Codemastersin Colin McRae Rally -pelisarja vaihtoi rallilegenda McRaen kuoltua nimensä DiRT:ksi. Sarjalla on pitkä ja menestyksekäs historia, ja se hioutuu huippuunsa uusimman osan, DiRT Rally 2.0 -pelin myötä.

Vuonna 2015 julkaistu DiRT Rally päätti kokeilla astetta simulaatiomaisempaa lähestymistä, joten se julkaistiin vain PC-pelaajien iloksi – konsoleilla kun pelataan ohjaimella ja pelaajat kaipaavat helppoa lähestyttävyyttä. DiRT Rally sai kuitenkin valtavaa nostetta osakseen, eikä VR-tuki sitä vähentänyt. Niinpä peli päätettiin kääntää myös konsoleille. Ja kuten arvata saattaa, peli ei ottanut simulaatiomaisuutensa vuoksi samanlaista tuulta alleen kuin arcademaisemmat DiRT-pelit. DiRT 4 toi mukanaan gamer-tilan, toi täten rallipelaamisen kaikkien ulottuville ja nosti Codemastersin talouden jälleen plussalle.

Nyt Codemasters uhmaa kuitenkin markkinoita ja jatkaa simulaatiomaista DiRT Rally -sarjaansa 2.0-osalla, joka omaa kuitenkin myös hieman helpomminlähestyttävän peliohjainkokemuksen. Pääpaino DiRT Rally 2.0:ssa on kuitenkin simulaatiossa.

Mainos

Yksinpelin kautta verkkomatseihin

DiRT Rally 2.0 tarjoilee tutun uratilan rallissa ja Rally Crossissa. Pelattavina ovat myös aika-ajot, online-haasteet sekä päivittäiset ja viikottaiset haasteet.

Uratila on pelin pääpelimuoto, jossa pelaaja aloittaa historiaklubista tehden rahaa. Rahalla saa uusia ralliautoja, joita ilman ei voi osallistua päivittäis- ja viikkottaishaasteisiin. Jos uratilassa on ajot kesken, ei kyseisellä ralliautolla voi myöskään osallistua päivä- tai viikkohaasteeseen. Ralliauto kun on championshipissä kiinni. Realismia, realismia.

Harmillisesti Hill Climb -kisat uupuvat. Nämä olivatkin ensimmäisen DiRT Rallyn yksiä suosituimpia sessioita.

Skooda, potturoolra.

Autot ja radat

Pelin autokanta on juuri sopiva. Tyrkyllä on historiikkirouskuja, B-ryhmäläisklassikoita sekä ysäriherkkuja ja moderneja ralliautoja. Kaikkia näitä voi ajella heti kättelyssä single race- ja aika-ajosessioissa. Ja niin kannattaakin, sillä peliin kestää hyvä hetki päästä kunnolla sisään simulaation vuoksi.

Ralliratoja on puolestaan Argentiinassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Puolassa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Rally Cross -kisoja ajetaan Belgiassa, Kanadassa, Englannissa, Ranskassa, Norjassa, Portugalissa, Espanjassa sekä Ruotsissa. Ratoja siis riittää, mutta Suomen Neste Rally Finlandia toki kaipailee, samoin kuin Korsikan kapeita kallioita kuten myös Englannin metsäteiden nimismiehen kiharoitakin.

Gyl maar se vaa nii o, et go ajaa bäin helvetti, ni se menee gatom gaut ymbäri…

Ohjain vai ratti?

Kuten mainitsin, nojaa DiRT Rally -pelisarja simulaatioon arcademaisempia DiRT-pelejä enemmän. Niinpä DiRT Rally 2.0:kin on parasta ratilla pelattuna. Ohjaustuntuma on todella napakka ja hyvä. Ratti kannattaakin säätä noin 540–900 asteen säteelle, joka on yleinen nykyaikaisen ralliauton ohjausaste.

Ensimmäisestä DiRT Rallysta poiketen, 2.0:aa voi pelata myös ohjaimella siitä nauttien. Ajaminen tehty ohjaimella sopivan simcadeksi, joten tuntumaan pääsee kiinni jo muutaman rallikisan jälkeen. Jos ajamisesta ei silti meinaa tulla mitään, saa valikoista oletuksena pois olevat ajoavut päälle.

Xbox One -ohjaimella ajaminen on hämmentävän kivaa. PS4:n DualShockilla hieman haastavampaa sen tattien suurten deadzone-alueiden ja liipasinten pienempien asteiden vuoksi.

Rally Cross on jälleen mukana aidoissa puitteissa.

Fysiikka kuin unelma

Vaikka DiRT Rally 2.0 ei tarjoile sitä äärimmäistä BeamNG.drive-fysiikkaa, on pelin fysiikka sentään heti toisiksi parasta. Auto käyttäytyy kuten oikea, joten sivuluisuissa saa olla tarkkana, mutta itsevarmana ja lukkojarrutuksissa määrätietoinen. Kerrankin ralliauto ei ole omituinen liukuvalla alustalla oleva kääntyilevä laatikko, vaan esimerkiksi lukkojarrutuksissa auto ei käänny mihinkään. Lukkoja kannattaa siis pumpata kuten autokoulun liukkaankelin opetuksessa opetetaan.

Autot myös romuttuvat hienosti. Ei taaskaan niin hienosti kuin Wreckfestissä ja BeamNG.drivessa, mutta hienoiten koko DiRT-sarjassa. Osia sinkoilee sieltä sun täältä kun meno äityy liian rajuksi.

Parasta on huomata, miten kisa saakin radikaalin käänteen kun autosta puhkeaa yhtäkkiä rengas. Ohjaus muuttuu välittömästi todella paljon haastavammaksi ja taistelusta aikaa vastaan tulee hikinen.

Helvetin kaunis peli!

DiRT Rally 2.0 on graafisesti todella näyttävä – etenkin PC:llä 4K-ultrana. Yksityiskohtia piisaa ja sen tuntee myös näytönohjain. Kalkuloitavaa on reilusti etenkin kun vauhti hipoo 200 km tunnissa puolalaisessa pusikossa.

Maisemat ovat esikuviensa näköisiä ja auringon valo tekee tehtävänsä. Autojen pinnat likastuvat näyttävästi ja vesilätäköt puhdistavat osan pinnasta. Parasta on kuitenkin sakea pöly, joka autojen perseestä lähtee etenkin kuivalla ajettaessa. Pölypilvet jäävät vieläpä pitkäksi aikaa huonontamaan digitaalisen ralliradan ilmanlaatua. Sääliksi käy radan varrella olevia NPC-hahmoja.

Äänet ovat myös onnistuneita. Ne olivat sitä tosin jo aiemminkin. Pakoputket paukkuvat, moottorit repivät aidosti ja sora sinkoutuu lokasuojiin makiaisesti. Kartanlukijana toimii vanhempi miesääni, joka on poikkeuksellisen selkeä. Nuotteja myös luetaan oikean rallin tavoin, joten “Easy left”- ja “Hard right”-komennot voi unohtaa.

Kenelle DiRT Rally 2.0 soveltuu?

DiRT Rally 2.0 soveltuu heille, jotka rakastavat rallipelejä ja odottavat siltä realismia. Arcade-pelaajien on syytä tutustua DiRT 4:ään, joka on helpommin lähestyttävämpi. Mikäli ratti ja polkimet löytyvät, simulaatio kiinnostaa ja ralli on intohimo, on DiRT Rally 2.0 varma valinta. Simulaatiosta vielä sen verran, että kyllä se Richard Burns Rally (2004) edelleen pitää silti sen realistisimman rallipelin ykköspystinsä.

Paras uutinen on kuitenkin vasta tulossa, sillä Codemasters on luvannut DiRT Rally 2.0 -peliin myös VR-tuen – tosin vasta kesällä ja ainoastaan Oculus Rifitlle. HTC Vive -käyttäjät tietävät kuitenkin, että OR-tuki kääntyy vaivatta Viveportilla myös HTC Viven eduksi.