Mainos
Baldur’s Gate 3 on tietokoneroolipelien aatelia. Missä muussa pelissä voi yllättää pahikset ladosta kesken lemmenleikkien?

Stranger Things -sarjaa katsoneille Dungeons & Dragons -roolipeli on tuttua kauraa. On miniatyyrejä, noppia, pelinjohtaja, joka kertoo tapahtumista ja pelaajat hahmolomakkeidensa takana miettimässä miten reagoida tapahtumiin.

Stranger Things -sarjassa mainitaan myös Mind Flayer eräänä suurena pahana. Baldur’s Gate 3 -pelissä pelaajat pääsevät näkemään millainen alkuperäinen Dungeons & Dragonsin Mind Flayer, eli suomalaisittain Mielennylkijä oikein onkaan.

Mainos

Baldur’s Gate 3 on tietokoneroolipeli, eli CRPG. Se eroaa huomattavasti suoraviivaisemmista aasianserkuistaan, eli JRPG:istä.

Suuri osa nykyisistä tietokoneroolipeleistä, ja JRPG:istä, ovat velkaa muun muassa männävuosien Wizardry– ja Ultima-pelisarjan peleille. Wizardy- ja Ultima-pelit alkavat olla sitä kaliiberia, ettei Veetit, eivät Jonnet, eivätkä heidän isänsä ja äitinsäkään muista näitä pelejä.

Aikoinaan suositut CRPG:t väistivät pitkälti maailmankartalta, kun kiinnostus toiminnallisempiin roolipeleihin kasvoi. Fallout 3, Mass Effect ja Dragon’s Age:t syrjäyttivät yleensä isometrisestä ylävinkkelistä seuratun CRPG-pelimaailman. Sattumalta tähän siirtymään on osiltaan yksi syntipukki BioWare, joka kehitti Mass Effectin ja Dragon’s Age-pelit, ja oli tätä ennen kehittänyt Baldur’s Gate ja Baldur’s Gate 2 -tietokoneroolipelit.

Kontulassa isännöitsijä pyytää näyttämään henkkareita.

Takaisin Baldurin porteille

Belgialainen Larian Studios, joka on tuttu Divinity: Original Sin 1 ja 2 -peleistään, halusi tehdä jatkoa erittäin hyvin menestyneelle Baldur’s Gate -pelisarjalle. Magic the Gatheringista ja Dungeon & Dragonsista tuttu omistaja Wizards of the Coast ei lämmennyt alunperin Larianin ehdotukselle Divinity: Original Sinin aikaan.

DOS:in aikaan Larian Studiosilla oli vain muutama kymmenen työntekijää. DOS 2:n aikaan niitä oli jo reilusti toista sataa. DOS 2 sai myös erittäin menestyksekkään Kickstarter-kampanjan aikaiseksi. Wizard of the Coastilla haisteltiin vihreää tuoksua ja todettiin että kyllä se belgialainen suklaakin on ihan jees. Larian Studios sai oikeudet kehittää Baldur’s Gate 3-pelin. Pienestä aloittanut firma paisui yli neljään sataan BG3:n kehittämisen aikana.

Baldur’s Gate 3 perustuu Wizards of the Coastin Dungeons & Dragonsin Forgotten Realms -maailmaan, tarkemmin Sword Coastille. Sword Coastin isoin kaupunki Baldur’s Gate on tietty isossa osassa peliä, joskin vasta loppupuoliskolla.

Tarinallisesti Baldur’s Gate 3 sijoittuu 120 vuotta Baldur’s Gate 2: Shadows of Amnin tarinan jälkeiseen aikaan. Aikaisempia osia ei ole tarvinnut pelata päästäkseen sisälle BG3:n maailmaan, vaikkakin pelissä joitain tuttuja hahmoja vilahteleekin.

Baldur’s Gate 3 on D&D:n 5. editionin sääntöihin perustuva tietokoneroolipeli, jossa merkittäviä tekoja siivittää hahmon tiedot ja taidot, sekä näihin perustuvat nopanheitot.

Peli on muuten reaaliaikainen, mutta taistelut tai halutessa taktista toimintaa vaativat kohtaukset käydään vuoropohjaisesti.

Mato päässä, joka säässä

Pelin tarinassa Mielennylkijä, istuttaa päähahmon silmän taakse kiemurtelevan nuijapään. Ajatus parasiitista ajokopassa jää kuitenkin lyhyeksi, sillä mielennylkijöiden alus tekee pakkolaskun. Nautiloid-aluksen palavan romun keskeltä päähahmo astuu ulos mielennylkijöiden mehustuspodista ja aloittaa seikkailunsa kohti parasiititonta elämää.

Normidarra.

Seikkailun runsaudensarvi

Baldur’s Gate 3 on ylävinkkelistä tai hahmon tasolta seurattava tietokoneroolipeli. Se onnistuu välillä hämäämään olevansa toimintapeli, mutta viimeistään komennon takaa napin sijaan löytyvä hyppy muistuttaa pelaajaa siitä, että Baldur’s Gate 3:lla on enemmän yhtenäistä point’n’click -seikkailupelien kuin vaikkapa Tomb Raider -pelien kanssa.

Baldur’s Gate 3:ssa on valtaisat määrät dialogia ja niissä käytävät valinnat saattavat vaikuttaa isostikin pelien tuleviin tapahtumiin. Dialogi on erittäin hyvin kirjoitettua, täysin ääninäyteltyä ja valinnat pistävät raapimaan hilseet päästä.

Dialogia siivittää mainio kertojaääni, joka syventää pelitilanteen nyansseja ja tuo mukaan kaikuja pöytäroolipelien pelinjohtajan läsnäolevasta tarinankerronnasta.

Aikaa vievää mätkintää

Baldur’s Gate 3:n vuoropohjaiset taistelut ovat yllättävän taktisia ja aikaavieviä. Henkselit haaremihousuja paukutellen matsiin saapuvat pelaajat jäävät helposti suu auki tuijottamaan kenttää koristavia kuolleita pelihahmojaan.

JRPG-serkkuihinsa verrattuna BG3 sisältää valtaisan määrän erilaisia tapoja hyökätä miekankannalla nuijimisesta taikasalamalla käristämiseen ja kaikkeen siltä väliltä.

Taistelussa voi hahmosta riippuen hiiviskellä vihollisen taakse tikarilla kylkeen tökkien, hyökätä korkeuksista piittaamatta kirveen kanssa maahan, työntää vihollisen kalliolta alas, tai heittää baarijakkaralla pahaa aavistamattoman kääpiön takaraivoon. Kaiken kukkuraksi taistelun voi välttää uhkailemalla vihollista, lukemalla ajatuksia tai vaikka listimällä vihollisen kaverit, jotka ovat toisen reitin varrella. BG3:ssa on aivan järkyttävän suuri määrä erilaisia tapoja hoidella vastaantulevat tilanteet ja se on valintapaniikista huolimatta vain ja ainoastaan ihanaa.

Matematiikan oppikirja herättää kauhua yläkoululaisessa.

Baldur’s Gate 3:ssa on jonkin verran ollut korjailtavaa ja Larian on kiitettävään tahtiin näitä korjauksia puskenut ulos. Suurimmaksi osaksi bugit ovat olleet pieniä ja seikkailussa on niin paljon imua, ettei bugeja ole juurikaan huomannut. Larian Studios myös kuuntele fanejaan ja on toteuttanut heidän toiveitaan päivitysten myötä.

Harvoissa peleissä on selkeästi erilaiset käyttöliittymät sekä K+M-käyttäjille, että konsoliohjaimella pelaaville. Kumpikin UI toimii todella hyvin. Ainoana miinuksena oman elämänsä hoardereille on valtaisa määrä kamaa hahmon tavarastossa, jonka seulominen ei kaikista filttereistä ja lajitteluvalinnoista ole kaikkein helpointa.

Baldur’s Gate 3 pullistelee yllättäviä kohtaamisia.

Yksi upeimmista tietokoneroolipeleistä

Baldur’s Gate 3 on todella upeaa katseltavaa. Sen maisemissa hehkuu mielikuvitus ja käsityöläisyys. Peli on selkeästi AAA-tuotantoa, josta paistaa intohimo.

Hahmot ovat hyvin persoonallisia ja niiden ääninäyttely on timanttista. Kaikessa huokuu vahva ”just, eikä melkein” -ote.

BG3:n ääniraidat aina alkuvalikosta alkaen ovat sellaisia korvamatoja, että niitä hoilailee yksin muutenkin pelin ollessa pois päältä. Harvassa pelissä intohimo lähdemateriaalia, omaa visiota ja pelaajia kohtaan on näin isoa, kuin mitä Baldur’s Gate 3:ssa.

”Harvassa pelissä intohimo lähdemateriaalia, omaa visiota ja pelaajia kohtaan on näin isoa”

Hahmojen ääninäyttelystä ja dialogista olkoon esimerkkinä se, että päädyin pelissä vahingossa seksisuhteeseen yhden hahmon kanssa, kun en kehdannut (tai uskaltanut) sanoa ei. Myös myöhemmin tapahtuva rukkasten antaminen oli kivuliasta juuri hahmojen eleiden ja loistavasti näyteltyjen äänenpainojen takia.

Viimeistään tässä kohtaa lienee selvää, että Baldur’s Gate 3 on aikuisille suunnattu rooliseikkailupeli. Jos varoitus jää kuulematta, saattaa löytää Tero-Liisansa pelin ääreltä yllättämässä kaksi örkkiä perspanopuuhissa. Vanhemmat – teitä on varoitettu.

Taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaajat LARPpaamassa druideja elokuvapuolen green screenin edessä. Huikea lyhäri tulossa.

Palturin portti on auki

Kolmannen Baldur’s Gaten viimeisen näytöksen suorituskyky, varsinkin PS5:lla on herättänyt keskustelua. Kunnianhimoinen alue ilmeisesti aiheuttaa jonkin verran nytkähtelyä, mikä on tietty harmillista. Larian Studios on onneksi kunnostautunut päivitysten saralla ja tekevät kovasti töitä suorituskyvyn parantamiseen.

Cross-save on mahdollisuus mitä toivoisi olevan useammassakin pelissä, vaikkakin jokaiselle alustalle peli on hankittava erikseen. BG3:sta se onneksi löytyy.

Perheellisenä tälläisen yli 100 tunnin pelin pelaamiseen auttaa kummasti se, että voin jatkaa samaa peliä sekä PC:llä, PS5:lla ja Steam Deckillä sen suuremmitta kikkailutta.

BG3 on AAA-luokan peli, jolla on indie-pelin rohkeana sykkivä sydän. Sen tarinassa on vahvaa seikkailun tuntua, joka alkaa jo ensimmäisistä hetkistä lähtien. Sen voi pelata todella monella eri tavalla läpi, josta kertoo sen kehutun sisältävän 17 000 eri loppuvariaatiota.

Baldur’s Gate 3 ansaitsee kaikki ne kehut, mitä maailmalla ylistetään. Jos tänä vuonna ostaa vain yhden pelin, voi se hyvinkin olla BG3. Peli on vahvaa GOTY-matskua.

Hyvin tehty Larian Studios, sillä Baldur’s Gate 3 on tietokoneroolipelien uusi kuningas! Huzzah, huzzah!

Mainos