Ubisoftin toimitusjohtajan Yves Guillemotin kerrottiin avanneen keskiviikkona koko yhtiön laajuisen kyselytunnin pyytämällä anteeksi viimeaikaisia kommenttejaan, jotka ovat saaneet kehittäjiltä huonon vastaanoton.
Viime viikolla työntekijöille lähetetyssä sähköpostiviestissä, joka julkaistiin samaan aikaan kun ilmoitettiin tuotteiden viivästymisestä, peruutuksista ja tulosennusteen laskemisesta, Guillemotin kerrotaan vihjanneen, että työntekijät ovat vastuussa yhtiön viimeisimpien tavoitteiden saavuttamisesta, jotta yhtiön onni kääntyisi.
Viime viikolla Ubisoft kertoi viivästyttäneensä Skull and Bones -peliä seuraavalle tilivuodelle, joka alkaa huhtikuussa ja kestää maaliskuuhun 2024. Tänä aikana se aikoo myös julkaista Assassin’s Creed Miragen, Avatar: Frontiers of Pandoran, ”ja muita vielä julkistamattomia premium-pelejä, mukaan lukien suuri peli, sekä lupaavia free-to-play-pelejä joillekin suurimmista brändeistämme”.
Kotakun näkemässä henkilökunnalle lähettämässään sähköpostiviestissä Guillemot kirjoitti:
”Pallo on teillä, jotta voitte toimittaa tämän kokoonpanon ajallaan ja odotetulla laatutasolla ja näyttää kaikille, mihin me pystymme.”
Hänen kommenttinsa näytti sysäävän vastuun yhtiön ongelmien korjaamisesta kehittäjille, mutta Guillemot on nyt sanonut, ettei kommenttien ollut tarkoitus kuulostaa siltä.
”Pallo on nyt meidän kentällämme – vuosien ajan se on ollut teidän kentällänne, joten miksi olette käsitelleet palloa niin huonosti, että meidän, työntekijöiden, on korjattava se teidän puolestanne?”, luki viestissä, joka toimitettiin Ubisoftin johdolle ennen tämänpäiväistä kokousta ja jonka Kotaku näki.
Guillemotin kerrotaan avanneen kokouksen vastaamalla kysymykseen.
– Kuulin palautteenne ja olen pahoillani, että tämä koettiin niin.
– Sanoessani, että ’pallo on teillä’, jotta toimitamme kokoonpanomme ajallaan ja odotetulla laatutasolla, halusin välittää ajatuksen siitä, että enemmän kuin koskaan tarvitsen lahjakkuuttanne ja energiaanne sen toteuttamiseen. Tämä on kollektiivinen matka, joka alkaa tietysti minusta itsestäni ja johtoryhmästä, jotta voimme luoda edellytykset meidän kaikkien yhteiselle menestykselle.
Guillemot’n viime viikolla antamien kommenttien jälkeen Ubisoftin Pariisin osasto, joka kuuluu teknologia-alan ammattiliittoon Solidaires Informatiqueen, kehotti työntekijöitä järjestämään puolen päivän lakon myöhemmin tässä kuussa.
Liitto esitti Ubisoftille myös neljän vaatimuksen listan, johon sisältyy kaikkien palkkojen välitön 10 prosentin korotus ”inflaation kompensoimiseksi” ja työolojen parantaminen, mukaan lukien nelipäiväisen työviikon käyttöönotto.
Kotakun lähteiden mukaan ehdotettua lakkoa ei käsitelty keskiviikon Q&A-keskustelussa. Henkilöstöpäällikkö Anika Grant kuitenkin hylkäsi ehdotuksen nelipäiväisestä työviikosta ja sanoi, että inflaatiota vastaavia korotuksia ei harkita yhtiön nykyisen taloudellisen tilanteen vuoksi.