Mainos

Trails in the Sky 1st Chapter virittelee Trails-sarjan ensimmäisen osan nykyaikaiseen kuosiin. Remake siirtää upeasti 2D-hahmot 3D-aikaan ja uudistaa kunnioittaen. 

Kierrät vihollisen taakse, lyöt. Taistelutoverisi lataa loitsua, toinen on juuri kaatunut vihollisen iskusta. Loitsun lataajalla on vain rippeet energiaa, ja seuraavaksi vuorossa on kolmen vihollisen tuhoisat hyökkäykset. Mitä teet? Taisteltun tultu päätökseen käyt naapurifarmilla lypsämässä lehmää. Tätä on Trails in the Sky 1st Chapter.

Mainos

Trails in the Sky 1st Chapter modernisoi alkuperäisen Nihon Falcomin The Legend of Heroes: Trails in the Sky -pelin tuomalla 2D-hahmot nykyaikaisiksi 3D-hahmoiksi ja uudistaen pelin ympäristön sen mukaisesti.

Trails-pelisarjaa on usein kehuttu yhdeksi pisimmistä, pikkutarkan yksityiskohtaisesti luoduista JRPG-sarjoista. Sen useiden osien kokonaiskesto on yhteensä noin 1000 tuntia. Trails in the Sky 1st Chapter tekee uudestaan ensimmäisen osan tästä pitkästä saagasta, pysyen uskollisena alkuperäiselle.

Vaikka peli on käytännössä kuudes osa The Legend of Heroes -sarjaa, ei se sisällä tarinallista yhteyttä alkuperäissarjaan, vaan Trails-sarjaa pidetään omana sarjanaan.

Seikkailu Liberlassa

Pelin tarinassa pelaaja seuraa Estelle ja Joshua Brightin matkaa nuorina bracer-kisälleinä, jotka seikkailevat Liberlan valtakunnassa. He joutuvat kohtaamaan rikollisjärjestöjä, poliittisia juonitteluja ja salaisuuksia, jotka paljastuvat matkan varrella.

Tarina on lineaarinen, mutta tarjoaa isoja, tutkimisen arvoisia alueita ja merkityksellisiä sivutehtäviä, jotka syventävät maailmaa ja hahmojen suhteita. Joshuallakin on omat salaisuutensa, sillä Estellen isä toi Joshuan syvästi loukkaantuneena perheeseensä Estellen ja Joshuan ollessa nuoria. Joshua adoptoitiin osaksi Brightin perhettä, mutta mistä hän on tullut?

Taktiikkaa aikajanalla

Peli on edeltäjänsä tapaan JRPG-peli, jossa merkittävänä osana on syvän taktinen vuoropohjainen taistelu. Pienempiä vihollisia voi mäiskä reaaliaikaisesti kentällä tavallisella ja erikoishyökkäyksellä, sekä ajoittaa väistöjä taktisesti. Vihollisen horjutettuaan voi siirtyä suoraan taktiseen vuoropohjaiseen taisteluun edun kera.

Taisteluissa on koko ajan tarkkailtava aikajanaa: kuka toimii milloin, kenellä on energiaa ja mitä taitoja kannattaa käyttää. Pienet viivästykset tai oikea ajoitus voivat kääntää tappion voitoksi.

Orbment-järjestelmä mahdollistaa hahmon rakentamisen juuri haluamallasi tavalla ja muistuttaa vähän FF VIII:n junctionia. Valinnat tuntuvat merkityksellisiltä ja palkitsevilta. Palikoita Orbmentiin saa keräämällä vihollisista hiukkasia, joita sitten sepän luona paukutellaan elementeiksi.

Pelin taikajärjestelmää kutsutaan orbal artsiksi. Vihollisilla on heikkoutensa ja vahvuutensa elementtien suhteen, joka kevyesti muistuttaa Persona-pelisarjaa.

Hahmot ja tarina ovat eläväisiä, mutta osa liittyy tiimiin vain tiettyyn aikaan. Juoni etenee lineaarisesti, ja pelin suuret, tutkimisen arvoiset alueet ja hyvin kirjoitetut sivutehtävät tekevät matkasta mielekkään. Fast travel auttaa pitämään etenemisen sujuvana. Kokonaisfiilis peliä pelatessa tuntuu koko ajan poikkeuksellisen hyvältä.

Sininen on taivas, siniset on silmänsä sen

Remake on visuaalisesti valoisa ja lämpimän sävyinen, mutta osaa rakentaa myös jännitteitä. Modernien pelien velloessa synkeissä sävyissä on ilahduttavaa nähdä peli, joka iskee sinisen taivaan ja vihreän ruohon hurman näin häpeilemättömän iloisesti verkkokalvoille. Hahmot tuntuvat eläviltä, ja maailma elää omilla ehdoillaan. Musiikki tukee sekä taisteluita että tarinan käänteitä täydellisesti.

Remakessa ääninäyttelyä on lisätty ja se on kauttaaltaan hyvää. 100 % ääninäytelty tämä ei kuitenkaan ole, ja pelissä on joitain erikoisuuksia sen suhteen, koska ääninäyttelyä on ja koska ei. Esimerkiksi joissain tilanteissa pelaajan ohjaama hahmo ei saa ääninäyttelyä mutta tekstiruudut saa ja vastakappale sitten taas puhuu. Ratkaisu tuntuu erikoiselta, mutta JRPG-peleihin tottuneelle se ei tule olemaan minkään sortin este.


Tämä Remake on JRPG-mestariteos. Se yhdistää nostalgian ja modernin toteutuksen tavalla, joka tekee kunniaa alkuperäiselle pelille ja toimii erinomaisena aloituspisteenä Trail*-sarjan tuhansien tuntien mittaiselle seikkailulle. Trails in the Sky 1st Chapter toimii kyllä itsenäisenäkin seikkailuna, mutta jo pelin nimi kertonee sen, että lopussa Stallone, eikun Cliffhanger seisoo.

Trails in the Sky 1st Chapter on erittäin onnistunut modernisaatio erittäin loistavasta JRPG-pelistä. Lisää tätä!

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Trails in the Sky 1st Chaper
93 %
Edellinen artikkeliGTA 6 -peliä ei ole käsikirjoittanut 10:n aiemman osan kirjoittaja, joten pelin tarina voi olla hyvin erilainen
Juhani Kakko
Juhani sanoo suoraan, mutta perustellen, unohtamatta kuivakan lakonista huumoria. Juhani on Respawnin arvostelija, joka ei pelkää sanoa, jos peli tökkii – tai loistaa. Teksteissä yhdistyvät napakka ilmaisu, sarkasmi ja faktat. Podcastissa hän kuuluu vakiokalustoon knoppaillen turha(uttava)lla trivialla.
trails-in-the-sky-1st-chapter-arvostelu-ensimmaisen-osan-upea-remakeHuippuhyvä remake pitkän sarjan ensimmäisestä osasta, joka uudistaa juuri sopivasti, sekä kunnioittaa juuriaan.