1990-luvun lopussa julkaistu The Matrix oli täynnä scifi-innovaatioita ja yllätyksellisyyttä. Sen katsominen kerralla ei riittänyt, sillä tajunta ei meinannut pysyä mukana.
Elokuvan jatko-osat eivät sitten pystyneetkään enää samaan. Käänteet olivat selvillä ja kuviot muiltakin osin jo yllätetty. Nyt The Matrix -elokuvan kuvaaja, eli mies, joka istuu ohjaajan kanssa vierekkäin, päättää kuvakulmista ja kaikesta mitä kameraoperaattorit tekevät, kertoo miten jatko-osista tuli niin huonoja.
– Hommahan menee niin, että kun enismmäinen hittielokuva menestyy, emme ole sen jatko-osien kanssa enää vapaita. Meitä kytätään ja meiltä odotetaan yleisön ja tuottajien toimesta paljon. Olemme erittäin paineistettuja. Ihmisten välille syntyy kitkaa ja tekemisen riemu vaihtuu paineeksi, Bill Pope paljastaa.
Mies jatkaa avautumistaan.
– Matrix 2:n ja 3:n tapauksessa kävi vielä niin, että Wachowskin sisarukset menivät ja lukivat Stanley Kubrickin kirjan, jossa mies saarnasi, että näyttelijät eivät voi olla luonnollisia, ennen kuin heidät on poltettu aivan loppuun. Haluaisin oikeasti kaivaa Kubrickin haudastaan ja tappaa hänet uudelleen. Herranjestas, mitä syöpää! Kyllä siinä tietää mitä saa, jos ohjaajat pakottavat meidät paiskimaan kohtausta 276 päivää, Pope sihisee.
Pope ei ole mukana tuotannossa olevan Matrix 4 -elokuvan remmissä. Sen sijaan mies kuvaa Marvelin uutta Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings -elokuvaa.