Mainos
Dead Island 2 ei ole mikään Temptation Island, eikä oikeastaan ykkösen tavoin enää saari lainkaan, vaan popkulttuurin ydinlokaatio, Los Angeles.

Matkustajakone oli hetki sitten ilmassa. Nyt se on katollaan maassa, ruuti haisee, kaikkialla kipinöi tai palaa ja verta on joka puolella. Tällaisesta asetelmasta käynnistyy Los Angelesiin sijoittuva Dead Island 2, joka on jatko-osa vuoden 2011 Techland-tapaukselle.

Alkuperäinen Dead Island -peli sai yleisesti laimean vastaanoton. Vaikka peliä kiitettiin sen tunnelmasta, pelattavuudesta ja pelattavista hahmoista, sitä myös kritisoitiin suurista teknisistä vaikeuksista ja pelin sisäisistä virheistä, grafiikoista ja ennen kaikkea siitä, että se ei sisältänyt trailerissa esitettyjä emotionaalisia teemoja. Peli myi kuitenkin hyvin, yli 5 miljoonaa kappaletta helmikuuhun 2013 mennessä, joten sitä voitiin pitää menestyksekkäänä.

Mainos

Dead Island 2 julkistettiin E3-messuilla kesäkuussa 2014. Pelin kehittäjäksi ilmoitettiin Yager Development, ja sen julkaisijaksi Deep Silver. Alun perin pelin oli tarkoitus nähdä päivänvalonsa jo vuonna 2015, mutta sen julkaisu viivästyi useita kertoja.

Julkaisun viivästyminen johtui monista tekijöistä, kuten kehittäjän vaihdoksesta ja pelitalon sisäisistä ongelmista. Vuonna 2016 Yager Development ilmoitti, että heidät oli erotettu projektista, ja pelin kehitys siirrettiin Sumo Digitalille. Myöhemmin pelin julkaisua siirrettiin uudelleen. Vuonna 2019 Deep Silver ilmoitti, että pelin kehitys jatkuu ja nyt ollaan viimein jännän äärellä, sillä Dead Island 2 on oikeasti valmis.

Äkkiä helvetiin Los Angelesista!

Pelin tarinassa pelaaja on yksi valitsemastaan hahmosta; rokkari Jacob, rockabilly-räyhääjä Dani, strippari Ryan, nokkela paralympiaurheilija Amy, laskelmoiva huijari Bruno tai prätkästunttaaja Carla. Los Angeles on joutunut saman zombiepidemian pauloihin kuin Banoin saaren Royal Palms Resort -hotelli 12 vuotta sitten. Eläviä kuolleita on kaikkialla, kaaosta, epätoivoa ja raunioita on L.A., eli ”Hell-A” pullollaan.

Idyllinen maisema, jonka taustalla näkyy liekehtivä Hollywood-kyltti.
Hollywood on tulessa. Tämä ei voi tietää hyvää.

Kaupunki on järjestänyt armeijan toimesta suojachekkareita, mutta homma tuntuu karanneen käsiin niissäkin. Vain kourallinen ihmisiä on joko immuuneja tai vielä saamatta tartuntaa, joten olisi helvetin mukava päästä enkelten kaupungista äkkiä vittuun – ja mieluusti elävänä.

Pelihahmopariskunta keittiössä.
Tarinassa kohdataan monenmoisia ihmiskohtaloita, kuten tämä biker-pariskunta, jonka jääkaappi on täynnä kylmää olutta ja autotalli täynnä kylmiä zombeja.

Minkälainen peli on teknisesti?

Dead Island 2 on puolivapaan maailman putkijuoksu. Peli rakentuu 10 Los Angelesin kaupunginosaan, tai siis kaupunkiin eri puolilla Los Angelesin piirikunnan jättiläismetropolia. Alueet ovat kohtalaisen pieniä, mutta niissä on autenttinen suuruuden tunne ja jokainen paikka on tuttuakin tutumpi popkulttuurista, musiikkivideoista, leffoista ja viimeistään Grand Theft Auto V -pelistä.

Kaduilla kuhisee.

Peliteknisesti Dead Island 2 muistuttaa hyvinkin paljon ensimmäistä osaa ja pari vuotta sitten julkaistua nelinpeliräimettä Back 4 Bloodia. Kuolleiden saari 2:ssa on myös moninpeliyhteistyö, jonka ansiosta pelin voi vetää parin kaverin kanssa kimpassa läpi, mutta vain kolmen pelaajan voimin.

Pelaaja joutuu käyttämään aseinaan pistoolien sijaan veitsiä, putkia, tunkkeja ja esimerkiksi Fiskarsin lapiota, mutta niitä pääsee tuunaamaan pelialueilla olevilla työpöydillä aiempaa tappavimmiksi. Lapioon voi esimerkiksi kytkeä pari mopon tulppaa, jolloin zombit saavat siitä sähköiskuja. Zombeja on kuitenkin erilaisia, joten sähköistetty apuväline ei tee mitään tuhoa raatoon, joka on sopeutunut sähköistettyyn ympäristöön jo muutenkin.

Aseiden räätälöintiä varten on kerättävä kaupungilta osia, joita kuluu myös aseiden korjaamiseen. Tunkilla ei nimittäin isketä loputtomasti huutavia raatoja kuulaan.

Bensakanisteri räjähtämässä.
Bensapommeilla tekee tehokasta tuhoa.

Pelaaja voi käyttää aseitaan myös taktisesti. Zombeilta voi nimittäin silpoa raajoja irti. Aggressiivinen kähmiäjä muuttuu nopeasti tumpeloksi, jos siltä riuskaisee kädet irti. Samoin nopea juoksia on helpointa eliminoida viiltämällä siltä homeiset kintut helvettiin. Headhunter-tuunatuilla aseilla puolestaan harmaan örisijän kuuppa irtoaa ketterästi.

Käytävä kartanon sisältä.
Idyllinen kartano on keppijumpan jälkeen sotkussa.

Mukana ovat myös taitokortit, joilla pelaaja voi säätää omia erikoiskykyjään. Taitoja on neljä pääluokkaa – Kyvyt, Selviytyjä, Tappaja ja Numen. Taitokortteja saa tasonnostosta, niitä löytyy piilotettuna ympäri Hell-A:ta, zombeilta ja quest-palkinnoista. Kortteja voi vaihdella milloin tahansa, joten kaikkea kannattaa kokeilla.

Muilta osin peli on hyvinkin sitä samaa kuin aiemmin mainitut zombiepelit.

Grafiikat ja äänet?

Graafisesti Dead Island 2 on todella maukas. Koko pelin graafinen suunnittelu on suorastaan mehevää. Kaupunki näyttää todella paljon esikuvaltaan, pienimpiä yksityiskohtia myöden. Itse olen päässyt käymään Los Angelesissa, joten autenttisuus ja tuttuuden fiilis oli pelin ensimetreiltä asti käsin kosketeltava.

Peli ei sisällä ainakaan tätä arvostelua kirjoittaessa RTX-säteenseurantatukea, joten heijastukset ovat Cyberpunk 2077:n RTX Overdrive -tehosteisiin tottuneella varsin ankeaa katseltavaa. Sen sijaan kaikki muu näyttää mehevältä, joten katsotaan nyt sitten puutetta sormien läpi. Toivon kuitenkin, että peli saisi RTX-päivityksen, sillä peli on muuten niin kaunis, että säteenseuranta kruunaisi kokonaisuuden.

Vaikka säteenseurantaa ei olekaan tarjolla, ei se tarkoita, että peli pyörisi PC:llä Ultra-grafiikoilla silti täydellä soljuvuudella, jos alla on paska pelikone. Tämän vuoksi pelinkehittäjät ovat ympänneet mukaan AMD:n kuvanparannustekniikan, jonka avulla on mahdollista pelata matalalla resoluutiolla, joka Nvidian DLSS:n tavoin skaalaa pelin uskottavasti esimerkiksi 4K-resoluutioon.

Spitaalinen zombi lahoaa käsiin.

Äänisuunnittelusta on annettava pelkkää suitsutusta. Kaupunki kuulostaa rähjäiseltä ja hylätyltä, zombit pelottavilta ja aseet teräviltä. Vaan eipä sitä Hollywood-tasoa huonompaa AAA-tason peliltä sovi odottaakaan. Ääninäyttelijät eivät toki ole Oscar-tasoisia, mutta kelpoteatteria kaikesta huolimatta on luvassa.

Musiikki on pääasiassa trillerin tunnelmaa lisäävää, mutta välillä iloitellaan pop- ja rock-klassikoilla, kun tunnelma käy oiken totisen kepeäksi.

Beverly Hills on täynnä eteläeurooppalaista estetiikkaa yhdistettynä pohjoisamerikkalaiseen epidemiakaaokseen.

Kannattaako ostaa?

Jos Dead Island 1, Dying Light ja Back 4 Blood ovat kuuluneet omiin pelisuosikkeihisi, Dead Island 2 on ehdoton valinta. Kaava on sama kuin edellä mainituissa. Kaiken lisäksi osa pelin kohtauksista on todella vaikeita, joten haasteen tuomaa turhautumista ja siitä selviämisen iloa on luvassa – jos ei nyt paljon, niin ainakin yltäkylläisesti.

Dead Island 2 on juuri sellainen, kuin trailerit lupaavat ja mitä edellä mainittujen pelien pelaajat osaavat odottaa. Ei enempää eikä vähempää. Rahalla saa tämän hetken kauneinta mustan huumorin zombiviihdettä, joka on ehdottomasti parasta kavereiden kanssa co-oppina, mutta yksinkin viihdyttävää.

Kaiken lisäksi Los Angelesissa käyneet saavat pelin miljööstä irti sellaista ekstraa, jota on vaikea kuvailla heille, joille kaupunki on tuttu vain leffoista.

Mainos