Mainos
Unreal Engine Virtual Reality -sovellus, eli UEVR mahdollistaa kaikkien Unreal 4- ja 5-pelimoottoreilla tehtyjen pelien pelaamisen VR-formaatissa.

UEVR:n, joka on avoimen lähdekoodin kehys, joka tekee lähes mistä tahansa Unreal Engine 4- tai 5-pohjaisesta pelistä VR-yhteensopivan.

UEVR on kehitetty Praydog-nimisen modderin toimesta, joka on julkaissut sen GitHubissa. UEVR tukee useita VR-laitteita ja -alustoja, kuten Oculus Quest, Valve Index ja SteamVR.

Mainos

UEVR käyttää Unreal Enginen omaa stereo-renderöintijärjestelmää. UEVR:ssä on myös kolme renderöintitilaa: Native Stereo, Synchronized Sequential ja Alternating/AFR, jotka vaikuttavat kuvanlaatuun ja viiveeseen eri tavoin.

Suurimmassa osassa peleistä natiivi stereo toimii parhaiten ja moitteettomasti, mutta esimerkiksi EA Sports WRC vaatii sekventaalisen renderöintitilan. Muutoin oikean silmän pelikuvasta puuttuvat kaikki tehosteet, joka puolestaan tuottaa melko oudon kuvan verkkokalvoille.

UEVR osaa myös käsitellä useimmat pelien käyttöliittymät niin, että ne heijastetaan 3D-tilaan.

Mukana myös liikeohjaus

Lisäksi UEVR:ssä on valinnainen 3DOF-liikeohjaus, joka mahdollistaa pelihahmon ohjaamisen VR-kaukosäätimillä monissa peleissä. UEVR:ssä on myös valinnainen huoneen kokoinen liikkuminen, joka siirtää pelihahmoa 3D-tilassa pään liikkeiden mukaan.

Loistava emulaatio, mutta ei natiivi VR-tuki

UEVR ei kuitenkaan tee peleistä täysin natiiveja VR-pelejä, vaan pikemminkin emuloi VR-kokemusta. Esimerkiksi kolmannen persoonan näkymässä olevat pelit pysyvät yleensä sellaisina, eivätkä ohjaimet toimi samalla tavalla kuin VR-peleissä. UEVR:llä on kuitenkin mahdollista lisätä ensimmäisen persoonan näkymä ja liikeohjaus peleihin, jotka eivät tue niitä, mutta se vaatii käyttäjältä enemmän säätämistä ja kustomointia.

Pelejä riittää jonkun laskelman mukaan noin 11 000, joista aivan kaikki eivät kuitenkaan ole suoraan yhteensopivia. Suurin osa kuitenkin on. UEVR on yhteensopiva peräti 92 % Unreal Engine -peleistä, ja sen toimivuutta on testattu ainakin yli 700 pelillä. Joukossa on monia AAA-tason pelejä, kuten Atomic Heart, High On Life, Returnal ja Robocop. Tältä näyttää esimerkiksi EA Sports WRC virtuaalitodellisuusversiona, johon ei toistaiseksi olla saatu natiivia VR-tukea, vaikka sellainen on Codemastersin toimesta luvattu:

UEVR:n käyttämiseksi tarvitset VR-laitteen, joka voi ajaa SteamVR:ää, VR-valmiin tietokoneen ja yhteensopivan Unreal Engine -pelin.

UEVR:n asentaminen ja käyttäminen on melko helppoa, ja se vaatii vain pelin käynnistämisen, prosessin valitsemisen, VR-alustan valitsemisen ja injektoimisen.

Sovellus on vielä kehitysvaiheessa, joten aivan ongelmatonta sen käyttäminen ei tietenkään ole. Luvassa on haasteita kuten graafisia virheitä, huonoa suorituskykyä ja pelien kaatumista. UEVR:n kehittäjä on kuitenkin aktiivinen ja vastaanottavainen palautteelle, ja hän pyrkii parantamaan UEVR:n laatua ja yhteensopivuutta.

Jos haluat kokeilla UEVR:ää itse, voit ladata sen GitHubista ja seurata ohjeita sen käyttämiseksi.

UEVR-latauslinkki ja ohjeet

Mainos