Union Game Workers -liitto Iso-Britanniassa on käynnistänyt useita oikeustoimia Build a Rocket Boy -pelistudiota vastaan sen väitetyn ”katastrofaalisen irtisanomisten hoidon” vuoksi. Studiolla, joka julkaisi MindsEye-pelin 10. kesäkuuta, alkoi pian sen jälkeen laajat irtisanomiset pelin heikon menestyksen johdosta.
Liiton mukaan yhtiö ei käynyt asianmukaista kuulemista ennen irtisanomisia, ja useita työntekijöitä on erotettu perusteettomasti. Julkilausumassa, joka edustaa nykyisiä ja entisiä työntekijöitä, syytetään studiota pitkäaikaisesta epäkunnioituksesta ja huonosta henkilöstöjohtamisesta.
Kirjeen mukaan 250–300 työntekijää on irtisanottu, ja syyksi mainitaan johdon päätösten aiheuttama pelin epäonnistunut julkaisu: ”Nämä irtisanomiset tapahtuivat, koska ette kuunnelleet henkilöstön vuosien kokemusta, mikä johti yhteen vuosikymmenen huonoimmista pelijulkaisuista.”
Työntekijät väittävät, että studio on toiminut epäselvästi ja muuttanut työprosesseja ilman neuvotteluja. Ennen pelin julkaisua työntekijöiden kerrotaan tehneen pakollista ylitöitä kahdeksan tuntia viikossa neljän kuukauden ajan. Lomakorvaus oli seitsemän tuntia vapaata kahdeksan tunnin ylityöstä, mutta monien ei kerrota saaneen pitää vapaitaan ylimääräisten työpyyntöjen vuoksi.
Irtisanomisprosesseissa väitetään olleen virheitä, kuten vääriä irtisanomisaikoja ja virheellisiä arviointeja. Kirje vaatii studioa esittämään julkisen anteeksipyynnön ja maksamaan kunnolliset korvaukset, tarjoamaan vaihtoehdon työskennellä irtisanomisajan tai saada rahallinen korvaus, parantamaan työolosuhteita sekä käyttämään ulkopuolisia tahoja tulevissa irtisanomisissa.
MindsEye-pelin julkaisu sai laajaa kritiikkiä sen teknisten ongelmien vuoksi. PlayStation alkoi jopa palauttaa ostohintoja, mikä on harvinaista. Pelin Metacritic-pisteet ovat 38 (PC) ja 28 (PS5), mikä tekee siitä vuoden heikoimmin arvioidun pelin.