Tekoäly on nyt kuuma sana ja sitä käytetään härskisti myös tuotemarkkinoinnissa – väärin. FTC:n yritysblogissa julkaistussa viestissä, jonka otsikkona on laatta Keep your AI claims in check, varoitetaan tekoälyn parissa työskenteleviä yrityksiä.
Se on kohteliaasti muotoiltu, yritysystävällinen huomautus Yhdysvaltain tärkeimmän kauppavalvontaviranomaisen lakimieheltä. Eli käytännössä varoitus amerikkalaisille yrityksille.
FTC myöntää, että tekoälyllä tai AI:lla ei ole kiinteää merkitystä teknologiassa. Se on pelkkää markkinointia. Tästä huolimatta FTC varoittaa edelleen teknologiayrityksiä, että niiden on oltava varovaisia liioittelemalla tuotteensa ominaisuuksia, varmistettava, etteivät ne väitä sen olevan parempi kuin muun kuin tekoälyä käyttävän tuotteen, ja varmistettava, että ne ovat tietoisia riskeistä, joita liittyy siihen, että ohjelman annetaan soittaa puheluita, joista yritys on vastuussa.
Niin, ja he ovat todella selkeitä tässä asiassa: ”Älä sano, että tuotteesi käyttää tekoälyä, jos se ei käytä sitä.”
– Jos luulet pääseväsi pälkähästä perusteettomilla väitteillä, joiden mukaan tuotteesi käyttää tekoälyä, mieti uudestaan, sanoo asianajaja Michael Atleson kirjoituksessaan.
Hän muistuttaa yrityksiä siitä, että FTC:llä on oikeus purkaa niiden teknologia osiin varmistaakseen, että siinä on tekoälyä, ja että tekoälyn käyttäminen jonkin tuotteen valmistuksessa ei ole sama asia kuin tekoälyn sisältäminen siihen.