Ubisoftin toimitusjohtaja Yves Guillemot uskoo, että vuoden 2030 Ubisoft on suurempi ja rohkeampi kuin koskaan, ja se tekee alustariippumattomia pelejä, jotka perustuvat pelaajayhteisöihin ja joita eivät rasita alustan omistajat, kuten Sony, Microsoft, Nintendo, Apple ja Google.
Assassin’s Creed -lippulaivasarjan uusi keskipiste näyttää vihjaavan tästä tulevaisuudesta. Infinity on live-palvelu, jonka kautta pelaajat voivat pelata kaikkia tulevia ja aiempia Assassin’s Creed -pelejä – mutta milloin, millä alustoilla ja miten se tapahtuu, on vielä hämärän peitossa.
Guillemot esitteli visionsa Ubisoftin tulevaisuudesta viime keskiviikkona Pariisissa järjestetyssä mediatilaisuudessa, johon VGC ja monta muuta pelimediaa osallistui.
Tilaisuudessa julkistettiin paljon uusia pelejä ja runsaasti uusia tapoja, joilla Ubisoft yrittää laajentaa toimintaansa, mutta niitä oli VGC:n mukaan suorastaan liikaa, eikä niistä kerrottu tarpeeksi yksityiskohtia.
Ubisoft kokeilee vähän kaikkea nähdäkseen, mikä voisi kiinnostaa pelaajia.
Guillemot sanoo, että vuoden 2030 Ubisoft julkaisee pelejä maailmassa, jossa ihmiset pääsevät peleihin käsiksi ”yhtä helposti kuin kuuntelevat musiikkia tai katsovat videoita YouTubesta tai televisiosta”.
– Työkalut, joita rakennamme web3:lle, vauhdittavat myös tätä suuntausta, sillä ne mahdollistavat useiden virtuaaliuniversumien syntymisen, joissa pelaajilla on vapaus olla vuorovaikutuksessa, luoda, omistaa ja liikkua vapaasti pelien välillä. He liikkuvat myös alustojen ja myös virtuaalimaailmojen välillä, Guillemot saarnasi.
Kaikki tämä on hienoa PC:llä, jossa voi julkaista oman launcherin ja tehdä mitä haluaa. Mutta suurin osa Ubisoftin liiketoiminnasta tapahtuu konsoleilla, ja yhä enemmän mobiilissa. Ja tässä kohtaa tämä rohkea alustaton tulevaisuus on hieman epäselvä mielikuva.
Sonylla, Microsoftilla, Nintendolla, Applella ja Googlella saattaa olla jotain sanottavaa tulevaisuudesta, jossa pelaajat ovat vuorovaikutuksessa – ja käyvät kauppaa – haluamallaan tavalla palveluiden kautta, joita ne eivät hallitse.
Kaikkien näiden alustojen saumattomaan yhdistämiseen liittyy muitakin kuin teknisiä ongelmia. Kaikki alustat tekevät parhaansa pitääkseen aidat tukevina pitääkseen kiinni jokaisesta myydystä pelistä ja niiden ekosysteemeissä tehdyistä mikrotransaktioista saatavista tuloista.
Lisää epävarmuutta lisää omistustilanne. Tencent on nostanut osuuttaan Ubisoftin enemmistöosakkaan Guillemot Bros:n osakkeista, mikä näyttää pysäyttäneen puheet yrityskaupasta. Yves Guillemot käsitteli tätä suoraan esityksensä jälkeisessä kyselyssä ja vastauksissa.
– Tavoitteena on varmistaa, että teemme tulevaisuudessa enemmän liiketoimintaa yhdessä. Ensisijainen aikomuksemme on pystyä omistamaan oma kohtalomme, Ubisoft-pomo tarkensi.
Ubisoft haluaa olla itsenäinen. Guillemot pysyy ilmeisesti tappiin asti mukana.