Mainos
Nostalgisia tunteita herättämään tehty Bravely Default II toimii, uudistaen sopivasti vanhaa pelilajia. Kantaako nostalgian siivet jälleen yhden vanhoja kosiskelevan JRPG:n maaliin saakka?

Square Enixin Bravely Default -sarja sai alkunsa Nintendon 3DS:lle Bravely Defaultin muodossa vuonna 2012. Peli sai myös suoran jatko-osan Bravely Second: End Layerin, joka ilmestyi vuonna 2015 Japanissa ja 2016 muualla maailmassa.

Bravely Default II sijoittuu taaseen oman tarinansa ja maailmansa kanssa aivan eri maisemiin kuin alkuperäinen tai sen jatko-osa. Bravely Second ei menestynyt niin hyvin, joten tekijät halusivat tavallaan painaa reset-nappia, ja siksi jatko-osan nimeksi tuli Bravely Default II.

Mainos

Pelin tekijät ovat kertoneet, että Bravely Default II:n suunnittelua ohjasi omat nuoruuden kokemukset JRPG-pelien parissa. He halusivat tehdä JRPG-pelin myös niille päälle kolmekymppisille, jotka nuoruudessaan olivat pelanneet pelejä kuten Final Fantasy IV.

Bravely Defaultien kikka on taistelussa käytettävät Brave- tai Default-käskyt. Default toimii kuin puolustus, jolloin hahmo skippa yhden vuoron ja torjuu. Samalla hän laittaa BP:tä pankkiin. Brave puolestaan käyttää BP:tä, ja mahdollistaa ylimääräisten toimintojen tekemisen, esim hyökkämään useamman kerran oman vuoronsa aikana. Jokainen ylimääräinen kerta kuluttaa BP:tä joko pankista, tai ennakkoon. Jos kuluttaa ennakkoon BP:tä, joutuu odottamaan niin monta vuoroa, tekemättä mitään, kuin BP:tä vuorollaan käytti.

Tämä Risk-Reward mekanismi toimii hyvin strategisena elementtinä vuoropohjaisissa taisteluissa, ja erottuu näppärästi massasta.

Taas meni muisti

Pelin tarinassa nuori muistinsa menettänyt merimies, Seth herää rannalta, tapaa karkumatkalla olevan prinsessa Glorian, tutkijan nimeltä Elvis ja palkkasoturi Adellen.

Maailmaa uhkaa iso paha, ja kuten arvata saattaa on nelikon tehtävä hoidella se.

Rohkea rokan syö!

Bravely Default II:ssa taistelut käydään vuoropohjaisesti, käyttäen yllä mainittua Brave-Default -systeemiä hyödykseen.

Octopath Travelerin parissa työskennelleet kehittäjät ovat ottaneet oppia edellisestä, ja täten satunnaistaisteluihin on mahdollista vaikuttaa. Viholliset näkyvät hahmoina kartalla, joten niiltä voi tarvittaessa juosta pakoon, tai niiden perään voi juosta.

Taistelujen nopeutta voi vaihtaa jopa neljä kertaa nopeammaksi painamalla +-näppäintä taistelujen aikana. Näin grindailusta saa kevyemmän kakun aikaiseksi.

Bravely Default 2:ssa grindaaminen on osa kokemusta, sillä viholliset ja varsinkin pomot vaikenevat eksponentiaalisesti pelin edetessä. Vihollisten skippailu karkuun juoksemalla voi usein olla karhunpalvelus itselle myöhempiä aikoja ajatellen.

”Grindaaminen heijastelee hahmojen kasvua useiden taistelujen jälkeen, mutta toisille se on paskinta pakkopullaa ikinä”

Grindaaminen on aina vähän kyseenalainen juttu. Se heijastelee hahmojen kasvua useiden taistelujen jälkeen, mutta toisille se on paskinta pakkopullaa ikinä. Siksi on hyvä että pelissä on Brave-default -järjestelmä, sekä taistelujen nopeuttamismahdollisuus, plus satunnaistaistelut ovat lähinnä itsestä kiinni (osuuko kartalla viholliseen vai ei).

Hauska taistelujen ketjuttamismahdollisuus on myös oiva lisä. Samantyyppisiä vihollisia kun on tarpeeksi kartalla lähekkäin, voi taisteluista muodostua ketju. Ketjuttaminen tuo bonusta EXP:aan ja duunipisteisiin.

Roolit ja ammatit

Bravely Default II:ssä on hahmoilleen perusroolit, ja tämän lisäksi heille voi opettaa uusia ammatteja munkeista, bardeihin, berserkereistä maageihin ja kaikkea siltä väliltä. Eri ammattteja on kymmeniä, ja niiden erilaisista kombinaatioista syntyy erilaisiin tilanteisiin sopivat tiimiroolit.

Hahmoilla on tietty veto tietynlaisiin rooleihin, tämä ei silti estä laittamasta heille mitä tahansa roolia. Rooleja oppii pääasiassa pomotaisteluiden jälkeen, mutta joskus salaisia ammattirooleja voi löytää myös maailmasta.

Roolisysteemi on tuttu mm. vanhemmista Final Fantasy -peleistä. Roolisysteemin avulla pelaaja voi kehittää täysin haluamnsa tyylisen iskuryhmän. Tämä sekä lisää pelinautintoa, että laittaa enemmän vastuuta pelaajan hartioille.

Tavikset taitaa torjunnat

Bravely Default II on upean näköinen peli valitussa tyylilajissaan. Kaupungit muistuttavat 3D-höystettyä maalausta ja kentissä pyöriessä ja taisteluissa on vivahde pienoismalli/nukke-estetiikkaa.

Musiikit ovat Bravely Defaultista (Ei Secondista) tutun Revon käsialaa, ja pakko sanoa, että soundtrack on todella maukas. Pääteema muuttuu vaihtuvan maailman maiseman mukana, ja tuo näin tuttuutta, että tuntematonta seikkailun aikana.

Ääninäyttely on kelpoa, ja tekstit mielenkiintoisia, vaikkakin päätarina muistinsa menettäneestä sankarista maailmaa valloittavan pahiksen tieltä onkin jo loppuun koluttu. Mielenkiintoista reploista ja tarinoista tekee se, miten hyvin tämä sekalainen sakki toimii toistensa kanssa.

Ammattina pelurit

Bravely Default II uudistelee sopivasti, mutta pitää jalkansa tiukasti vanhojen klassikoiden maailmassa. Modernimmat grafiikat ja musiikki toki viehättää ja vuoropohjaisuus saa oivaa lisää Brave-Default -järjestelmästä.

Graafisesti peli taitaa olla aavistuksen liian raskas Switchille, sillä toisinaan tavattavaa nykimistä on havaittavissa. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole mitenkään liiemmin häiritsevää.

Taisteluissa huonona puolena esim Octopathiin verrattuna on se, ettei paljoakaan infoa ole tulevasta taistelun kulusta saatavilla. Joskus jää pelaajan pähkäiltäväksi tai jopa arvattavaksi se, kuka seuraavaksi onkaan vuorossa. Vihollisista saa ainoastaan tiedon kuka on vuorossa jonossa, mutta ei sitä, kenen vuoro on seuraavaksi. Tämä harmillisesti hieman vaikuttaa taktikoinnin mahdollisuuteen, mutta pitää ehkä enemmän varpaillaan.

Pelistä löytyy myös FF8:sta ja FF9:sta inspiraatiotaan noukkiva korttipeli, joka itsessäänkin on mainiota ajanvietettä; kunhan sen sisälle pääsee.

Rohkenisko?

Bravely Default II on varmasti mainio juuri niille päälle kolmekymppisille, jotka ovat nuoruutensa tuhl… anteeksi, siis eläneet täysillä Final Fantasyjen parissa (kuulun edellä mainittuihin). Pelissä on myös uusille JRPG-tulokkaille sopivan sujuva tarina, kevyen eeppisesti maistettuna ja todella nättiin pakettiin paketoituna.

Bravely Default II:stä on mahdollista nousta joissain piireissä Square-Enix klassikoiden tasolle.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Bravely Default II
86 %
Edellinen artikkeliPalavat viholliset sytyttävät toisensa tuleen ja 11 muuta kutkuttavaa yksityiskohtaa Resident Evil Villagesta
Seuraava artikkeliTältä näyttää The Division Heartland – 24 minuuttia pelikuvaa
Juhani Kakko
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
bravely-default-2-arvosteluBravely Default II on yksi parhaita nostalgiaa kutittelevia JRPG-pelejä Nintendo Switchillä ja tällä hetkellä ylipäänsä. Kaunis peli, jonka kliseinen kattotarina sisältää roimasti sisäistä persoonallisuutta imaistakseen mukaansa.