Mainos
E-urheilu ei enää ole edes tavalliselle kansalle mikään uusi juttu. Sen monipuolisuudesta on puhuttu mediassakin jo vuosien ajan. E-urheiluun liittyy toki vieläkin paljon väärinkäsityksiä vanhemman väen keskuudessa, mutta useimmilla on lajista ainakin jokseenkin paikkansapitävä käsitys.

E-urheilun suosio näkyy myös vedonlyöntitilastoissa. Tilastot nettikasinosivustoilta, kuten Comeon-nettikasinolta kertovat, että muiden lajien oltua tauolla maailmanlaajuisen pandemian vuoksi, e-urheiluvedonlyönti kasvatti tasaisen vahvasti suosiotaan. Samalla, kun e-urheilun suosio kasvaa vedonlyönnin puolella, on myös kilpailu kertoimista ja asiakkaiden hankkimisesta kovempaa. Tämä tarkoittaa pelaajille mahdollisesti parempia diilejä.

E-urheilu on laaja käsite, eikä se oikeastaan mahdu yhden urheilulajin kattokäsitteen alle. Kenties parhaiten sitä voisi verrata vaikkapa moottoriurheiluun. Moottoriurheiluakin on monenlaista, ja osa ajokeista liikkuu neljän pyörän sijaan kahdella. Samoin e-urheiluakaan ei ole syytä niputtaa vain yhdeksi ”lajiksi”.

Mainos

Luokittelipa e-urheilun miten tahansa, on sen suosio on kasvanut kiihtyvää tahtia koko 2000-luvun ajan. E-urheilu on suomalaisten nuorten miesten keskuudessa jo kolmanneksi suosituin laji, ja polkuja kilpapelaamiseen riittää. Samalla, kun eri lajeja ja vaihtoehtoja on enemmän, myös kilpailu kuitenkin kovenee koko ajan.

Internet ja YouTube ovat pullollaan erilaisia oppaita lukuisiin videopeleihin. Esimerkiksi suosittuun kilpapeliin, Counter Strikeen, on tarjolla monenlaisia taktiikka- ja opastusvideoita, joissa opetetaan pelin saloja. Nykypelaajilla on siis huomattavasti enemmän tietoa käytettävissään kuin pari vuosikymmentä sitten.

E-urheilu ei ole helppo tie rikkaaksi

Ammattilaisuuden tie ei ole missään lajissa helppo, eikä se ole sitä myöskään e-urheilussa. Vanhempi sukupolvi saattaa ajatella, että e-urheilussa olisi helppo menestyä, mutta todellisuus on täysin päinvastainen.

Kilpapelaamisen taso maailmalla on käsittämättömän kova. Pelaaminen ylipäätänsä on todella suosittua ympäri maailman, ja toisin kuin perinteisissä urheilulajeissa, yksittäisen lajin osaajat eivät keskity niin selkeästi tiettyihin maihin. Toki esimerkiksi Aasiassa Dota 2 ja muun muassa Starcraft hallitsevat peliskeneä enemmän kuin Euroopassa suosittu CS:Go, mutta yleisesti lajin osaajat levittäytyvät melko tasaisesti.

Tulevaisuudessa tarpeeksi tehokkaiden tietokoneiden ollessa edullisempia, voi pelaaminen vain levitä entisestään köyhemmillekin alueille. Tämä voi nostaa pelaamisen tasoa entistä korkeammalle nostaen samalla kilpapelaamisen suosiota ja palkkoja, mutta toisaalta samalla tehdä huipulle pääsemisestä vieläkin vaikeampaa.

Kuva: JOHANNES EISELE/AFP via Getty Images

Tulevaisuuden kilpapelin kehittäminen ei ole helppoa

Pelinkehittäjät yrittävät kuumeisesti luoda uutta hittipeliä, josta syntyisi laajan yleisön pelaama suosittu kilpapeli. CS:Go on hallinnut FPS-pelien kilpaosuutta jo pitkän aikaa, eikä esimerkiksi vastikään julkaistu Valorant vaikuta ainakaan toistaiseksi olevan varteenotettava kilpailija sille.

Ei ole olemassa yksinkertaista kaavaa, jolla pelistä saataisiin suosittu e-urheilupeli. Lopulta vain pelaajat ja katselijat päättävät, mikä peli on suosittu, ja tämä asettaa haasteita itse kullekin pelialan tekijälle.

On varsin mielenkiintoista nähdä, miten nykyisten pelien kilpapelaajat pärjäävät mahdollisesti tulevissa ja uudemmissa peleissä. Kun normaaleissa urheilulajeissa sääntöjä saatetaan silloin tällöin hieman muuttaa, videopeleissä uudet pelimoottorit voivat keikauttaa koko pelin pelimekaniikkoja uuteen uskoon.

Peleihin tehdään jatkuvasti pieniä korjauksia, kun esimerkiksi tiettyjä aseita tai ominaisuuksia hieman muutetaan tasavertaisemmiksi. Kokonaan uuden pelin opetteleminen on kuitenkin ammattipelaajalle melkoinen tehtävä, kun koko uran on keskittynyt tiettyihin pelimekaniikkoihin ja peliin liittyviin toiminnallisuuksiin.

Tulevaisuus on joka tapauksessa koko kilpailupelaamiselle mielenkiintoista aikaa. Mikä peli nousee suosioon, ja mikä peli syrjäyttää lopulta FPS-pelejä hallinneen CS:n? Aikooko Valve julkaista uuden CS:n, vai ratsastetaanko nykyisellä versiolla niin kauan kuin se vain ylipäätänsä on mahdollista?

Myös haaveet olympialaisista ja mahdolliset kattavat lajiliitot ovat mielenkiintoinen aihe kilpapelaamiseen liittyen. Miten pirstoutunut peliala voi yhdessä murtaa ennakkoluulot? Jäämme odottamaan innolla.

Mainos