Mainos
Moni ei ehkä tiedä, että yksi maailman suosituimmista pelikonsoleista, Sony PlayStation, sai alkunsa odottamattomasta yhteistyöstä.

Alun perin PlayStationin oli tarkoitus olla Nintendon CD-asema, mutta projektin käänteet johtivat lopulta siihen, että Sony päätti luoda täysin oman konsolinsa, joka mullisti pelialan.

Yhteistyön alku

1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa videopelien maailma oli nopeasti muuttumassa. Nintendo, joka hallitsi markkinoita menestyksekkäällä NES-konsolillaan, halusi siirtyä seuraavaan sukupolveen ja hyödyntää CD-levyjen suurempaa tallennuskapasiteettia. Samaan aikaan kilpakentällä oli Sega, joka oli Nintendon suurin kilpailija.

Mainos

Tässä vaiheessa Sony, joka oli tunnettu elektroniikkavalmistaja, tuli mukaan kuvioihin. Sonylla oli jo kokemusta CD-teknologiasta ja se oli kehittänyt äänipiirejä Super Nintendo Entertainment Systemille (SNES).

Nintendo ja Sony solmivat sopimuksen, jonka tarkoituksena oli kehittää SNES-CD, lisälaite SNES-konsolille. Projekti eteni suunnitelmien mukaisesti ja prototyyppejä kehitettiin. Tämä yhteistyö oli merkittävä askel molemmille yrityksille, mutta lopulta projekti kariutui.

Sopimuksen rikkoutuminen

Vuonna 1991, juuri ennen kuin Sony oli valmis julkistamaan yhteistyön hedelmät, Nintendo teki yllättävän siirron. Se ilmoitti yhteistyöstä Philipsin kanssa ja hylkäsi Sonyn SNES-CD-projektin. Tämä oli suuri takaisku Sonylle, mutta myös käännekohta, joka johti uuteen suuntaan.

Sonyn insinöörit ja johtajat eivät halunneet luopua projektista, johon he olivat jo investoineet merkittävästi aikaa ja resursseja. He päättivät jatkaa kehitystyötä ja luoda kokonaan oman pelikonsolinsa. Näin syntyi PlayStation.

Havainnekuva SNES-konsolista.

PlayStationin synty

Vuonna 1994 Sony julkisti ensimmäisen PlayStation-konsolinsa Japanissa. Konsoli saapui länsimarkkinoille seuraavana vuonna ja saavutti nopeasti suuren suosion.

PlayStation erottui kilpailijoistaan teknisten ominaisuuksiensa ja laajan pelivalikoimansa ansiosta. Erityisesti CD-teknologia mahdollisti suuremmat ja monipuolisemmat pelit verrattuna kasettipohjaisiin konsoleihin.

PlayStationista tuli valtava menestys, ja se myi yli 100 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Se ei ainoastaan vakiinnuttanut Sonyn asemaa videopelimarkkinoilla, vaan myös muutti koko alan dynamiikkaa.

Perintö

Sony on sen jälkeen julkaissut useita menestyneitä konsoleita, mukaan lukien PlayStation 2, 3, 4 ja 5. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan teknologisia innovaatioita ja uusia pelielämyksiä.

Nintendon ja Sonyn välisen yhteistyön epäonnistuminen johti lopulta siihen, että markkinoille saatiin kaksi vahvaa kilpailijaa, jotka molemmat ovat edistäneet pelialaa omalla tavallaan.

PlayStationin tarina on esimerkki siitä, kuinka epäonnistuminen voi joskus johtaa suuriin saavutuksiin. Jos Nintendo ei olisi katkaissut yhteistyötä Sonyn kanssa, videopelien historia voisi näyttää hyvin erilaiselta.

Mainos