Mainos

Xboxin johtaja Sarah Bond on vakuuttanut yhtiön monialustaisen strategian nimeen ja todennut, että ajatus yksinoikeuspeleistä on hänen mukaansa ”vanhentunut”.

Haastattelussa Mashablen kanssa Bondilta kysyttiin, mikä rooli suurilla yksinoikeuspeleillä on Xboxin suunnitelmissa, kun yhä useammat Xbox Game Studiosin pelit julkaistaan myös muilla alustoilla. Bondin mukaan pelaajat odottavat nykyään, että pelit ovat saatavilla useilla laitteilla.

– Maailman suurimmat pelit, kuten Call of Duty, Minecraft, Fortnite ja Roblox, ovat kaikkialla. Se luo yhteisöjä ja kokemuksia. Ajatus siitä, että peli olisi sidottu yhteen laitteeseen tai kauppaan, on useimmille vanhanaikainen, Bond… Sarah Bond aloittaa.

Mainos

– Haluat pelata ystäviesi kanssa riippumatta siitä, millä laitteella he ovat. Me tuemme tätä kokemusta, sillä se avaa uusia tapoja pelata – kuten pilvipelaaminen, PC ja konsolit, jotka meillä on olohuoneissamme, johtaja jatkoi.

Xboxin monialustainen suunta alkoi vuoden 2024 alussa, kun yhtiö ilmoitti tuovansa pelit Pentiment, Hi-Fi Rush, Sea of Thieves ja Grounded PlayStation-konsoleille. Huhtikuussa 2024 Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella kertoi, että strategia oli alkanut tuottaa tulosta: kyseisenä kuukautena Xboxilla oli useampia pelejä PlayStation Storen 25 myydyimmän pelin listalla kuin Sonyn omilla julkaisuilla.

Sittemmin myös entisiä Xbox-yksinoikeuspelejä, kuten Indiana Jones and the Great Circle, Forza Horizon 5 ja Gears of War: Reloaded, on julkaistu PlayStationille.

Bond totesi lisäksi, että seuraava Xbox-konsoli tulee jakamaan samoja suunnitteluperiaatteita kuin äskettäin julkaistut Asus ROG Xbox Ally -käsikonsolit, jotka tukevat useita PC-pelikauppoja, kuten Steamia, Epic Games Storea ja GOG:ia.

Mainos