Mainos
Formula 1 -karnevaalin näkyvin muutos vuonna 2018 ovat autoihin lisätyt Halo-kaarisuojat, joiden tehtävänä on estää kuljettajan murskautuminen ihmisjauhelihaksi auton sinkoutuessa radalta rengasvalliin tai katajikkoon. F1 2018 tuo mukanaan Halon ja monta muuta uudistusta.

Codemasters on kuunnellut pelaajia. Vuoden 2018 painos ottaa opiksi ja korjaa peliä muiltakin osin kuin vain edellisten erheiden osalta. Suurimmat uudistukset ovat grafiikassa ja autojen fysiikassa.

Mainos

Aurinko paahtaa ja sen huomaa

Pelin grafiikkaa on paranneltu tehosteiden osalta. Eri sääilmiöt ovat nyt aidompia kuin ennen. Auringonpaisteella sää näyttää aidommalta ja horisontti haalenee kuten oikeassa elämässä. Varjot ovat sinertäviä kuten kuuluu. Sadekeli on armoton, harmaa ja liukas. Esteettisyys on suorastaan herkullinen. Sadekelillä ajettaessa näkyvyys on heikko ja se saakin pelaajan kunnioittamaan oikeita kuljettajia aiempaa enemmän. Ajo sadekeliletkassa on sulaa hulluutta.

Valokuvatila on tietysti mukana.

Grafiikkauudistusta on tullut myös partikkelitehosteihin. Nyt radan pinta hehkuu kuumuudesta ja moottoreista nousee lämpöaaltoja. Lähtösumassa lentää rengaspaskaa ja pakokaasujen päästöt voi melkein maistaa. Kaikki nämä pienet yksityiskohdat lisäävät autenttisuutta ja saavat jokaisen bensalenkkarin kehräämään.

Ali Baba ja muut suomalaiset palkintopallilla.

Ratilla railakkaampaa

Pelinautinnon suurin uudistus koskee fysiikkaa. Codemasters on muokannut simcademaista F1-sarjaansa aiempaa simulaatiomaisempaan suuntaan. Arcade-pelaaminen ohjaimella on toki edelleen mahdollista ja kivaa, kuten vuodentakaisessa F1 2017 -pelissäkin. Tällä kertaa kuitenkin myös rattipelaajat on huomioitu paremmin. Ajotuntuma on merkittävästi edellisiä pelejä parempi. Force Feedback haakkaa nyt rattia asfaltin kuhmuroiden mukaan ja ajaminen tuntuu kuin ajaisi PC:ltä tuttuja hardcore-simulaattoreita mm. Assetto Corsaa tai iRacingia.

Ajoapuja voi säätää kiitettävästi, jonka ansiosta jokainen voi pelata joko helpommin kontrolloitavalla ja kivalla formulalla tai realismiin pyrkivällä, helvetin haastavalla sukkulalla. Myös vastustajien tekoälyviisaria voi säätää laajalla skaalalla.

Fysiikkauudistus ei rajoitu pelkkään rattiohjauksen hienosäätöön. Merkittävä rooli fysiikkasimulaatiossa on rengasfysiikassa ja sen tuntumassa. Rengasfysiikkaan on nyt panostettu melkoisesti. Renkaiden kuluminen on realistisempaa kuin aiemmin ja eri renkaiden erot huomaa helpommin. Simulaatiomaisuudesta on pakko antaa roimat plussat.

”Ajo meni perseelleen, mistä tämä johtui, Hra Karvakassi?”

Yksi Codemastersin markkinointiosaston hehkuttamista uudistuksista on haastattelutila. Kisaa ennen ja kisan jälkeen lokinsiipikulmakarvainen toimittajatar hyökkää kameramiehen kanssa kyselemään visaisia pelaajan luomalta avatarilta – jolle kaikkein vääräleukausimmat antavat lupsakan nimen esim. Kari Karvakassi tai Kapteeni Nahkasäkki. Pelaajalle annetaan kahdesta neljään vaihtoehtoa, joista valita omasta mielestä sopivin. Mikäli pelaajan arpoma vastaus miellyttää tallin johtoa, voi tästä saada plussaa. Pelaaja voi kehittää identiteettiään joko showmieheksi tai insinöörimäisen kuivaksi kävyksi. Toimituksellinen osuus on ihan kiva RPG-henkinen lisuke, mutta isossa kuvassa täysin turha.

F1-journalisti haluaa skuupit heti tuoreeltaan kisan jälkeen.

Historiikkiautoilla hulvattomampaa

Tänäkin vuonna F1-peli tarjoilee pelaajien kaahattavaksi historiikkiformuloita aina 1970-luvulta saakka. Autot ovat mahtavaa viihdykettä kaikille lajia koko lapsuutensa ajan seuranneille ja todellisille moottoriratakeisareille. Autojen fysiikat ovat aivan eri luokkaa kuin nykypäivän yliturvallisissa ja kaikin tavoin rajoitetuissa siipikiitureissa.

Historiikkiautoja on 20 kappaletta, mutta harmillisesti ratavalikoimasta (21 kpl) ei löydy historiikkiratoja. Ehkäpä sitten ensi vuonna? Monzan hengenvaaralliseen ovaliin olisi ollut kiva kaahata lenkkari lattiassa.

F1 2018 parantaa huimasti edellistä osaa, joka oli jo merkittävästi parempi kuin edeltäjänsä. Codemastersin ottama askel kohti simulaatiota on erinomainen riski, joka viehättää varmasti kaikkia rattipoljinyhdistelmän kanssa pelaavia simracereita. F1 2018 on viimeistelty ja hauska F1-peli, jota on todellinen ilo pelata.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
F1 2018
90 %
Edellinen artikkeliSony: PS VR myynyt yli 3 miljoonaa kappaletta
Seuraava artikkeli”Turun Assemblyt”, eli Grail Quest -pelitapahtuma palaa jälleen syksyllä
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
f1-2018-arvostelu-codemasters-viilasi-formulapelistaan-loistavan-simulaationF1 2018 parantaa huimasti edellistä osaa, joka oli jo merkittävästi parempi kuin edeltäjänsä. Codemastersin ottama askel kohti simulaatiota on erinomainen riski, joka viehättää varmasti kaikkia rattipoljinyhdistelmän kanssa pelaavia simracereita. F1 2018 on viimeistelty peli, jota on todellinen ilo pelata.