Mainos
Tutkimusyhtiö Newzoon tekemän tutkimuksen mukaan pieni joukko vanhempia videopelejä hallitsee yhä enemmän kuluttajien vuotuista peliaikaa.

Newzoo julkaisi tiistaina toisen vuosittaisen peliteollisuuden raporttinsa, joka sisältää tietoja kuluttajien tavoista, kuten kulutuksesta ja pelaamisesta vuonna 2023. Raportti korostaa, että vaikka kehittäjät voivat edelleen olla menestyksekkäitä, pelaajat käyttävät enemmän aikaa jo vakiintuneisiin pelisarjoihin ja live-palvelupeleihin, mikä teoriassa vaikeuttaa uusien pelien löytämistä yleisölle.

Newzoon mukaan peliteollisuus kasvoi vuonna 2023, saavuttaen 93,5 miljardin dollarin tulot, mutta pieni joukko julkaisijoita ja kehittäjiä otti merkittävän osan kokonaiskakusta.

Mainos

Ainoastaan 66 titteliä muodosti 80 prosenttia kaikesta peliajasta vuonna 2023, ja 60 prosenttia ajasta käytettiin peleihin, jotka ovat kuusi vuotta vanhoja tai vanhempia.

Viisi vanhempaa peliä – Fortnite, GTA V, League of Legends, Minecraft ja Roblox – muodostivat 27 % koko vuoden peliajasta Newzoon mukaan.

Vain 8 prosenttia peliajasta käytettiin uusiin, ei-vuosittaisiin peleihin, kuten Diablo IV tai Baldur’s Gate III.

Newzoon kymmenen eniten pelatun pelin listalla (kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien mukaan) Fortnite otti kärkipaikan jokaisella alustalla, mukaan lukien Switch ja PC.

Listan muut pelit sisältävät tuttuja pelejä, kuten GTA, Counter-Strike ja Apex Legends, ja vain yksi omistautunut yksinpelipeli (Starfield) pääsi listalle Xboxin ja PlayStationin osalta.

Mainos