Mainos

Remedy Entertainment on antanut tulosvaroituksen heikkojen myyntien vuoksi.

Yhtiön yhteistyöpelinä julkaistu FBC: Firebreak, joka sijoittuu Control-pelimaailmaan ja on Remedyn ensimmäinen moninpelijulkaisu, ilmestyi kesäkuussa. Jo julkaisun yhteydessä yhtiö kertoi myynnin jääneen odotuksista, mutta aikoi parantaa peliä pelaajapalautteen perusteella.

Kaksi viikkoa sitten Remedy julkaisi pelin ensimmäisen suuren päivityksen, mutta viikonloppuna sijoittajille annetun tiedotteen mukaan myynti ei vieläkään ole saavuttanut sisäisiä tavoitteita. Tämän seurauksena yhtiö laskee kuluvan tilikauden tulosennustettaan ja varoittaa noin 14,9 miljoonan euron tappioista, mikä kattaa suurimman osan pelin kehitys- ja julkaisukuluista.

Mainos

Yhtiö odottaa nyt liiketuloksen painuvan tappiolle, vaikka aiemmin se ennusti liikevaihdon ja tuloksen kasvua.

– Remedy kirjaa ei-kassavaikutteisen arvonalentumisen, joka liittyy FBC: Firebreak -pelin aktivoituihin kehityskustannuksiin sekä hankittuihin julkaisuoikeuksiin, sanoi toimitusjohtaja Tero Virtala.

– Tasapainotamme tulevia investointeja peliin, mutta jatkamme sen kehittämistä ja parantamista päivitetyn pitkän aikavälin myyntiennusteen mukaisesti.

Elokuussa julkaistun puolivuosikatsauksen mukaan peli saavutti yli miljoona pelaajaa kymmenessä päivässä, mutta tämä ei tuonut merkittävää taloudellista tulosta, sillä suurin osa pelaajista pelasi Xbox Series X/S- ja PlayStation 5 -alustoilla, joissa peli oli osa Xbox Game Pass- ja PlayStation Plus -palveluja. SteamDB:n mukaan pelin samanaikaiset pelaajamäärät olivat julkaisussa noin 2 000, mutta ovat sittemmin laskeneet alle sadan.

Remedy on ollut aikaisemmin menestyksekäs yksinpelien kehittäjä ja Suomen suurin AAA-pelien kehittäjästudio. Uusi aluevaltaus ei selkeästi ollut oikea suunta, kuten ei ole ollut Sonylla eikä muillakaan isoilla studioilla, jotka ovat yrittäneet haukata osaansa Fortniten ja Call of Dutyn kakusta.

Mainos