Mainos

Concord on Sonyn uuden Firewalk Studiosin ensimmäinen peli, joka pyrkii iskemään sellaiseen saumaan, joka saa dopamiiniaddiktoitujat käyttämään sen parissa aikaa ja rahaa. Ja kyllä, se kokeilee Sonyn uutta voittokikkaa, eli yhtäaikaista PS5- ja PC-julkaisua.

Concord on trendikkään live service -kategorian toimintapeli, joka näyttää toimintarikkaalta kiinnostavine hahmoineen ja teemoineen. Se on coctail, joka yhdistelee kaikkea ja pyrkii tarjoamaan huumausaineen nuorille, jotka ovat kasvaneet Fortnite– ja Call of Duty -kiiman katveessa. Näyttää siltä, että se yrittää liikaa eikä tarjoa yhtään mitään.

Anna rahaa tai suljemme sen!

Live service on formaatti, jota pelijulkaisijoiden myyjät, sijoittajat ja toimitusjohtajat rakastavat, mutta devaaja ja pelaajat inhoavat. Se on formaatti, jossa peli tarjotaan joko ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, koukutetaan kaikki ja sitten annetaan pelaajalle mahdollisuus tuhlata tilipäivänä rahaansa kosmeettiseen roinaan. Jos peli ei menesty, sen serverit sammutetaan, kuten hyvin monelle live service -pelille on viime vuosina käynyt.

Mainos

Suuren budjetin yksinpelit, jotka menestyvät, tekevät rahaa, pelaajat rakastavat ja ne muodostuvat ikoneiksi, ovat jäämässä näiden live service -pökäleiden varjoon, sillä maksimaaliset tuotot kiinnostavat pohjattoman talouskasvun ja Fortniten sekä Call of Dutyn tuoman kiiman innoittajana.

Concord on erikoinen sekoitus näitä edellä mainittuja ja Guardians of the Galaxy -elokuvia.

Vaikka joku jotain muuta väittäisikin, on Guardians of the Galaxy -kokonaisuuden kopioiminen sokeallekin ilmeistä. Voisin verrata tätä Feta-juustoon ja Pirkka salaattijuustoon – eriniminen tuote, sama aine. Mahtavatkohan Marvelin pojat huomata tätä, vaikka hahmot ovatkin erilaisia ja miljöökin melkein?

Itse peli on puolestaan Call of Duty -kopio. Kyseessä on fps-räiskintä. Eri operaattoreilla on eri aseita ja kaikkia voi levelöidä. Ja pitääkin, sillä se on pelin koukku. Kaikille on tarjolla hassuja hattuja ja lapasia, koska niiden kerääminen on ”tärkeää”.

Muu visuaalisuus on puolestaan Fortnitesta. Kirkkaiden värien tarkoitus on houkutella nuorempia ja karkkimaisemmasta visuaalisuudesta innostuvia pelaajia. Koko komeutta voisikin kuvailla kuten toimittajamme Juhani Kakko sanoi eri asiayhteydessä podcastissamme, ”se on kuin olisi syötetty pari kiloa karkkia ja energiajuomaa peräaukon kautta pelaajan sisään – kova meininki!”

Happoisampi Call of Duty

Concord yrittää olla kaikkea samaan aikaan, olematta sitten lopulta mitään omaansa. Sen tehtävä on tuottaa rahaa. Omaperäisyyttä ei ole lainkaan ja koukkukaan ei kiinnosta, kun kaikki sen esikuvat loistavat omissa kokonaisuuksissaan erinomaisesti – patsi Fortnite, joka on syöpää vaikka kemoterapiassa paistaisi. Eiköhän tällekin hullutukselle faninsa löydy, mutta minusta ei sellaista valitettavasti tällä reseptillä saa.

Nähtäväksi jää, minkälainen Concord on valmiina, mutta yleensä tässä vaiheessa olevat pelitestit esittelevät jo 98 % valmista julkaisua, joten todellisiä yllätyksiä lienee turha odottaa.

Toivottavasti Sony ei hylkää hyvin tehtyjä yksinpeliseikkailujaan ja panostaa niihin kaikkensa. Rahantulo on varmasti lopulta parempaa sitä kautta – arvostuksesta puhumattakaan.

Mainos