Mainos

Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Hermen Hulst kertoi BBC:n haastattelussa tekoälyn vaikutuksista pelialaan.

Hulstin mukaan tekoäly voi mullistaa pelaamisen, mutta ihmisten panos pysyy keskeisenä pelien kehityksessä.

Markkinatutkimusyritys CISTin Unityn toimeksiannosta tekemän tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa pelistudioista hyödyntää tekoälyä työnkulussaan. Tutkimuksen mukaan 62 % studioista käyttää tekoälyä esimerkiksi nopeaan prototypointiin, konseptointiin, sisältöjen luontiin ja pelimaailmojen rakentamiseen.

Mainos

Unityn datan mukaan pelien julkaisuaika piteni vuoden 2022 keskimääräisestä 218 päivästä vuoden 2023 304 päivään. Tekoälyn käyttöönotto on kuitenkin parantanut tuotantoa ja operaatioita 71 %:lla tutkimukseen osallistuneista studioista. Toisaalta 38 % studioista suhtautui tekoälyyn varauksella, joista 43 % ei kokenut ehtivänsä perehtyä siihen ja 24 % epäili teknisiä taitojaan.

Haastattelu tehtiin PlayStationin 30-vuotisjuhlien yhteydessä. Sony ei kommentoinut huhuja uudesta käsikonsolista.

Mainos