Ubisoft on perunut kolme julkistamatonta peliä ja viivästyttänyt pitkään kehitteillä ollutta merirosvoseikkailuaan Skull and Bonesia jälleen kerran.
Yhtiö kertoi keskiviikkona, että se on suurten haasteiden edessä, kun teollisuus siirtyy yhä enemmän megabrändeihin ja pitkäikäisiin peleihin, jotka tavoittavat pelaajia ympäri maailmaa, eri alustoilla ja liiketoimintamalleilla.
Ubisoft kertoi, että se on käyttänyt viimeiset neljä vuotta yrittäessään mukauttaa suurimpia brändejään kuten Assassin’s Creed, Far Cry, Ghost Recon, Rainbow Six ja The Division näihin yhteneviin trendeihin.
”Tämän investointivaiheen pelejä ei ole kuitenkaan vielä julkaistu, kun taas viimeaikaiset lanseerauksemme eivät ole menestyneet odotetulla tavalla.”, yhtiö tiedotti.
Yhtiö kertoi, että ohjelmistomyynti oli tärkeimmän joulusesongin aikana ollut selvästi ja yllättäen odotettua hitaampaa, ja Mario + Rabbids: Sparks of Hope ja Just Dance 2023 olivat pelejä, jotka eivät vastanneet odotuksia.
Skull and Bones – joka useiden aiempien viivästysten jälkeen oli viimeksi määrä julkaista maaliskuussa – ilmestyykin nyt Ubisoftin seuraavalla tilikaudella (2023-24), joka kestää huhtikuusta maaliskuuhun 2024.
Yhtiö väitti, että ”lisäaika on jo nyt tuottanut tulosta ja parantanut pelin laatua vaikuttavasti, mikä on vahvistettu viimeaikaisissa pelitesteissä”, ja että se odottaa ”pelaajien yllättyvän positiivisesti sen kehityksestä”.
Skull and Bonesin lisäksi Ubisoft kertoi, että tilivuoden 2023-24 aikana Ubisoft aikoo julkaista Assassin’s Creed Miragen, Avatar: Frontiers of Pandoran ja ”muita vielä julkistamattomia premium-pelejä, mukaan lukien suuren luokan peli, sekä lupaavia free-to-play-pelejä joillekin suurimmista brändeistämme”.
Julkaisijan tuleviin free-to-play-nimikkeisiin kuuluvat PC- ja konsolipeli The Division Heartland sekä mobiilipelit The Division Resurgence ja Assassin’s Creed: Codename Jade.
Ubisoftin toimitusjohtaja Yves Guillemot sanoi:
– Olemme selvästi pettyneitä viimeaikaiseen suoritukseemme. Markkinadynamiikka on ristiriitaista, kun teollisuus siirtyy yhä enemmän megabrändeihin ja ikuisiin live-peleihin, ja samalla kuluttajien kulutukseen vaikuttavat huononevat taloudelliset olosuhteet.
– Huolimatta erinomaisista käyttäjäluvuista ja pelaajien vastaanotosta sekä kunnianhimoisesta markkinointisuunnitelmasta Mario + Rabbids yllätti meidät: Sparks of Hopen huonosta menestyksestä vuoden 2022 viimeisillä viikoilla ja tammikuun alussa. Myös Just Dance 2023 menestyi heikosti.
– Siksi teemme tänään hallituksen suostumuksella lisää tärkeitä strategisia ja operatiivisia päätöksiä. On keskeistä jatkaa organisaatiomme mukauttamista, vahvistaa entisestään toimeenpanoamme ja varmistaa, että sekä tarjoamme upeita pelejä pelaajille että loistavaa arvonluontia, Guillemot summasi.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.