Mainos
Viistoista eurobucksia tällä hetkellä kustantava Microsoftin Game Pass Ultimate vaikuttaa lyömättömältä tilauspalvelulta sisältöönsä nähden. Seuraavaksi palvelu vielä laajenee Activision/Blizzardinkin peleillä. Miten ihmeessä Game Passin ylläpitäminen voi olla kannattavaa? 

Kuuden vuoden kypsään ikään saapunut Xbox Game Pass ihmetyttää ja kummastuttaa pientä pelaajaa. Vuonna 2017 Xbox insidereille debytoinut tilauspalvelu sisältää kattavan katalogin Xbox-pelejä Xbox Game Passilla, reilun kattauksen PC-pelejä PC Game Passilla, sekä näitä ja pilvipelaamista yhdistävällä Xbox Game Pass Ultimatella on tällä hetkellä noin 26 miljoonaa tilaajaa.

Vuodesta 2018 myös jokainen Xbox Game Studiosin peli on ollut day one julkaisuna Game Pass tilaajilla pelattavana.

Mainos

Siinä missä pleikkarilla löytyy PS Plus, on Xboxilla alunperin ollut Xbox Live Gold, joka sisälsi pari ilmaispeliä kuukaudessa ja onlinepelaamisen. 14. syyskuuta 2023 Live Gold sulautettiin lopullisesti Xbox Game Passiin.

Muun muassa Pleikkariliivit yllä kulkevat sankarit ovat kritisoineet sekä Sonya että Microsoftia juuri tälläisestä Game Pass -tilauspalvelusta ja sen uupumisesta Sonyn Playstationin puolella. Pleikkarilandiassa Game Passia haukuttiin, kunnes Sony sai aikaiseksi puskea oman vähän sinne päin olevan PS Plus Extra ja -Premium palvelunsa.

15 euroa kuukaudessa vs 70 euroa pelistä – miten homma toimii?

Miten ihmeessä Game Pass -palvelun ylläpitäminen voi olla kannattavaa? Juuri korvanappiin saamamme tiedon mukaan Microsoftin Activision Blizzardin pitkään laahanneet kaupat ovat juuri tulleet päätökseen, joten Mikkis on nyt onnellinen Call of Dutyn, Diablon ja Warcraftin omistaja (muiden Activision Blizzard -pelien lisäksi). Tämä todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Diablo 4 ja tulevat CoD-pelit nähdään jatkossa day one -julkaisuina myös Game Passissa. Luulisi että CoD-kolikot kiinnostaisi enemmän sellaisenaan, kuin osana ”ilmaiseksi” Game Passilla pelattavaa peliä.

Spekuloidaanpa hieman. Petteri ”tarkkamarkka” Uusinätykarva ostaa kerran vuodessa ilmestyvän Call of Dutyn. Petteri pulittaa siitä vuosittaisesta CoDistaan 70 eurokolikkoa. Sirkka-Tapani ”hintamunahaukka” Laatoittajainen on ylpeä Game Pass Ultimaten omistaja. Sirkka-Tapani, kaverien kesken ”Munis”, huomaa että hän pääsee tilaajana ilmaiseksi pelaamaan Call of Dutya. ”Oh yeah, Veetit vatsalleen!”, Munis toteaa ja laittaa ilmaisen Call of Duty: Mäntäpakki 2:n lataukseen.

Tässä vaiheessa Petteri on käyttänyt 70 eurokolikkoa CoDiinsa, ja Munis ei yhtään. Munis tosin on ylpeä Game Pass Ultimaten tilaaja, joten hän pulittaa siitä kuukaudessa 15 euroa, eli vuodessa 180 euroa. Munis tuo siis vuodessa runsaasti enemmän kolikoita pottiin, kuin mitä Petteri kuunaa kullaan rakovalkeanaan tuo. 180 kolikoita, jotka tulevat Munikselta, eivät toki kaikki mene samaan ahnaaseen taskuun, kuin mihin Petterin 70 Call of Dutyyn käyttämää eurokolikkoa.

Microsoftin päämaja ukkosella.
Kuva: Salvatore De Lellis.

Kuka tienaa ja kuka kärsii?

Game Passia on kritisoitu siitä, että se olisi huonoksi pelin kehittäjille. Microsoft ei kerro sisäisistä mekanismeistaan julkisesti mitään, mutta tiedonmurusten ja vahvan spekulaation avulla voi päätellä, että pelinkehittäjät saavat könttäsumman pelistään, plus rojalteja luultavasti pelatun ajan myötä.

Hyvät pelit tienaavat enemmän kolikkoja, ja ei niin hyvät pelit saavat kuitenkin jonkin verran näkyvyyttä, vaikka rojalteissa häviävätkin. Ei kukaan ilmaiseksi pelejään Game Passiin luovuta.

GDC 2022 presentaatiossa ”Game Pass: Maximising Your Game’s Total Value”, Microsoft kertoi, että Game Passin tilaajat itseasiassa käyttävät enemmän rahaa peleihin, kuin ei-tilaajat. Tilaajat käyttävät 60 % enemmän peleihin, 45 % enemmän lisäosiin, 40 % enemmän kertakäyttötuotteisiin kuin ne, jotka eivät tilaa. Tämän lisäksi Game Passin tilaajat myös pelaavat enemmän pelejä, kuin ei-tilaajat.

Game passin tilaajat pelaavat jopa 40 % enemmän kuin ei-tilaajat ja löytävät uusia pelilajityyppejä, joita eivät aiemmin ole edes miettineet.

Game Pass-tilaajien on tämän varjolla siis ostettava Game Passistä löytyviä pelejä, tai muita pelejä, joita Game Passista ei löydy.

Microsoft tarjoaa -20 % alennuksen Game Passista löytyville peleille, ja 10 % alen lisukkeille, silloin kun ne ovat Game Passissa.

Microsoft on myös hyvin läpinäkyvä sen suhteen, koska pelit ovat lähdössä pois Game Pass -tilauksesta, huomauttaen ”viimeisestä mahdollisuudesta”. Tämä toki lisää fomoa, eli fear of missing out, eli paitsioon jäämisen pelkoa pelaajissa, ja saa varmasti osan hankkimaan itselleen pelin, josta on pitänyt.

Bisnesmiehet nauravat rahatukon kanssa, kun pelaaja suree taustalla.

Ensimmäinen viikko on kriittinen pelimyynnille, mutta entäpä Day 1 Game Pass?

Okei, tämä on kaikki varmasti jännittävää niille peleille, jotka ovat jo olemassa. Mutta entäpä sitten ne day one -julkaisut?

Samaisesta GDC preziksestä on kaivettavissa tieto, että isot julkaisijat saavat Game Passin ansiosta 3,5-kertaisen kasvun pelaajissa ja indie-julkkaajat saavat jopa 15-kertaisen kasvun pelaajissa.

Game Pass toimii siis kokonaisuutena sekä tilaajapalveluna, antaen tilaajilleen valtaisan kattauksen pelattavaa, sekä kevyet alennukset pelien hankintaan. Samalla se toimii molempiin suuntiin, kuin postilaatikkoon ilmestyvät mainoslehtiset, jota veskissä paskalla olessa lueskelee. Heräteostokset, uusien lajityyppien ja pelien löytäminen sekä fomo-viljely ovat varmasti osaltaan sekä Microsoftille, että heidän palvelussaan olevien pelien kehittäjille varsinainen antelias pajatso baariviikonlopun jälkeen.

Mainos