Mainos
Tissitappelupelisarja Dead or Alive:n kuudes iteraatio pienentää tissejä ja lisää hikeä. Älytön tarinasaaga jatkuu ja DLC:t maksaa pienen omaisuuden, kantsiiks silti vai hä?

Dead or Alive 6 on pelisarjan kuudes pääosa. Jos ei ole pelannut aiempia pelejä suu mehusta vaahdossa tarinan puolesta, jättää DOA6:n perijapanilainen älytön tarinajatkumo melko kylmäksi, ja hämmästyttää isoilla eleillään ja ääninäyttelijöiden feikkiaksenteilla.

Mainos

Tissit ja tissien ystävät vs. Yohei Shimbori

Dead or Alive -pelit ovat tunnettuja naishahmojen massiivisista öö, oopperaelimistä. Tätä kuudetta versiota varten pelin ohjaaja ja tuottaja, Yohei Shimbori totesi, että naisten tissejä on pienennetty edellisistä peleistä, jotta ne olisivat inhimillisempiä. Kas näin käynnistyi paskamyrskyinen boob-gate, jossa isorintaiset naiset, sekä isorintaisten naisten ystävät, nousivat nettibarrikadeille tissien edestä ja puolesta. Oli virhe käyttä sanaa inhimillistää tässä yhteydessä; ”Eivätkö isorintaiset ole ihmisiä, Yohei?”

Peli kuitenkin julkaistiin, tissosshovenit olivat pienempiä, mutta buubien omppufysiikkaan oli kiinnitetty erityistä huomiota. Post-launch päivityksen myötä yhä lisää. Tissikeskeisyys siis on ja pysyy DOA-peleissä, vaikka kokoluokka olisi mitä tahansa.

Peli on aiempia versioita raaempi ja sisältää slow-motion-turpakäräjäkohtauksia. Lisäksi vauriot ja kasvava hiki ovat tämän version valttikortteja, jos nyt sellaisesta pitää.

Pelimekaanisesti peliä on helpotettu uusia tulokkaita varten, ja normivaikeustasolla ainoastaan viimeinen bossi vaati pari uudelleenyritystä. Peliä on siis helpotettu ehkäpä liikaakin, iskemällä voimakkaita hyökkäyksiä yhden napin taakse.

Ne kuuluista ylimääräiset rahat voi sijoittaa lisäosahahmoihin

Hahmot näyttävät osittain todella hyvältä, osittain jotenkin persoonattomilta. Kuin kaikki lisätty tarkkuus malleissa olisi vain sitä varten, että voisi näyttää tylsän pinnan paremmin.

Hahmot liikkuvat sulavasti ja toiminta on yllättävän tyydyttävää tappeluiden edetessä tiuhaan tahtiin. Kyllä tässäkin pelissä häviää jos perseilee.

Peli on pumpattu täyteen DLC-rompetta kledjujen ja parin hahmon muodossa, ja ensimmäinen season pass taitaa maksaa enemmän kuin peruspeli. Jos tykkää nukkeleikeistä, niin tässä voisi olla oiva mahdollisuus tuhlata rahansa. Tämä ei sinällään tule yllätyksenä, sillä edellisen osan DLC:t maksoivat yhteensä joitain satoja euroja.

Ei kukista Tekkeniä

Dead or Alive 6 on outo kombo; sinänsä toimivat taistelut yhdistettynä melko persoonattomaan meininkiin luo hieman köyhän miehen Tekken-tunnelman. Ei Dead or Alive 6:ssa juuri vikaa ole, mutta onko vain ”ihan ok tappelupeli” rahojen arvoinen? Itse säästän rahat mieluummin tulevaan Mortal Kombat 11 -peliin.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Dead or Alive 6
68 %
Edellinen artikkeliFire Emblem Warriors -arvostelu (Nintendo Switch) – Huumaannuttava roolipelimäiskintä
Seuraava artikkeliSekiro: Shadows Die Twice -arvostelu – Lähes täysien pisteiden ninjailua
Juhani Kakko
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
dead-or-alive-6-arvosteluDead or Alive 6 on outo kombo; sinänsä toimivat taistelut yhdistettynä melko persoonattomaan meininkiin luo hieman köyhän miehen Tekken-tunnelman. Ei Dead or Alive 6:ssa juuri vikaa ole, mutta onko vain "ihan ok tappelupeli" rahojen arvoinen? Itse säästän rahat mieluummin tulevaan Mortal Kombat 11 -peliin.