Mainos
Epic Gamesin kerrotaan irtisanovan noin 16 prosenttia työntekijöistään.

Bloombergin Jason Schreier kertoo, että Unreal Engine- ja Fortnite-pelistä vastaava yhtiö irtisanoo noin 900 työntekijää, mikä on noin 16 prosenttia sen henkilöstöstä.

Työpaikkojen vähentämisestä ilmoitettiin Epicin toimitusjohtajan Tim Sweeneyn henkilöstölle lähettämässä muistiossa, jossa hän toteaa, että osa irtisanomisista tapahtuu sen SuperAwesome-haarassa, kun taas musiikkimarkkinapaikka Bandcamp on myyty.

Mainos

Fall Guys -kehittäjä Mediatonicin henkilökunta kirjoitti sosiaalisessa mediassa väittäen, että irtisanomiset koskettavat heitä.

”Olemme jo jonkin aikaa käyttäneet paljon enemmän rahaa kuin olemme ansainneet, investoimme Epicin seuraavaan kehitykseen ja kasvattaneet Fortnitea metaversaalin inspiroimana luojien ekosysteeminä”, Sweeneyn viestissä lukee.

Olin pitkään ollut optimistinen, että voisimme selvitä tästä siirtymästä ilman irtisanomisia, mutta jälkikäteen huomaan, että se oli epärealistista.

Vaikka Fortnite alkaa jälleen kasvaa, kasvu perustuu pääasiassa luojien sisältöön, johon liittyy merkittävä tulonjako, ja tämä on matalamman katteen liiketoimintaa kuin meillä oli Fortnite Battle Royalen lähtiessä lentoon ja alkaessa rahoittaa laajentumistamme.

Menestys luojien ekosysteemissä on hieno saavutus, mutta se merkitsee suurta rakenteellista muutosta talouteemme.

Epicin väki eri puolilla maailmaa on jatkuvasti pyrkinyt vähentämään kuluja, muun muassa siirtymällä nettonollahenkilöstön palkkaamiseen ja leikkaamalla toimintakuluja esimerkiksi markkinointiin ja tapahtumiin. Olemme kuitenkin edelleen kaukana taloudellisesta kestävyydestä.

Tulimme siihen tulokseen, että irtisanomiset ovat ainoa keino, ja että niiden tekeminen nyt ja tässä mittakaavassa vakauttaa taloutemme.

Pelialalla, media-alalla ja rakennusalalla menee nyt huonosti

Tämä on viimeisin esimerkki laajamittaisista irtisanomisista, joita pelialalla on tänä vuonna tehty, kun yritykset tekevät korjauksia pandemian jälkeiseen laajentumiseensa.

Aiemmin tänä vuonna Microsoft vahvisti suunnitelmansa irtisanoa noin 10 000 työntekijää, muun muassa Xboxilla ja Bethesdalla.

CD Projekt Red ilmoitti heinäkuussa suunnitelmista irtisanoa noin 10 prosenttia henkilöstöstään, ja CD Projektin toimitusjohtaja Adam Kiciński totesi, että yhtiö haluaa ”ketterämpiä ja tehokkaampia tiimejä”.

Lomautuksia on viime aikoina tapahtunut myös useissa muissa yrityksissä, kuten Unityssä, Riot Gamesissa, Blizzardissa, Crystal Dynamicsissa, Biowaressa ja The Callisto Protocol -studiossa Striking Distancessa.

GamesIndustry.biz:n Christopher Dring esitti hiljattain VGC:lle tekemässään analyysissä, että laajalle levinneet irtisanomiset johtuvat osittain siitä, että yritykset odottivat pandemian jälkeen säilyttävänsä vauhdin, mutta pelien myynti jäi odotettua pienemmäksi.

”Muille yrityksille, erityisesti julkisille kuten Microsoftille, myynnin lasku on ongelma. Osakkeenomistajat eivät halua nähdä sijoitustensa menevän miinukselle. Tämän seurauksena johtoryhmien on tarkasteltava liiketoimintaa ja selvitettävä, onko tehokkuuden parantamista tarpeen tehdä tai onko osastoja, jotka eivät vain tuota tulosta.”, Dring kirjoitti.

Suomessa on viimeaikoina uutisoitu myös rakennusalan ahdingosta. Rakennusyrityksiä on asetettu konkurssiin ennätysmäärä viime vuosiin verrattuna. Myös media-alalla työt ovat dramaattisesti vähentyneet.

Mainos