Microsoftin pelijohtaja on myöntänyt Xboxin tuottaneen pettymyksen vuonna 2022 ja todennut, että meidän on julkaistava jatkossa tasaisesti hyviä pelejä.
Bethesdan odotettujen Starfieldin ja Redfallin myöhästymiset merkitsivät sitä, että viime vuosi oli suhteellisen kevyt ensimmäisen osapuolen Xbox-pelien osalta. Xbox Game Studios julkaisi vain viisi peliä, ja vain yksi – Obsidianin Pentiment – oli täysin uusi sisäisesti kehitetty peli.
Muut olivat indie-yhtiöiden kehittämä As Dusk Falls, Forza 5:n laajennus, Age of Empiresin uudelleenjulkaisu ja Obsidianin Grounded.
IGN:n haastattelussa Xbox-pomo Phil Spencer otti syyt niskoilleen viime vuoden kevyestä julkaisuaikataulusta, mutta sanoi olevansa tyytyväinen 12 kuukauden päähän, jonka aikana pitäisi julkaista merkittäviä yksinoikeuspelejä Xbox Game Pass -palveluun konsoleilla ja PC:llä.
– Olemme innoissamme siitä, että pääsemme aloittamaan vuoden 2023. Minusta Developer Direct tuntui todella hyvältä näytettävien pelien suhteen – ja tiedämme myös, että Starfield on peli, jota aiomme korostaa omassa ohjelmassamme.
Viime viikolla striimatussa ”Developer Direct” -esittelyssä Xbox sitoutui useiden pelien, kuten Redfallin, Minecraft Legendsin ja Forza Motorsportin, julkaisupäiviin sekä Tango Gameworksin Hi-Fi Rushin.
Spencer sanoi, että sen jälkeen, kun hän oli kuukausia käskenyt faneja odottamaan uutisia, hän koki tärkeäksi näyttää pelit julkaisupäivämäärineen.