EA on päättänyt lopettaa Project Cars -sarjan.
GamesIndustry.biz-sivustolle antamassaan lausunnossa julkaisija vahvisti, että sarja päättyy ja että Slightly Mad Studiosin henkilökunta siirretään mahdollisuuksien mukaan muihin EA Sports- ja ajopeleihin.
Codemasters osti Slightly Madin marraskuussa 2019 30 miljoonalla dollarilla, ja osana kauppaa Codemasters säilytti oikeudet Project Cars -IP:hen.
Tämän jälkeen EA osti Codemastersin vuonna 2021, jolloin EA sai oikeudet kaikkiin Codemastersin olemassa oleviin IP:hin, mukaan lukien Project Cars.
”Arvioituamme seuraavaa Project Cars -peliä ja sen pidemmän aikavälin kasvupotentiaalia olemme päättäneet lopettaa pelisarjan kehittämisen ja investoinnit.
Tällaiset päätökset ovat hyvin vaikeita, mutta ne antavat meille mahdollisuuden priorisoida keskittymisemme alueille, joilla uskomme, että meillä on parhaat mahdollisuudet luoda kokemuksia, joita fanit rakastavat.
Keskitymme vahvuuksiimme kilpa-ajopelivalikoimassamme, erityisesti lisensoituun IP:hen ja avoimen pelimaailman kokemuksiin, ja laajennamme pelisarjoja sosiaalisemmiksi pitkäaikaisilla live-palveluilla, jotka sitouttavat maailmanlaajuisia yhteisöjä.
Pelit ovat urheilu- ja kilpaurheiluviihteen ytimessä, ja fanien odotusten muuttuessa tunnustamme tarpeen kehittää pelejämme pelkkää pelaamista pidemmälle ja tarjota faneille kokemuksia, joiden avulla he voivat myös katsella, luoda ja olla yhteydessä ystäviinsä.
Teemme yhteistyötä kaikkien niiden kanssa, joihin tämä päätös vaikuttaa, ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan sijoittamaan heidät sopiviin tehtäviin EA Sports- ja kilpaurheilupeleissämme sekä muissa EA:n osissa. Ensisijaisena tavoitteenamme on nyt tarjota mahdollisimman paljon tukea työntekijöillemme tämän siirtymävaiheen aikana”, EA tiedotti.
Studion perustaja suuttui EA:n tempusta
Slightly Mad Studiosin perustaja ja entinen toimitusjohtaja Ian Bell on kritisoinut Electronic Artsia sen jälkeen, kun julkaisija päätti peruuttaa Project Cars -pelisarjan.
Bell perusti lontoolaisen ajopelistudio Slightly Madin vuonna 2009 ja johti yritystä sen 30 miljoonan dollarin myyntiin Codemastersille kymmenen vuotta myöhemmin sekä Codemastersin 1,2 miljardin dollarin yritysostoon EA:n toimesta helmikuussa 2021.
Hän jätti Slightly Madin viime lokakuussa todeten, että aika oli oikea astua syrjään, ”kun studion tulevaisuus on nyt turvattu”.
Bell twiittasi tiistai-iltana:
– EA, jatkakaa mahtavina… Sanoin oman osuuteni ja seison jokaisen sanani takana, kun he jatkavat niiden todistamista. Miltä nuo numerot (anteeksi, tarkoitan ihmisiä, joilla on toiveita, unelmia ja perheitä) näyttävät, noiden laskentataulukoiden pohjalla?
GamesIndustry.biz-sivustolle toimitetussa lausunnossa EA oli aiemmin vahvistanut, että Slightly Madin työntekijät siirretään mahdollisuuksien mukaan muihin EA Sports- ja ajopeleihin.
”EA on yrityshirviö”
YouTube-kanava SpotTheOzzien haastattelussa vuonna 2017 Bell väitti:
– EA tuli luokseni ja sanoi: Voimmeko antaa teille 1,5 miljoonaa, jos suostutte olemaan puhumatta muiden julkaisijoiden kanssa, sopimatta muista peleistä tai työskentelemästä minkään muun julkaisijan kanssa, ja me annamme teille 1,5 miljoonaa ja allekirjoitamme Shift 3:n tuotantosopimuksen?.
– Sanoin, että okei, kuulostaa hyvältä sopimukselta. Otin 1,5 miljoonaa, maksoin työntekijöillemme paljon bonuksia, ja kaksi viikkoa ennen kuin Shift 3:n tuotannon piti alkaa, he peruivat sen ilman varoitusta. He sanoivat vain: ’Emme tee sitä enää’.
Bell väitti, että siirto jätti Slightly Madin taloudelliseen ahdinkoon, ja EA värväsi useita studion avainhenkilöitä.
– He lähettivät sähköpostia kolmelle, neljälle, viidelle avainhenkilöllemme. Kaksi heistä lähti, koska olimme vaikeuksissa. Meillä ei ollut enää mitään jäljellä. Olimme mennyttä. He kirjaimellisesti tuhosivat yhtiömme, he yrittivät tappaa meidät, he yrittivät varastaa myös teknologiamme.
Bell mainitsi EA:n entisen pomon Patrick Söderlundin ”pahimmaksi yrityshirviöksi” ja sanoi, että julkaisija yritti ostaa Slightly Madin pois.
– He yrittivät kusettaa meitä, ei voi muuta sanoa. Sitä he yrittivät tehdä. He yrittivät tuhota meidät, emmekä rakasta EA:ta tässä yhtiössä. Joten kyllä, otin asuntolainan, panin rahat likoon, panin ne yritykseen, maksoin henkilökunnalle vielä kolme kuukautta, teimme pelejä ja selvisimme niukasti.
– Nuo tyypit ovat kusipäitä. Emme kunnioita EA:ta. En tee enää koskaan sopimusta heidän kanssaan, en kunnioita heitä, he ovat hirvittäviä ihmisiä, he ovat yrityshirviöitä.
Viimeinen peli sukelsi väärään suuntaan
Alkuperäinen Project Cars julkaistiin vuonna 2015, ja sitä kehuttiin kriitikoiden keskuudessa sen realistisesta ajokokemuksesta.
Project Cars 2 seurasi vuonna 2017 ja sai samanlaista kiitosta. Pelissä on 140 rataosuutta 60 paikassa ja 189 autoa, joista valita.
Kolmas peli, Project Cars 3, sai kuitenkin paljon heikomman vastaanoton, kun se julkaistiin vuonna 2020. Kriitikot syyttivät sitä siitä, että se hylkäsi simulaatioidensa juuret haasteellisemman arcade-tyylin hyväksi.
Project Cars 1:n ja 2:n digitaaliset versiot poistettiin myynnistä tämän vuoden lokakuussa ja syyskuussa, koska autojen ja ratojen lisenssit olivat vanhentuneet.