Mainos
20 kuluttajaryhmää 18:sta Euroopan maasta käynnistää koordinoidun toimen, jossa pyydetään viranomaisia säätämään lootti-, eli saalislaatikoita (loot box) koskevia määräyksiä.

Ryhmät antavat tukensa Norjan kuluttajaneuvoston (NCC) uudelle raportille ”Insert Coin: How the Gaming Exploits Consumers using Loot Boxes”.

Kuluttajaryhmät vaativat useita toimenpiteitä, mukaan lukien ”harhaanjohtavan suunnittelun kieltoa, alaikäisten lisäsuojaa ja liiketoimien avoimuutta”.

Mainos

Raportti syyttää yrityksiä kuluttajien hyväksikäytöstä käyttämällä mekanismeja, joiden väitetään olevan ”saalisperäisiä” ja ”riippuvuutta edistäviä”.

Vaikka loottilaatikoita koskevaa lainsäädäntöä on vaadittu jo useiden vuosien ajan, tämä uusi toiminta on huomattavampi, koska useat valtiot ovat edustettuina yhdessä koordinoidussa kampanjassa.

20 organisaatiota edustavat kuluttajia Itävallassa, Bulgariassa, Tšekin tasavallassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa, Kreikassa, Islannissa, Italiassa, Latviassa, Alankomaissa, Puolassa, Portugalissa, Sloveniassa, Espanjassa, Ruotsissa ja Sveitsissä, ja NCC koordinoi ja johtaa kampanjaa yhdessä Brysselissä.

NCC:n 59-sivuinen asiakirja käyttää FIFA 22:ta ja Raid: Shadow Legendsiä tapaustutkimuksina väittäen: ”Molemmat pelit käyttävät laajaa arsenaalia temppuja saadakseen kuluttajat käyttämään mahdollisimman paljon aikaa ja rahaa hyväksikäyttäen kuluttajia, jotka toivovat saavansa peliin palkintoja pienestä mahdollisuudesta ja todennäköisyydestä huolimatta.”

Raportin mukaan loottilaatikoiden myyntiin ja esittelyyn liittyy usein kuluttajien hyväksikäyttöä seuraavilla tavoilla:

  • ”Kognitiivisten harhojen ja haavoittuvuuksien hyödyntäminen petollisen suunnittelun avulla”
  • ”Aggressiivisten markkinointikäytäntöjen käyttö edistää myyntiä joka tilaisuuden tullen”
  • ”Vaikeasti arvioitavien merkityksettömien tai harhaanjohtavien avoimuusilmoitusten antaminen voiton tai tappion todennäköisyydestä”
  • Käyttämällä ”läpinäkymättömiä algoritmeja ja vääristyneitä todennäköisyyksiä”
  • ”Virtuaalivaluuttojen kerrosten käyttö todellisten rahakustannusten peittämiseen tai vääristämiseen”
  • ”Freemiumin ja loputtoman jauhamisen erittäin korkea hinta”
  • ”Sisällön menettämisen vaara milloin tahansa”
  • ”Saalislaatikoiden ja manipuloivien käytäntöjen kohdistaminen lapsille”

NCC:n raportti – ja sen väite, että yli 20 kuluttajaryhmää kannattaa sitä – on viimeisin meneillään olevasta saagasta, jossa yritetään säännellä loottilaatikoita tai kieltää ne kokonaan.

Heinäkuussa 2020 House of Lords suositteli, että Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus ”toimiisi välittömästi saalislaatikoiden saattamiseksi rahapelilainsäädännön ja -säännösten piiriin”.

Belgian pelikomissio totesi huhtikuussa 2018, että loottilaatikot, kuten FIFA:n Ultimate Team -tilassa oikealla valuutalla myydyt laatikot, olivat uhkapelejä.

Mainos
Edellinen artikkeliGran Turismo 7:n uusin päivitys tekee taas autokeräilijälle paskamaisen tempun
Seuraava artikkeliNämä ovat Disney+-palvelun kesäkuun leffa- ja sarjauutuudet