Mainos
Hyvän kauhupelin todellinen testi on sen pelaaminen pimeässä.

– Asiat, jotka eivät vaikuta kovin pahoilta, kun ystävällinen herra Daystar paistaa ikkunasta, muuttuvat yöllä huolestuttaviksi. Viimeksi pelästyin niin paljon, että minun piti tallentaa peli ja tehdä jotain muuta ennen nukkumaanmenoa Signalis-pelissä, ja muistan tehneeni saman Thief: The Dark Projectin pelottavimmilla tasoilla, kertoo PC Gamerin toimittaja Jody Macgregor artikkelissa, jossa Dead Space -remaken tekninen ohjaaja tunnustaa pelkäävänsä omaa työprojektiaan todella paljon.

– Kun pelaan sitä yöllä, en voi pelata sitä kuulokkeilla. Se on helvetin pelottavaa, tekninen johtaja David Robillard kertoi tuoreessa haastattelussa.

Mainos

Robillard kertoo, että syynä on realismin määrä, tunnelma ja kerronnan keino, jotka menevät ihon alle.

Kuten PC Gamerin Tyler Wilde mainitsi Dead Spacen uusintaversiota kokeillessaan, yksi alkuperäiseen verrattuna on tekoälyohjaajan lisääminen.

– Koko uusintaversion ajan AI sekoittaa yllättäviä necromorph-hyökkäyksiä ennalta määrättyihin hyökkäyksiin, ja yrittää muutenkin pelotella sinua sekoittamalla valoja ja ääniä. Huone, joka oli hyvin valaistu yhdellä läpipeluukerralla, saattaa esimerkiksi olla pimeä toisella läpipeluukerralla.

Muita muutoksia alkuperäiseen peliin verrattuna ovat muun muassa mahdollisuus irrottautua aluksesta ja lentää työntömoottoreiden avulla painottomuusosioissa, muutama ylimääräinen arvoitus ja latausruutujen puuttuminen.

Motive Studion tiimi kuitenkin korostaa, että peli on muutoksista ja lisäyksistä huolimatta edelleen sama.

Robillard palasi takaisin pelotteluun sanomalla:

– Meidän oli löydettävä keino täyttää nämä aukot, jotta pelaajalle ei tulisi sellainen olo, että ”olen ollut täällä, kaikki on hyvin, olen turvassa”. Ei, et ole koskaan turvassa. Sinua vastaan tullaan hyökkäämään.

Kun valittiin, mihin muutoksia tehdään, ratkaisevaa oli se, vaikuttaako se peliin uppoutumiseen.

– Immersio oli yksi vahvimmista myyntivaltteistamme, Ducharme sanoi.

Dead Spacen uusintaversio ilmestyy 27. tammikuuta. PC:llä se tulee saataville Steamista, ja vieläpä natiivisti. Originia ei tarvita.

Mainos