Tekken 8 -pelillä on yllään raskas perintönsä taakka. Tästä huolimatta Bandai Namcolla ei pelätä katsoa tulevaisuuteen, kunnioittaen silti mennyttä.
Turpaanveto. Virne. Tanner tärisee. Toiselle kasvaa siivet selkään ja silmä otsaan, maapallo halkeaa, tulta, laseria ja cyborgin naurua. Tätä on Tekken, eli King of Iron Fist -turnajaiset.
Mistä Tekkenin taru alkoi?
Tekken ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1994 Namco System 11 rautaa kantavalle kolikkopelimasiinalle. Seuraavan vuoden maalskuussa se ilmestyi Playstationille ja istutti itsensä väkevästi Mortal Kombatin ja Street Fighterin rinnalle. Tekken oli ensimmäisiä tuon aikakauden 3D-taistelupelejä ja pelihalleista kotipleikkarille ilmestyessään vakiinnutti asemaansa huomattavasti.
Mortal Kombatin Ed Boon, toinen pelisarjan luoneista, on nimennyt Tekkenin kilpailevista pelisarjoista lempipelikseen. Tekken istuskelee samassa 3D-taistelupeli -sarjassa Virtua Fighterin, joka oli yksi isoimmista Tekkenin inspiraation lähteistä, Soul Caliburin ja Dead or Aliven kanssa.
Dead or Aliven tekijä Tomonobu Itagaki niin ikään vihaa Tekkeniä, koska Namco rallatteli Dead or Alive -sarjaa rienaavaa radiomainoskampanjaa Tekkeniä mainostaessaan.
30 vuotta ja 10 peliä myöhemmin saavumme Tekkenin kahdeksanteen pääsarjan osaan, nimeltään Tekken 8. Jos olet pelannut ekaa Tekkeniä sen ilmestymisaikaan, kuten minä, voit todeta olevasi vitun vanha. Aika kulkee kuin siivillä, kunhan on sosiaalista lubrikanttia, kuten Tekken.
Demoneita, Cyborgeja ja köyhän miehen terminaattoreita
Heihachi ”Pappa” Mishima on kuollut. Jin Kazama, sekä _Yggdrasil-kapinallisarmeijan ruotsalaiset sukujuuret ja tukkatyylin omaava Lars Alexandersson yhdessä Lee Chaolanin yhyttävät Jin isän Kazuyan New Yorkin Manhattaninlla. Kazuya keveästi tappaa miljoonia. Jinillä menee kupoli sekaisin ja häviää. Kazuya paljastaa kaikille olevansa paholainen pienellä p:llä, ja pistää pystyyn uuden rautafistausturnajaiset; osallistuvista maista yksi voittaa, loput maat tuhotaan.
Vanhat toimivat säästöön, lisää lämpöä pesään
Tekken on 3D-taistelupeli 1 v 1 -matseilla. Sen vanhat toimivat mekanismit ovat edelleen toimivia, mutta niiden rinnalle on tullut uutta lämpöä pesään Heat Systeemin ja takaisin kerättävän energian myötä.
Aikaisemmin Tekken Tag Tournamenteissa ollut takaisin kerättävä energia on nyt ensi kertaa pääsarjan pelissä. Tietyt vahinkotyypit vetävät osan energiamittarista harmaaksi, kuten ilmalennon aikana saadut iskut, isojen iskujen torjumiset. Saadakseen harmaan energian takaisin on pelaajan mentävä itse antamaan kurmootusta vastustajalle. Tämä luo herkullisen intensiivisiä taisteluja.
Aikaisemmin Tekkken on pitkälti ollut torjuntapohjaista. Tämä uusi järjestelmä muuttaa paineasetelmaa muutaman asteen kohti hyökkäystä ja pois puhtaasta torjuntapelistä.
Heat System on käytettävissä oleva mittari, joka antaa pelaajalle lisää liikkeitä, lisää palautuvaa energiaa, lisää vahinkoa viholliselle, mahdollisesti uusia ominaisuuksia hahmolle. Lisäksi energian voi käyttää kombojen venytykseen tai voimakkaaseen viimeistelyliikkeeseen. Heatin voi aktivoida normiliikkeitä käyttämällä tai vaikkapa vain nappia painamalla.
Matsin alussa kummallakin pelaajalla on täysi mittari täynnä Heatin lämpöä, eli kummallakin on taktisessa kohdassa laukaistava liukastettu ässä hihassaan. Joka erän alussa mittari täyttyy, joten jännittävää taktikointia pääsee harrastamaan pääsee harrastamaan joka erässä.
Näillä uudistuksilla taistelut ovat entistä dynaamisempia. Kattava harjoittelupelitila antaa pelaajan nysvätä itsensä niin minttiin kuntoon kuin tahtoo, ennen kuin siirtyy tatamilta kehään senkkaa ottamaan omasta tai vastustajan nenästä.
Lisäksi harjoitustilasta löytyy Replay-systeemi, jossa voi katsoa omia tai muiden yrityksiä ja milloin tahansa napata hahmo haltuun, kunhan hahmoa on ihminen alunperin pelannut. Näin voi entistä paremmin mikromanageroida taistelukuntoaan, kuin kuorisi ylimääräistä fläsää six-packin päältä partaveitsen terävällä kuorimaveitsellä. Mmm, ihorullaa.
Verkkopeliä parannettu
Online-pelitilat ovat kattavammat kuin edeltäjissään ja toimivat nopeammin. Tekken Fight Lounge muistuttaa Street Fighterin Hubia mutta keveämmässä ja henkilökohtaisesti astetta rasittavammassa muodossa. Löytyy rankattua matsia, nopeaa matsia, kustomoituja huoneita, sekä paluuntekevän Tekken Ball -pelimuoto.
Yksinpelin puolelta löytyy yllätyksiä ja järjettömyyksiä täynnä oleva melko anime-bombastinen tarinapelitila, arcade-pelitila, sekä Super Ghost Battle, jossa vastustajat ovat muiden pelaajien pelaamisen muokkaamia.
SGB:ssä voi luoda oman vastustajansa taistelemalla sitä vastaan useita kertoja, jolloin tietokoneen vastustajahahmo pikkuhiljaa oppii pelaajan pelityylin. Tämän lisäksi voi latailla muiden luomia vastustajia. Tavallaan tämä on online-pelaamisen lite-versio, ilman että tarvii oikean ihmisen kanssa löytää sopivaa peliaikaa.
UE viis – jees, pliis!
Tekken 8 on tehty Unreal Engine 5:lla ja se pieksee helposti muut näyttävyydellään. Tekkenit ovat usein olleet kilpailijaansa nätimmät, eikä tämäkään kerta ole poikkeus.
Hahmojen mallit ovat huippuluokkaa, tekstuurit napakat, efektit rapeat ja UE5:n tuomat valaistustehosteet varsin herkullista katsottavaa.
Äänissä on kunnon Tekken-taisteluiden meininkiä, josta löytyy piuta, pauta ja zappia, sekä melodramaattista ääninäyttelyä.
Tekken ei ole koskaan ollut järin realistinen, vaan se on nojannut enemmän japanilaiseen Anime-tyyliin taisteluissaan; isoa, näyttävää, kineettistä, herkullista.
Käärmeennahkaiset ostohousut jalkaan?
Tekken 8 pitää Tekken-sarjan yhä kovan kolmikon seurassa. Peli sopii pelimekaniikan puolesta niin faneille kuin uusille tulokkaillekin, mutta jättää tarinan puolesta uudet tulokkaat ihmettelemään maglev-junaa ekaa kertaa bunkkerikommuunista ulospäästyään.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.