Mainos
Elokuvateollisuus elää jatkuvassa murroksessa. Ihmisten kulutustottumukset vaihtelevat vuosikymmenestä toiseen melko vahvasti, ja elokuvateollisuus etsii jatkuvasti uusia kasvunalueita. Suurimmat elokuvat tehdään valtavin budjetein, eikä ole itsestään selvää, että ne menestyisivät odotusten mukaisesti.

Tv- ja elokuva-ala on saanut lisäboostia myös muualta, esimerkiksi nettikasinoiden maailmasta. Nopeampi.com kertoo, että sivuston suosituimpien pelien joukkoon on noussut monia brändättyjä pelejä, osa myös tv- ja elokuva-alalta. Yhteistyötä tehdään laajalti, ja esimerkiksi NetEntin julkaisema Narcos-kolikkopeli on suoraa jatkumoa Netflixistä tutulle sarjalle.

Viihdealan kilpailu on nykyisin yhä ankarampaa, eikä digitaalisten palveluiden maailmassa menestyminen ole helppoa. Ihmisten ruutuajasta ei nykyään kilpaile kuitenkaan enää pelkkä elokuvateollisuus. Oman soppansa mukaan tuovat esimerkiksi YouTube- sekä Twitch-palvelut, joissa käyttäjät voivat itse tuottaa sisältöä.

Mainos

Pelialalta haetaan lisämahdollisuuksia

Elokuvantekijät hakevat nyt lisämahdollisuuksia monilta muiltakin aloilta. Yksi tällainen ala on peliala, joka tosin ei välttämättä ole yhtään sen helpompi paikka menestyä. Erilaiset brändätyt videopelit ja kolikkopelit ovat vain esimerkkejä uusista aluevaltauksista, joita elokuva-ala pyrkii parhaansa mukaan hyödyntämään.

Kasinoala on kenties vielä hieman tuntemattomampi mahdollisuus monille, mutta esimerkiksi Pohjois-Amerikan pikkuhiljaa laajentaessaan rahapelikenttäänsä netissä, syntyy uusia mahdollisuuksia koko ajan lisää.

Saumaa uusille aloille tuotteen brändäämisestä on ainakin sellaisilla elokuvilla tai sarjoilla, joilla on jo olemassa oleva vahva brändi. Jos brändiä halutaan hyödyntää maksimaalisella tavalla, saatetaan sitä pumpata vielä lisää esimerkiksi juuri pelialan kautta. Tällöin voidaan samalla kompensoida syystä tai toisesta alhaisempaa elokuvamyyntiäkin.

Lisämahdollisuuksia haetaan toki monista muistakin paikoista, eikä peliala ole näistä ainoa. Oheismyynnin kautta bisnestä yritetään laajentaa ja brändejä kehittää. Monen ison sekä pienemmänkin elokuvastudion elokuvista on nykyään usein tarjolla monenlaista vaatetta. Star Wars -teemaiset t-paidat ovat varmasti tulleet jo ihan jokaiselle tutuksi, mutta myös pienempiin brändeihin on haettu lisää momentumia juuri oheismyynnin kautta.

Sosiaalisen mediankaan vaikutusta ei voi nykyään olla korostamatta. Somen hallitseminen on valtavan tärkeää, ja tähän satsataan nyt kovaa. Hypen luominen tapahtuu nykypäivänä juuri sosiaalisessa mediassa ja internetissä. Mikäli elokuvasta tai sarjasta saadaan hypetetty internetin kautta jo ennen sen julkaisua, on lähtöasetelma varsin hyvä.

Myös näyttelijöillä on nykyään paremmat mahdollisuudet luoda itselleen arvokasta henkilöbrändiä juuri sosiaalisen median kautta. Monet tekevätkin pelkkien elokuvien ohella isoa tiliä myös esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Kaikki isot rahat eivät todellakaan siis valu elokuvapomojen taskuun, vaan näyttelijät voivat napata omansa myös omaa brändiään kasvattamalla ja hyödyntämällä.

Videopalvelut ovat samalla haaste ja mahdollisuus

Ihmisten ruutuajasta kilpaillaan nykyään kovemmin kuin koskaan. Oman mausteensa soppaan tuovat esimerkiksi erilaiset videopalvelut, kuten YouTube ja Twitch. Kumpikin ovat erityisesti yksityisille henkilöille suunnattuja palveluita, joissa ihan tavalliset ihmiset kisaavat huipputähtiasemasta.

Osa elokuvatähdistä sekä myös elokuvastudioista onnistuu toki nappaamaan omansa myös näiden palveluiden näyttökerroista. Yleensä tavoitteena ei ole kuitenkaan suoraan tehdä rahaa näistä palveluista, vaan ennen kaikkea luoda hypeä ja mielenkiintoa brändiä kohtaan.

Varsinkin YouTube on monelle elokuvabrändille mahdollisuus tarjota erilaista sisältöä. Esimerkiksi Star Warsin viralliselta YouTube-kanavalta löytyy paljon kulissien takaista materiaalia, erilaisia haastatteluja sekä jopa ennennäkemättömiä klippejä tai poistettuja kohtauksia.

Monikanavaisuus on tärkeää, ja mahdollisuuksia halutaan hyödyntää niin monipuolisesti kuin mahdollista. Sisältö tuodaan sinne, missä ihmisetkin ovat. Netflixin ja HBO:n kaltaisten suoratoistopalveluiden kautta elokuvat ja sarjatkin ovat nyt saatavilla juuri sellaisina kuin ihmiset haluavat missä ja milloin tahansa. Valppaus ja koko ajan muuttuvan tilanteen seuraaminen on tärkeää myös elokuvantekijöille, sillä ilman ajantasaista tietoa he putoavat auttamatta kelkasta.

Mainos