Mainos
Soulsborne-peleistä tuttu FromSoftware vie pelaajat nyt japaniin ja ninja-maisemiin. Eri tavalla brutaali Sekiro iskee kuin tuhat tikaria selkänikamiin.

Sekirossa Sengogku aikakauden shinobi, Wolf, aikoo saada kunniansa takaisin metsästämällä Samurain, joka vei hänen kätensä ja kidnappasi hänen Lordinsa.

Valmistaudu kuolemaan tuhansia kertoja

Sekiron erottaa aiemmista FromSoftwaren soulsborne-tyylisistä peleistä mm. siten, että stamina-mittari puuttuu kokonaan. Tämä Shinobi ei väsy miekkansa kera, vaan voi huiskia menemään kuin viimeistä päivää, loikata syrjään, ottaa vähän happw ja jatkaa taas. Tosin viholliset eivät juuri anna tilaa hengittää, vaan tulevat iholle ja pistävät pelaajan paineeseen hyökkäämällä pysäyttämättömien hyökkäysten kera.

Mainos

Sekiro on kuin rytmi-puzzle-peli, jossa pelaajan on opittava tunnistamaan vihollisen hyökkäyskuviot ja reagoitava vastaavalla tavalla. Tämä on osa erittäin tyydyttävää pelikokemusta, eikä Sekiro rankaise kuolemasta niin paljoa kuin esim Dark Souls -pelit.

Ketterää ninjailua

Sekiro on myös paljon ilmavampi ja vertikaalimpi peli kuin Soulsborne-pelien jässikät. Wolf hyppii, pomppii, sinkoilee tarttumakourallaan pitkin maastoja, ja maastoissa on myös paljon tutkittavaa eri tasoissa. Meininki on virtaviivaista ja nopeaa ja ennen kaikkea pirun nätin näköistä.

Siinä missä Bloodborne ja Dark Soulsit lähinnä ahdistivat kuoleman puolesta, houkuttelee Sekiro pelaajia lähestymään rohkeasti vastustajan ihoa ja pelaamaan miekkashakkia. Dark Soulseista opitut taktiikat eivät ole enää niin hyödyllisiä Sekirossa, mikä on raikasta ja pakottaa pelaajaan oppimaan uudelleen.

Kokemus ja taitojen kertyminen on erittäin palkitsevaa Sekirossa, eikä kuolemakaan tunnu raskaalta. Kuolemisessa on myös pelitarinallinen elementtinsä, joka jätettäköön pelaajan koettavaksi.

Maisemat ovat upeita, vaihtelevia ja joka nurkan takana löytyy salaisuuksia löydettäväksi. Esimerkkinä: Eksyin vahingossa reitiltä pudoten jorpakkoon, ja löysin kokonaisen uuden pelialueen. Jumaleissön tämän pelin pelaaminen tuntuu hyvältä!

Kannattaako ostaa?

Sekiroa voi vahvasti suositella sekä FromSoftwaren pelien ystäville, sekä niille, jotka ovat aiemmin vihanneet Soulsborne-tyylisiä mättöjä. Sekiro toimii, ja se on brutaali, mutta reilu kouluttaja. Ison taistelun jälkeen adrenaliinit kestävät pitkään ja pärinää saa aikaan ilman ES:ääkin.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Sekiro: Shadows Die Twice
96 %
Edellinen artikkeliDead or Alive 6 -arvostelu – Rauhallisempaa tissifysiikkaa, mutta sekin suututti feministit
Seuraava artikkeliJoku vääräleuka editoi Donald Trumpin ja Hilary Clintonin laulamaan A Star is Born -elokuvan romanttisen tunnuskappaleen
Juhani Kakko
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
sekiro-shadows-die-twiceSekiroa voi vahvasti suositella sekä FromSoftwaren pelien ystäville, sekä niille, jotka ovat aiemmin vihanneet Soulsborne-tyylisiä mättöjä. Sekiro toimii, ja se on brutaali, mutta reilu kouluttaja. Ison taistelun jälkeen adrenaliinit kestävät pitkään ja pärinää saa aikaan ilman ES:ääkin. Lähes täydellinen suoritus FromSoftwarelta, bravo!