Mainos

Unity ilmoitti luopuvansa kiistellystä Runtime Fee -maksustaan, joka oli tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 alussa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Unity olisi perinyt rojaltimaksua pelimoottorilla tehtyjen pelien asennusmäärien perusteella. Myöhemmin yhtiö lievensi suunnitelmiaan rajoittamalla maksun koskemaan vain Unity Pro- ja Unity Enterprise -tilaajia, mutta nyt maksusta luovutaan kokonaan.

Unityn toimitusjohtaja Matt Bromberg kertoi yhtiön tehneen päätöksen peruuttaa maksu keskusteltuaan yhteisön, asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Päätös ei vaikuta pelialan ulkopuolisiin asiakkaisiin.

Mainos

Runtime Fee -maksun sijaan Unity palaa tilaajapohjaiseen malliin, mutta korottaa Unity Pro- ja Enterprise -tilausten hintoja. Unity Personal säilyy ilmaisena, ja sen liikevaihto- ja rahoituskatto nousee 100 000 eurosta 200 000 euroon. Unity Pro -tilauksen hinta nousee 8 % ja on jatkossa 2 200 euroa vuodessa, kun taas Unity Enterprise -tilauksen hinta nousee 25 %.

Unity ja Unreal – mitä eroa näillä on?

Unity ja Unreal eroavat keskeisesti käyttötarkoituksiltaan ja lähestymistavoiltaan: Unity on tunnettu helppokäyttöisyydestään, laajasta tuesta 2D- ja mobiilipeleille sekä kevyemmästä suorituskyvystään, kun taas Unreal keskittyy vahvasti huippuluokan grafiikkaan ja tarjoaa edistyneitä työkaluja erityisesti 3D-peleille ja AAA-tason projekteille.

Unity on suositumpi, koska se on helpompi oppia, sillä on laajempi yhteisö ja se sopii monipuolisemmin erilaisiin projekteihin, kuten mobiili- ja indie-peleihin, joissa graafinen upeus ei ole aina ensisijainen tavoite.

Mainos