikonsoleille että pc-tietokoneille.
Mutta mistä kaikki sai alkunsa? – Spintiresin, Mudrunnerin ja Snowrunnerin sekava historia
Vuonna 2008 venäläinen ohjelmoija Pavel Zagrebelnyy kehitti mutafysiikoihin perustuvan ajopelin prototyypin, joka herätti huomiota realistisuudellaan. Spintires-niminen pikkupeli sijoittui Zagrebelnyyn kotiseuduille Venäjän metsiin. Brittiläinen Oovee Game Studios näki siinä potentiaalia ja tarjosi Zagrebelnyylle yhteistyötä. Kickstarter-kampanja vuonna 2013 toi Ooveelle yli 60 000 puntaa, ja Spintires julkaistiin vuonna 2014.
Menestyksen myötä alkoi kitka. Zagrebelnyy syytti Ooveeta maksamattomista palkkioista, kun taas Oovee väitti hänen sabotoinneensa peliä. Kehitys pysähtyi vuosiksi, mutta samaan aikaan markkinoille haluttiin jotain uutta. Vuonna 2017 amerikkalainen Sabre Interactive ja Focus Home Interactive ottivat konseptin haltuunsa ja loivat parannellun version Spintires-pelistä nimeltä MudRunner. Se johti myöhemmin SnowRunnerin syntyyn.
Zagrebelnyy menetti hallinnan luomuksestaan, ja Spintires jäi Ooveen varjoon, kun taas Sabren versiot saavuttivat globaalin suosion. Seuraavaksi sarja jatkuu RoadCraftilla.