Mainos

Warhorse Studiosin toinen perustaja ja Kingdom Come: Deliverance -pelien ohjaaja Daniel Vávra on puolustanut Larian Studiosia generatiivista tekoälyä koskeneen kohun jälkeen. Kohu syntyi, kun Larianin toimitusjohtaja Swen Vincke kertoi Bloombergille studion käyttävän tekoälyä pelikehityksen varhaisessa ideointivaiheessa.

Vincken mukaan tekoälyä hyödynnetään ideoiden tutkimiseen, esitysmateriaalien ja konseptitaiteen luonnosteluun sekä väliaikaisen tekstin kirjoittamiseen. Hän korosti, ettei tekoälyn tuottamaa sisältöä päädy lopulliseen peliin ja että henkilöstö hyväksyy käytön. Tästä huolimatta osa pelaajista syytti studiota ihmistyön korvaamisesta.

Vávra totesi X:ssä, että vastaavaa tekoälyn käyttöä tapahtuu nykyään kaikissa studioissa.

Mainos

– Tämä AI-hysteria on samaa kuin höyrykoneiden rikkominen 1800-luvulla, hän kirjoitti ja lisäsi, että teknologia ei ole katoamassa.

Vávran mukaan tekoäly voi helpottaa aikaa vieviä mutta vähemmän luovia työvaiheita.

– Tiedättekö, mitä vihaan eniten pelien tekemisessä? Että siihen menee seitsemän vuotta, 300 ihmistä ja kymmeniä miljoonia euroja, hän sanoi.

Hänen mukaansa tekoäly voisi nopeuttaa kehitystä ilman, että luovat ydintehtävät katoavat.

Vávra kertoi, ettei Kingdom Come: Deliverance 2:ssa ole käytetty generatiivista tekoälyä muuten kuin vanhojen, matalaresoluutioisten resurssien skaalaamiseen.

Ääninäyttelijöiden korvaamisesta keskusteltaessa hän katsoi tekoälyn sopivan ei-tarinalliseen dialogiin, mutta tärkeän sisällön kuuluvan edelleen oikeille näyttelijöille.

Lopuksi Vávra arvioi tekoälyn mullistavan koko pelialan.

– AI on tullut jäädäkseen. Sen vastustaminen on yhtä järkevää kuin ompelukoneiden vastustaminen, hän kirjoitti.

Mainos