Valve vihjasi tulevista VR-suunnitelmistaan Steam Deck OLED -haastattelussa.
Steam Deck OLED julkistettiin viime viikolla alkuperäisen Steam Deckin elinkaaren puolivälin päivityksenä.
Sen parannuksiin kuuluu muun muassa suurempi HDR-OLED-näyttö 90 Hz:n virkistystaajuudella, Wi-Fi 6E, parannettu jäähdytystuuletin ja pidempi akkukesto 6 nm:n APU-uudistuksen ja suuremman akun ansiosta.
Steam Deck on selvästi ollut Valven painopiste viime vuosina. Sen Index tethered PC VR kit puolestaan on jo reilusti yli neljä vuotta vanha, ja sen resoluutio on nyt käytännössä vanhentunut.
Valve on vuosien varrella useaan otteeseen suoraan vahvistanut työskentelevänsä uuden headset-laitteen parissa, mutta ei ole vielä virallisesti julkistanut tai kiusoitellut tiettyä tuotetta.
Tällä viikolla Testedin Normille antamassaan haastattelussa Valven laitteistoinsinööri Yazan Aldehayyat ja tuotesuunnittelija Lawrence Yang vihjailivat, millainen VR-visiiri voisi olla ja mikä voisi olla sen keskeinen ominaisuus.
Kun Norm kysyi, miten Steam Deckistä saatuja kokemuksia voitaisiin soveltaa VR:ään soveltuvaan laitteistoon, Yang vastasi:
– Paljonkin. Työskentely APU:n kanssa, tietokoneiden miniatyrisointi – meillä ei ole tänään mitään muuta VR:n suhteen julkistettavaa kuin se, että työskentelemme edelleen VR:n parissa ja etenemme edelleen sen parissa.
Mutta aivan kuten Steam Deck on seurausta siitä, että olemme oppineet paljon [Steam] Controllerista ja [Steam] Linkistä ja VR:stä, myös tulevat tuotteet oppivat jatkossakin kaikesta siitä, mitä olemme tehneet Steam Deckin kanssa.
Aldehayyat antoi sitten oman näkemyksensä:
– On selvää, että on paljon päällekkäisyyksiä, teknologiapaloja, joita voimme käyttää uudelleen. Esimerkiksi langaton suoratoisto on hyvin sovellettavissa VR:ään. Se hyödytti myös Steam Deckiä, sillä se paransi langatonta suoratoistokokemusta.
Mutta myös suhteiden luominen osatoimittajiin ja muihin laitteistokumppaneihin. Steam Deck -tiimi ja VR-tiimi työskentelevät yhdessä, joten ideat, osat ja teknologiat ovat usein samassa yhteydessä.
Norm jatkoi ajatusta ”ideoiden, osien ja teknologioiden integroinnista” ja kysyi, voiko sanoa, että Valve on ”all-in on OLED”, ja tämä kysymys näyttää paljastavan vihjeen siitä, että Valven seuraavissa kuulokkeissa käytetään sitä LCD-näytön sijasta. Aldehayyat ei kuitenkaan tarttunut syöttiin, vaan vastasi:
– Steam Deckissä varmasti, kyllä.
Aldehayyatin kommentit langattomasta suoratoistosta viittaavat vahvasti siihen, että Valven seuraava headset tukee langatonta PC VR:ää. Tämä voi tarkoittaa olemassa olevan kodin Wi-Fi-verkon käyttämistä, kuten Virtual Desktop ja Air Link Questissa, tai se voi sisältää erillisen laitteistosovittimen ruuhkien ja signaalin heikkenemisen välttämiseksi.
Valve tukee lähes varmasti tavallisia pelitietokoneita, mutta joidenkin todisteiden mukaan se saattaa harkita konsolisoidun PC:n valmistamista SteamVR:n virtaviivaistamiseksi vähemmän teknisesti suuntautuneille ostajille. Vaihtoehtoisesti mahdollinen Steam Deck 2 saattaa olla riittävän tehokas PC VR -suoratoistoon.
Vaikka PC VR olisi todennäköisesti Valven ensisijainen painopiste, Yangin kommentit ”työskentelystä APU:n kanssa” ja ”tietokoneiden miniatyrisoinnista” viittaavat siihen, että headsetillä on jonkinlainen itsenäinen kyky toimia tietokoneena.
Puhtaasti PC-käyttöön tarkoitettu langaton headset ei vaatisi täyttä APU:ta, ja Valven pääjohtaja Gabe Newell on aiemmin maininnut, että yhtiö tutkii ”tetherless integrated VR” -tekniikkaa ja ”siirrettävää” headsetia.
Newell sanoi kuitenkin myös, että ”emme ole vielä ihan siinä vaiheessa”.
Viime vuonna Valve julkaisi viime vuonna työpaikkailmoituksen, jossa etsittiin tietokonenäköinsinööriä, joka auttaisi ”prototyypin, toimituksen ja tuen” tekemisessä VR-kuulokkeelle miljoonille asiakkaille maailmanlaajuisesti.
Ilmoituksessa kuvailtiin, että VR-visiirissä on sisäpuolinen seuranta, kameran läpivienti, ympäristön ymmärtäminen, silmien seuranta ja käsien seuranta.
Valve on tietysti voinut karsia minkä tahansa näistä ominaisuuksista kehityksen aikana, ja se voi jopa perua tuotteen kokonaan milloin tahansa.