Syksy ja joulunalus ovat pelijulkaisujen kulta-aikaa. Pelimyynnit ovat huipussaan ja uutuustitteleitä satelee viikosta toiseen.
Tänä vuonna AAA-pelejä julkaistiin loka- marraskuussa todella paljon ja tiuhaan tahtiin. Massiivisella budjetilla tehdyt Titanfall 2 ja Watch Dogs 2 ovat kuitenkin jääneet pahasti myyntitavoitteistaan.
– Emme ole tästä huolissaan. Titanfall 2 on saanut niin positiivisen vastaanoton pelaajilta ja jopa kriitikoilta, että uskomme sen myyvän tasaisesti monen, monen vuoden ajan, EA:n Peter Moore tuumailee.
Myynnit takkuavat, mutta sille on syynsä
Pelimyyntien heikompi loppusyksy johtuu monen asian summasta. Isojen pelitalojen AAA-tittelit ovat viime vuosina tuottaneet pettymyksiä, pelien ollessa julkaisupäivänä vielä pahasti keskeneräisiä. Pelaajat eivät enää luota siihen, että peli on valmis julkaisupäivänä, joten ennakkomyynnit ovat romahtaneet. Valveutuneet kuluttajat odottelevat myös pelimedioiden arvioita, mutta niitäkin enemmän kavereidensa ja pelitubettajien mielipiteitä.
Kuluttajien ostovoimakin on heikentynyt. Noin 70 euron hintaisia pelejä ei voi ostaa siihen tahtiin kun niitä syksyllä julkaistaan. Pelaajat odottelevat julkaisusuman hiipumista ja päättävät sitten kritiikin ja pelivideoiden perusteella mihin rahansa sijoittavat. Watch Dogs 2 ja Titanfall 2 ovat jääneet mm. Battlefield 1:n, Call of Duty: Advanced Warfaren, Mafia III:n, PSVR:n ja monen muun meghypen jalkoihin.
Joulumarkkinoille pyrkiminen on tärkeä juttu, mutta olisiko sittenkin parempi peliveto julkaista osa ison budjetin AAA-titteleistä vaikkapa tyhjyyttä ammottavassa helmi- tai maaliskuussa?
Pelimarkkinat muuttuvat
Pelimarkkinat ovat muutenkin muutoksen kourissa. Fyysinen myynti laskee ja digitaalinen lisääntyy. Se on huonompi homma pelikaupoille, jotka jo nyt panostavat paljon oheistuotteiden myyntiin.
EA:n Moore uskoo, että digitaalinen myynti nousee entisestään uusien Xbox One S ja PlayStation 4 Pro -konsoleiden myötä.
– Elämme nyt nykyisen konsolikannan puoliväliä. 4K-päivitys tuli juuri sopivaan aikaan. Se piristää jälleen pelimyyntejä ja nostaa vanhempia titteleitä esille. Kuluttajat haluavat jatkuvasti uutta ja me haluamme olla sen ytimessä, Moore summaa.
Sekä EA että Ubisoft uskovat edelleen voimakkaisiin myyntilukuihin, jotka piristynevät joulukuun lopussa. Ja sittenhän alkavatkin alennusmyynnit.