Nuoret aikuiset ovat niin rahapulassa, että jopa videopelit alkavat olla liian kalliita.
Circana-tutkimus (kesäkuu 2025), josta uutisoi ensin Wall Street Journal, paljasti, että 18–24-vuotiaiden kulutus laski tammi–huhtikuussa 2025 peräti 13 % verrattuna edellisvuoteen. Videopelihankinnat romahtivat lähes 25 %, kertoo Circana-analyytikko Mat Piscatella BlueSkyssa julkaisemassaan kaaviossa.
Video game spend among 18 to 24’s is down sharply.
”Young grads are having a much tougher time finding jobs. Student-loan payments are restarting for millions of borrowers… credit-card delinquency rates have risen to their highest points since before the pandemic…”
www.wsj.com/personal-fin…
— Mat Piscatella (@matpiscatella.bsky.social) 1. heinäkuuta 2025 klo 17.25
Vertailun vuoksi vanhempien sukupolvien kulutus väheni alle 5 %, joten ero on jyrkkä.
Erityisen huomionarvoista on, että juuri nuorten suosima peliala on kärsinyt eniten. Piscatellan mukaan kyse on useiden taloudellisten ongelmien yhteisvaikutuksesta: vaikeasta työmarkkinatilanteesta, opintolainoista ja hintojen noususta. Hän tiivisti tilanteen toteamalla BlueSkyssa: ”Nuorilta ei vain vedetä mattoa alta – se poltetaan heidän jalkojensa alla.”
Pelien hinnannousu pahentaa tilannetta entisestään. Kun suurten AAA-pelien normaalihinnat liikkuvat nykyään noin 65–75 eurossa ja konsolit sekä tietokoneiden komponentit kallistuvat, monen on vaikea perustella ostoksia. Esimerkiksi tuleva Switch 2 on jo saanut kuluttajat varpailleen hintojen suhteen.
Silti nuoret eivät ole hylänneet pelaamista. Maaliskuussa 2025 noin 28 % kaikista pelaajista oli 18–29-vuotiaita. Gen Z pysyy siis peliyhteisön merkittävänä osana, vaikka käyttää vähemmän rahaa – he suosivat ilmaisia pelejä, edullisia indie-pelejä tai odottavat alennusmyyntejä.
Myös halvat, yhdessä pelattavat niin sanotut ”friendslop”-pelit kuten Peak, Repo ja Lethal Company kuvastavat muutosta. Ne maksavat tyypillisesti alle 10 euroa, tarjoavat sosiaalisen pelikokemuksen ja toimivat ilman tehokasta tietokonetta. Pelaaminen jatkuu siis, mutta taloudellisemmin.