Vuonna 1996 pelimaailma koki mullistuksen, kun brittiläinen pelistudio Core Design julkaisi Tomb Raider -nimisen pelin. Peli esitteli ikonisen arkeologin, Lara Croftin, joka yhdisti Indiana Jonesin seikkailunhalun ja oman, uniikin karismansa.
Tomb Raider toi pelaajille kolmiulotteisen seikkailun, joka yhdisti pulmanratkaisun, taistelun ja tutkimisen. Pelin suosio räjähti nopeasti pilviin, ja siitä tuli yksi pelialan tunnetuimmista brändeistä. Isotissisestä Lara Croftista muodostui samalla jokaisen teinipojan fantasian kohde.
Core Design jatkoi menestystä julkaisemalla Tomb Raider II -pelin vuonna 1997. Peli laajensi alkuperäisen pelin ideoita, tarjoten suurempia kenttiä ja monipuolisempia vihollisia. Lara Croftista tuli pelialan kasvot, ja hänen kuvansa koristi lehtien kansia sekä mainoksia ympäri maailmaa.
1990-luvun loppu ja 2000-luvun alku olivat Tomb Raiderin todellista ja varsinaista kulta-aikaa. Sarja sai useita jatko-osia, kuten Tomb Raider III (1998) ja Tomb Raider: The Last Revelation (1999). Vaikka pelit myivät hyvin, sarja alkoi lopulta kärsimään innovaatioiden puutteesta ja jopa käyttöliittymäongelmista.
Core Designin viimeiseksi peliksi jäi vuonna 2003 julkaistu Tomb Raider: The Angel of Darkness, joka sai sekavan kehityksen vuoksi ristiriitaisen vastaanoton.
Kehitystyö käynnistyi Core Designilla samalla, kun studio kamppaili kasvavien paineiden kanssa tuottaa vuosittain uusia Tomb Raider -pelejä. Pelimoottoria piti uudistaa täysin PlayStation 2 -konsolia varten, mutta tiimin resurssit ja aikataulut olivat riittämättömiä.
Lisäksi Core Designin kunnianhimo kasvoi yli realististen rajojen: peliin suunniteltiin laajempaa tarinaa, uusia pelimekaniikkoja ja synkempää sävyä, jotka kaikki olivat aikansa edellä, mutta tekniset rajoitukset ja kokemattomuus monimutkaisten järjestelmien kanssa johtivat kaaokseen. Tiimiltä puuttui selkeä visio, ja toistuvat muutokset pelin konseptiin venyttivät kehitystä. Yhtiön sisäinen kommunikointi heikkeni, mikä pahensi tilannetta.
Lopulta Eidos Interactive, sarjan julkaisija, päätti kiirehtiä pelin julkaisuun ennen sen valmistumista, mikä johti siihen, että The Angel of Darkness julkaistiin keskeneräisenä ja täynnä bugeja. Tämä luonnollisesti heikensi pelaajien pelikokemusta ja sai kriitikot tyrmäämään pelin laajalti.
Seuraukset olivat vakavat: Core Design menetti Tomb Raider -sarjan kehitysoikeudet, jotka siirrettiin Crystal Dynamicsille, ja Laran tulevaisuus jäi hetkeksi epävarmaksi.
Elokuvat ja oheistuotteet
Vuonna 2001 Lara Croft siirtyi valkokankaalle, kun Angelina Jolie näytteli hahmoa elokuvassa Lara Croft: Tomb Raider. Vaikka elokuva ei saanut kriitikoilta suitsutusta, se menestyi kaupallisesti ja toi pelisarjan vielä laajemman yleisön tietoisuuteen.
Vuonna 2003 julkaistu jatko-osa, Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, yritti toistaa menestyksen, mutta sai vaisumman vastaanoton.
Suurimmat haasteet liittyivät kuitenkin epäselvään kohdeyleisöön, keskinkertaiseen käsikirjoitukseen ja videopeliadaptaatioiden yleiseen maineeseen.
Elokuvan tarina, joka keskittyi Laran yrityksiin estää vaarallisen Pandoran lippaan joutuminen vääriin käsiin, oli täynnä kliseitä eikä onnistunut tarjoamaan mitään poikkeuksellista tai omaperäistä. Se ei myöskään ollut tarpeeksi uskollinen pelisarjan henkeen houkutellakseen intohimoisia pelaajia.
Toinen merkittävä ongelma oli elokuvan julkaisuajankohta. Vuosituhannen alussa videopelielokuvilla oli heikko maine kriitikoiden ja katsojien keskuudessa. Lisäksi The Cradle of Life joutui kilpailemaan muiden kesäkauden suurten kassamagneettien kanssa, mikä vaikutti sen lipputuloihin.
Lopulta The Cradle of Life jäi ikään kuin väliinputoajaksi. Se ei onnistunut nousemaan pelisarjan fanien ykkössuosikiksi, mutta ei myöskään saavuttanut tarpeeksi laajaa mainstream-yleisöä. Tämä epäonnistuminen johti siihen, ettei kolmatta osaa enää tuotettu, ja sarja jäi tauolle elokuvarintamalla lähes 15 vuodeksi, kunnes vuonna 2018 Alicia Vikander herätti hahmon uudelleen henkiin.
Elokuvien lisäksi Tomb Raider sai oman animaatiosarjansa ja lukuisia sarjakuvia, jotka syvensivät Laran hahmoa ja tarinaa. Vaikka brändi pysyi vahvana, pelisarjan suosion hiipuminen alkoi painaa myös oheistuotteita.
Reboot ja uusi alku
Vuonna 2013 Tomb Raider koki uuden alun, kun pelitalo Crystal Dynamics julkaisi sarjan rebootin. Uusi Tomb Raider esitteli nuoren ja kokemattoman Lara Croftin, joka kamppaili selviytyäkseen vihamielisellä saarella. Peli sai kiitosta syvemmästä tarinankerronnasta, graafisesta loistokkuudesta ja modernisoidusta pelimekaniikasta.
Jatko-osat, Rise of the Tomb Raider (2015) ja Shadow of the Tomb Raider (2018), jatkoivat rebootin menestystä.
Rise of the Tomb Raider jatkoi vuoden 2013 Tomb Raiderin uudelleenkäynnistyksen tarinaa. Se syvensi Laran hahmoa, keskittyi hahmon selviytymistarinaansa ja toi mukanaan suuremmat, avoimemmat alueet sekä enemmän tutkimiseen ja hiiviskelyyn keskittyneitä pelimekaniikkoja. Peli sai kiitosta visuaalisesta toteutuksesta, tarinankerronnasta ja pelattavuudesta.
Kaupallisesti peli kärsi kuitenkin ajoituksesta ja julkaisustrategiasta. Se julkaistiin aluksi yksinoikeudella Xbox 360- ja Xbox One -konsoleille, mikä rajoitti sen yleisöä. Peli saapui muille alustoille vasta myöhemmin, mutta alkuvaiheen myyntiluvut jäivät odotuksista. Tämä vaikutti käsitykseen pelin menestyksestä, vaikka se lopulta myi hyvin, yli 7 miljoonaa kappaletta.
Trilogian päätösosa, oli synkempi ja keskittyi Laran pyrkimyksiin estää mayojen maailmanloppu. Se toi uusia mekaniikkoja, kuten laajempia hiiviskelykohtauksia ja syvempiä tutkimuskohteita. Vaikka peli sai kehuja kauniista grafiikoistaan ja ympäristön suunnittelusta, monet kriitikot pitivät sitä liian varman päälle pelattuna. Se ei tarjonnut merkittäviä uudistuksia sarjaan, ja tarinaa arvosteltiin ajoittaisesta kömpelyydestä.
Vaikka peli myi noin 8,9 miljoonaa kappaletta, se ei saavuttanut samanlaista kulttuurillista jalansijaa kuin trilogian ensimmäinen osa. Pelaajat alkoivat myös kokea, että uudelleenbrändätty Lara Croft oli kadottanut osan alkuperäisestä vetovoimastaan, ja pelien synkempi sävy ei miellyttänyt kaikkia.
Miksei uusi trilogia saanut jatkoa?
Trilogian päätyttyä sarjan julkaisija Square Enix ilmoitti, että Shadow of the Tomb Raider sulkee Laran alkuperätarinan. Yksi merkittävä syy jatko-osien puutteeseen oli kuitenkin kaupalliset tavoitteet. Vaikka pelit menestyivät hyvin, Square Enix ei pitänyt tuloksia riittävinä verrattuna yhtiön korkeisiin odotuksiin. Lisäksi Tomb Raider -sarjan luonut Crystal Dynamics siirrettiin työskentelemään Marvel-projekteihin, kuten Marvel’s Avengers -peliin, mikä johti resurssien uudelleenohjaukseen.
Uusi pelitrilogia, uusi elokuva
Vuoden 2018 Tomb Raider -elokuva, jossa ruotsalainen Alicia Vikander astui ikonisen Lara Croftin saappaisiin, oli yritys tuoda pelisarjan uudelleenbrändäys valkokankaille. Crystal Dynamicsin kehittämä uusi pelisarja, joka alkoi vuonna 2013, esitteli nuoremman ja realistisemman Laran. Elokuva seurasi samaa linjaa, keskittyen Laran alkutarinaan ja hänen henkiseen sekä fyysiseen kasvuunsa seikkailijana.
Elokuva sai kiitosta erityisesti Vikanderin roolisuorituksesta, joka toi hahmoon uudenlaista aitoutta ja herkkyyttä. Sen toimintakohtaukset olivat hyvin toteutettuja, ja tarinassa oli suoria viittauksia vuoden 2013 peliin, mikä ilahdutti faneja. Kriitikot kuitenkin huomauttivat, että elokuva ei onnistunut täysin erottumaan muiden videopeliadaptaatioiden harmaasta massasta. Sen juoni oli ennalta-arvattava, ja tarinankerronta ei tarjonnut mitään uutta tai yllättävää.
Vaikka Tomb Raider keräsi maailmanlaajuisesti noin 275 miljoonaa dollaria lipputuloja, sen tuotantobudjetti ja markkinointikulut huomioon ottaen se ei ollut riittävä menestys takaamaan jatko-osaa. Yleisöjen kiinnostuksen puute johti myös siihen, että elokuva ei onnistunut houkuttelemaan uusien katsojien joukkoa, vaan jäi lähinnä pelisarjan fanien nähtäväksi.
Lopulta elokuvan haaste oli sen tasapainottelu kahden maailman välillä: se halusi miellyttää pelisarjan faneja, mutta samalla saavuttaa laajemman yleisön. Molemmilla osa-alueilla se jäi puolitiehen.
Hiipuminen ja tulevaisuus
Vaikka reboot-pelitrilogia oli menestys, se ei yltänyt alkuperäisen sarjan ikoniseen asemaan. Pelisarjan suosio alkoi hiipua, ja Square Enix, sarjan julkaisija, päätti myydä Tomb Raiderin oikeudet vuonna 2022. Tällä hetkellä uusi omistaja, Amazon Games, työskentelee uuden pelin parissa, mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole julkaistu.
Lara Croftin tulevaisuus näyttää lupaavalta, ja fanit odottavat innolla, mitä seuraava sukupolvi tuo tullessaan.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.