Tomb Raider -pelisarja saa kaksi uutta peliä ja uuden Lara Croftin. The Game Awards -tapahtumassa julkistettiin Tomb Raider: Legacy of Atlantis sekä Tomb Raider: Catalyst.
Legacy of Atlantis on alkuperäisen Tomb Raiderin uudelleentulkinta, joka rakennetaan kokonaan Unreal Engine 5:llä. Peli julkaistaan vuonna 2026 ja sen tavoitteena on säilyttää vuoden 1996 klassikon keskeinen henki, mutta modernisoida grafiikka, kamera ja ohjaus.
Crystal Dynamicsin studiopäällikkö Scott Amos kuvaa peliä ”fanien rakkauskirjeeksi faneille”. Hänen mukaansa tavoitteena on, että ”peli tuntuu samalta kuin ensimmäisellä pelikerralla, mutta pelattavuus ja visuaalisuus ovat nykyaikaiset”.
Peliohjaaja Will Kerslake täsmentää, että kyse ei ole suorasta remakesta vaan uudelleentulkinnasta:
– Tavoitteemme on saada peli tuntumaan samalta kuin ensimmäisellä pelikerralla, mutta pelattavuuden on oltava moderni.
Hänen mukaansa 30 vuoden teknologinen kehitys mahdollistaa klassisten hetkien, kuten T-rex-kohtaamisen, kokemisen uudelleen tavalla, joka luo uusia muistijälkiä sekä uusille että vanhoille pelaajille.
Tomb Raider: Catalyst on täysin uusi seikkailu, joka sijoittuu Pohjois-Intiaan ja julkaistaan vuonna 2027. Pelissä nähdään kokenut Lara Croft uransa huipulla. Peliohjaaja Will Kerslaken mukaan kyseessä on ”sama hahmo, mutta kahdessa eri elämänvaiheessa”.
Lara Croftin uutena näyttelijänä toimii brittiläinen Alix Wilton Regan, joka korvaa Camilla Luddingtonin. Crystal Dynamicsin mukaan Reganilla on ”Laran vaatima älykkyys, karisma ja itsevarmuus, mutta myös emotionaalinen syvyys modernia tarinankerrontaa varten”.
Studion mukaan Legacy of Atlantis säilyttää sarjalle ominaiset ansat, pulmat ja vaaralliset toimintakohtaukset, mutta vaikeustasoa sovitetaan nykyajan pelaajille. Peleillä on yhteinen visio Amazonin tulevan TV-sarjan kanssa, mutta yksityiskohtia ei vielä paljastettu.




