The Day Before -kehittäjä Fntastic julkaisi aiemmin tänään lyhyen ”dev vlogin” osana meneillään olevaa ”Life at Fntastic” -videosarjaansa, mutta sen sijaan, että se olisi selventänyt yhä vaikeaselkoisemmaksi käyvää peliä, se on vain hämmentänyt kaikkia entisestään.
Kuuden minuutin mittainen video koostuu vanhasta, mutta teknisesti nykyisestä pelattavuudesta, paljon vanhemmasta kuvamateriaalista pre-alpha-prototyypeistä ja lyhyistä otoksista kertojasta, Dana Soltangazinovasta, joka on Fntasticin viestintäryhmän jäsen.
Videota kiusoiteltiin ensimmäisen kerran muutama päivä sitten, ja muutamassa tunnissa sen jälkeen, kun se julkaistiin YouTubessa, se on kerännyt 741 tykkäystä noin 1 000 tykkäystä vastaan – ei missään nimessä raamatullinen suhde, mutta ei myöskään rohkaiseva.
Viimeaikaiset reaktiot studion Twitter-viestissä videosta eivät myöskään ole ylivoimaisen myönteisiä.
Hämmentyneet ja pettyneet fanit ovat kiinnittäneet huomiota kahteen tärkeimpään kummallisuuteen; ensinnäkin, tästä dev-vlogista puuttuu selvästi kehittäjät. Soltangazinova on tiimin ainoa esiintyvä jäsen, mikä ei olisi kovin kummallista, ellei videon olosuhteet olisi muuttuneet. Mutta useiden väitettyjen takaiskujen, kuten poistetun gameplay-trailerin ja poistetun Steam-sivun, jälkeen Fntastic on nyt siinä ikävässä tilanteessa, että sen on todistettava lopullisesti, että The Day Before on todellinen videopeli,.
Jos julkaisisin dev-vlogin keskellä kiivasta kiistelyä pelini olemassaolosta, haluaisin luultavasti näyttää ennennäkemätöntä pelattavuutta ja saada useita eri alojen suunnittelijoita kertomaan, miten pelattavuus on syntynyt.
Valitettavasti ainoat muut videolla mainitut Fntasticin avustajat ovat ”vapaaehtoisia, jotka ovat auttaneet pelin kehityksessä Discord-palvelimella ja Steam-sivulla”. Steam-sivua, joka hiljattain poistettiin, ja Discord-yhteisöä, joka ei osaa päättää, onko peli todellinen.
Osa tämänpäiväisessä dev-vlogissa kuvatuista ”vapaaehtoisista” esiintyi myös viime kuun ”Life at Fntastic” -videossa, joka sai erittäin huonon vastaanoton ja jossa näytettiin kaikkea muuta paitsi peliä.
Näimme ihmisiä pitelemässä kannettavia tietokoneita rannoilla, ampumassa aseilla ampumaradalla, tuijottamassa mietteliäästi lunta ja DJ:nä neonvalaistuilla klubeilla, mutta varsinainen pelinkehittäjien läsnäolo rajoittui neljään sekuntiin, jossa yksi tyyppi jossakin mo-cap-asussa tuijotti animaatio-ohjelmistoa.
Videolla kuvailtiin myös ”satoja ulkopuolisia vapaaehtoisia ympäri maailmaa, jotka auttavat kehitystyössä”, mikä näytti kaksinkertaistavan kiistanalaisen vapaaehtoistoiminnan, joka aiheutti Fntasticille ongelmia viime kesäkuussa.
”Tiimimme, kuten aina, ei pelkää vaikeuksia ja etenee jatkuvasti eteenpäin”, video päättyy.
Jälleen kerran Fntastic lupaa julkaista lisää yksityiskohtia siitä, miltä peli oikeasti näyttää ja miten pelattavuus ja pelimaailma toimii.
Fanit ovat ymmärrettävästi kyllästyneet epämääräisyyksiin, eikä pelin esittelyn todellakaan pitäisi olla näin vaikeaa, mutta tässä sitä taas ollaan.