Mainos

Wuchang: Fallen Feathers iskee Ming-dynastian vaaseilla jo valmiiksi tuhtiin soulslike-pelikenttään. Löytyykö tästä jotain originaalia, vai menikö devaajilta kaikki huomio kurveja hioen? 

Sulkia. Joka paikka täynnä sulkia. Eikä kyseessä ole kauniista ulkomuodosta huolimatta pieleen mennyt untuvatyynysota, vaan jonkin sortin herp… rutto. Sulat viuhuen ja kurvit kiiltäen muistinsa menettänyt kaunotar lähtee miekkahippasille, ja toivoo ettei kuppa vie kuupasta järkeä.

Mainos

Wuchang: Fallen Feathers lanseerattiin heinäkuun 24. päivänä hurjin odotuksin, mutta PC-lanseeraus oli suorastaan tekninen katastrofi: peli nyki jopa tehokkailla koneilla, kuin öljyämätön tekolonkka vuosipäiväjuhlan aikaan. Edes RTX 4090 ei selvinnyt pelistä nykimisittä.

Osa pelaajista oli myös saanut DLC-rompetta perusteella tai perusteetta, mutta päivitys veikin sitten monelta ne DLC:t (myös allekirjoittaneelta) perusteella tai perusteetta – oli kovin kiva huomata tallennusta ladatessa, että hahmo on pelkissä pikkuhousuissa ilman aseita vihollisen kaivoksen keskellä. Tätä ennen oli näyttävää miekkaa ja vaatetta.

Pelaajat näkevät kurveissa kuitenkin potentiaalia kuolaamiselle, ja odottavat kieli pitkällä, josko pelin kehittäjät saisivat pelin vihdoin pyörimään ja DLC:n lunastaneet DLC:nsä takaisin. Pelin kehittänyt Leenzee lupaili kompensaatiokikkaretta pelaajille, mutta nekin katosivat päivityksen myötä – ei ilmeisesti kuitenkaan kaikilta.

Kaiken kaikkiaan tilanne on yhä hyvin sekava – ja edelleen buginen.

Muisti meni, sulat tuli

Pelaaja herää luolasta, väärissä paikoissa on ihosta kasvavaa sulkaa. Tarpeeksi kun sulat ottavat valtaa, tulee raju muodonmuutos hirviöksi ja järki lähti. Ei kiva. Pitää siis tappaa kaikki.

Soulslike

Wuchang: Fallen Feathers on kolmannen persoonan soulslike. Viholliset tappavat helposti ja niitä on vaikea tappaa. Kuollessa menettää massit joita käytettäisiin tasojen nostamiseen tai tavaroiden ostamiseen. Tarpeeksi monta kertaa peräkkäin kuollessaan, iskee hulluus ja viimeiselle kuolinpaikalle jää vittumaisen vahva kopio pelaajasta, joka lyö lujaa kuin perkele. Jos tälle häviää, menettää lopullisesti kadottaneet massinsa.

Taistelut perustuvat oikea-aikaiseen väistöön tai torjuntaan. Peli on sokkelomainen, kuten soulsliket yleensäkin ja sen pelialueet ovat yhdistetty toisiinsa pitkien reittien takaa löytyvin avattavin reitein. Hyvin hyvin geneeristä.

Unreal 5 pistää parastaan

Peli näyttää nätiltä. Unreal Engine 5 pistää parastaan. Tosin esineitä tai kasvustoa päin mennessä paljastuu että pintaa syvemmälle se nätteys ei mene. Peli yskii ja paukkuu kovemmillakin koneilla, joten peliä päiviteltiin rukkaamalla resoluutiota pienemmäksi ja upscalettamalla se takaisin isoksi. Lopputulos on vähän sulavampi ja suttuisempi.

Äänet ovat peruskauraa ja musiikki yllättävän mukaansatempaavaa.

Kannattaako ostaa?

Peli ei selkeästikään ole vielä kypsä. Paljon on peliä rikkovia ja nykityttäviä bugeja vielä hoidettavana. DLC-sotku on aika anteeksiantamatonta niiden puolesta, jotka ovat extraeuroja peliinsä käyttäneet. Wuchang on ehkä joskus ihan ok soulslike. Nykyisellään se on vähän liikaa Stellar Bladen kurveja ihannoiva geneerinen buginen soulslike.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Wuchang: Fallen Feathers
55 %
Edellinen artikkeliJurassic Park: Survival -peli ei ole esillä Gamescomissa, mutta sen tekemisestä julkaistiin video
Juhani Kakko
Juhani sanoo suoraan, mutta perustellen, unohtamatta kuivakan lakonista huumoria. Juhani on Respawnin arvostelija, joka ei pelkää sanoa, jos peli tökkii – tai loistaa. Teksteissä yhdistyvät napakka ilmaisu, sarkasmi ja faktat. Podcastissa hän kuuluu vakiokalustoon knoppaillen turha(uttava)lla trivialla.
wuchang-fallen-feathers-arvosteluPotentiaalia keskinkertaisuuteen, jos bugit saadaan kuntoon. Tälläisenään lähinnä nätti paketti