Sound Blaster on tunnettu etenkin äänikorteistaan. Nykyaikaisissa emolevyissä on kuitenkin niin viimeisen päälle hyvät äänikortit, että varsinaisia erillisiä äänikortteja tarvitaan vain erityisissä tapauksissa. Creative on jatkaa kuitenkin äänikorttiperinnettään luomalla pelaajille uudenlaisia ääniratkaisuja ulkoisessa muodossa.
Creativen uusin Sound Blaster-innovaatio hyödyntää Super X-Fi -tekoälyanalyysia, joka skannaa korvan ja pyrkii tarjoamaan täten autenttisen, jopa teatterilaatuisen äänimaiseman kuulokekäyttäjälle. Tätä varten tarvitaan tietysti Super X-Fi -yhteensopivat kuulokkeet sekä uusi Super X-Fi X3 -vahvistin. Nyt paneudumme X3-vahvistimeen, sillä sen luvataan tuottavan uskottavaa tilaääntä mille tahansa kuulokojeelle.
Kahdenlaista surroundia
Sound Blaster X3 tarjoaa kahdenlaista ääniratkaisua; esiasetettuja peli-, elokuva- ja musiikkiprofiileja sekä muokattu, oman korvan mukainen Super X-Fi -ääni. Kaikki tämä on toki tarjolla vain pc:lle ja Macille, vaikka konsolitkin ovat tuettuja. Konsolit tosin vain auttavasti, sillä kaikki perustuu sovellukseen, joita konsoleille ei voi asentaa.
Omaan korvaan sopiva skannaus toteutetaan puhelimella. Tämä on kahden ihmisen hommaa, sillä omia korvia ei pysty skannaamaan itse. Kun korvat ja oma naama on skannattu Creativen sovellukseen, tallennetaan profiili tilille, joka sitten lähetetään X3-laitteeseen Bluetooth-yhteyden avulla.
Vaikka Creative sanoo, että kasvo- ja korvakuvia käytetään vain tekoälyn analyysiin, on analyysi niin turhan oloinen toimenpide, että kuvat päätyvät takuulla myöhemmin jonkinlaiseen mainostietokantaan, jolla analysoidaan ihmisten korvien muotoja ja jatkokehitetään kuulokkeita. Skannaustoimenpide ei näytä uskottavalta ja luulisi sen vaativan minimissään stereoskooppisen kuvan lataamisen järjestelmään.
Kattavat liittimet
X3 asennetaan tietokoneeseen USB-liittimen avulla. Itse laitteessa on useita äänisisääntuloja, joilla voidaan saada laitteeseen kunnollista tilaääntä eri lähteistä. Tämän jälkeen softalta valitaan mieleinen ääniprofiili, joita voi muuten muokata itse haluamikseen testiäänten kera.
Allekirjoittaneelta on kadonnut puolustusvoimain harjoitusten ansiosta kuulosta keskialueet, joten en pysty kunnolla havaitsemaan kaiutetun tilaäänen luomaa immersiota. Itselleni kaikenlaiset kaikutestit kuulostavat tylsältä oikean ja vasemman kaiuttimen vaihtelulta, omituisen kaikutehosteen siivittämänä. Siksi suosin itse aitoa tilaääntä kahdeksan kaiuttimen tuottamana tai puhdasta stereoääntä kuulokkeista. Amerikkalaiset arvostelut kuitenkin ylistävät X3:n virtuaalisurroundia, joten tätä tehostetta kannattaa testata itse myymälöissä. Kukin kuulee kaikutehosteet eri tavalla.
Laadukasta perusääntä
Esiasetetut tilaäänitehosteet antavat vähemmän tuhnumaista ääntä peleihin ja leffoihin kuin korvan mukaan analysoitu X-Fi-ääni. X-ääni on tuhnuista monoa, joka vie viimeisetkin stereokuvat äänistä. En tiedä teinkö jotain väärin, mutta lukuisista yrityksistä huolimatta X-Fi-ääni oli aina huonoin vaihtoehto.
X3 on toki muutakin kuin vain tilaäänikortti. Se purkaa äänilähteitä mahdollisimman häviöttömiksi ja dynaamisksi. Oikeilla kuulokkeilla äänistä saadaan X3:n avulla paljon emolevyjen vakioäänikortteja parempaa ääntä ulos. Äänihertsejä voidaan säätää tietokonesovelluksella tapauskohtaisesti.
Leffoja kuunnellaan vain 5.1-kaikumiksauksella
Laite toimii myös elokuvien kanssa – tosin vain Dolby Digital 5.1 -äänen kanssa. DTS eikä Dolby Atmos ole tuettuja. Tämä on selkeä miinusviilto, sillä juuri näiden äänillatujen kanssa oltaisiin päästy kunnollisiin tilaäänitunnelmiin. Dolby Atmosin ylös ja alas ohjattu tilaääni olisi ollut erinomainen lisä leffoja varten. Samoin dynaamisempi DTS HD Master Audio on monen elokuvafriikin ykkösvalinta, jos tavallinen Dolby 5.1 on vaihtoehtona. Nyt on tyytyminen perusdolbyyn.
Konsolit ovat myös tuettuja, mutta taas vain vanhanaikaisen kaikusurround-tehosteen osalta. X3 voidaan kytkeä esim. Pleikkarin USB-aukkoon, jolloin X3:sta voidaan aktivoida tilaäänitehosteet. Nämä toimivat välttävästi, enkä näe syytä vaikeuttaa entisestään johtokikkailujen muodossa kuulokepelaamista. Lisäarvo konsoleiden kanssa on nimittäin vain mielikuvissa. ”Tuliko se ääni takaa? Taisi tulla. Tai sitten se tuli oikealta… joo oli se vaan oikealta”.
Onko se pätevä laite?
Onko X3:n ostamisesta sitten hyötyä? Tämä riippuu varmaan pelaajan suggestioalttiudesta. Mitä enemmän uskoo feikkitilaäänen ympäröimään maailmaan, sitä paremmalta surround kuulostaa. Oikeasti kaikki on vain stereoääntä kaiutettuna. Laitetta kannattaa testata kaupassa, sillä jokaisen korva on erilainen. Myös lähtökohdat vaikuttavat. Onko kuluttaja tottunut stereoääneen vai oikeaan 5.1- tai 7.1-ääneen. Tällä on merkitystä.
Itse en kuullut ainuttakaan uskottavaa takaääntä peleissä enkä leffoissa, joissa tiesin takuuvarmasti olevan takakaiutin ääniä juuri tietyissä kohtauksissa. Call of Duty: Modern Warfaressa en saanut hyötyä siitä, että olisin kuullut taakseni. Need for Speed Heatissa olin kuulevinani takaääniä, mutta en tiedä kuulinko oikeasti sittenkään. Feikkitilaääni on haamumaista. Johtuneeko sitten vammautuneesta kuulostani vai siitä, että kaiuttamalla stereota ei vain voida päästä aitoon lopputulokseen…
Sound Blaster X3 on äänivahvistin, joka tarjoaa erinomaisen kompression ääneen. Kun kuulokeääneltä vaaditaan enemmän, on X3 loistava laite. Sen surround-tehoste ei kuitenkaan ole vielä maailmaa mullistava, mutta oikeilla Super X-Fi -kuulokkeilla tavanomaisia headsettejä uskottavampi.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.