Koti Peliarvostelut Far Cry New Dawn -arvostelu – Grindaa ja loottaa… uudelleen… ja vielä...

Far Cry New Dawn -arvostelu – Grindaa ja loottaa… uudelleen… ja vielä kerran uudelleen

Far Cry 5 tarjoili kenties hauskimman Far Cry -seikkailun sitten Far Cry 3 -pelin noin tasan vuosi sitten. Nyt homma saa jatkoa itsenäisessä Far Cry New Dawn -spin-offissa, joka jatkaa Far Cry 5 -pelin tarinaa täysin uusilla kuvioilla, 17 vuotta tulevaisuudessa.

Far Cry New Dawnista toimitettiin tätä arviota varten PC-versio, sillä Far Cry on konsolihypettäjien sanasta huolimatta yksinkertaisesti parasta PC:llä pelattuna.

Jos et jaksa lukea arviota tekstinä, voit katsella sen myös videona tästä:

Mainos

Värikkäämpi tulevaisuus

Peli seuraa kahden sukupolven välistä vaikerointia ydintuhon jälkeisessä Yhdysvaltain Keskilännessä. Vanha sukupolvi eleli Far Cry 5 -pelin tapahtumat Montanassa, uusi sukupolvi on syntynyt sinne yhdinpommin jälkeen. Sukupolvien väliset erot synytvät siitä, että “vanhat” ihmiset muistavat meidän aikamme vanhoina hyvinä aikoina, kun taas uusi sukupolvi tietää vain ajan ydintuhon jälkeen. Sama pätee pelaajaan. Jos pelaaja on pelannut Far Cry 5 -pelin läpi, samaistuu hän vanhaan kansaan, tunnistaen kaikki Hope Countyn jäänteet ja kirjeistä avautuvat muistot. Mikäli pelaaja tulee täysin puskista Far Cry New Dawn -pelin pariin, samaistuu hän uuteen sukupolveen, jolle tieto vanhasta tarjoillaan pieninä murusina.

Far Cry -pelien vetonauloina ovat yleensä olleet karismaattiset pahikset. Tälläkin kertaa protagonistit ovat pääosissa. Pahiksina toimivat kaksossiskot Mickey ja Lou. Siskoksilla on yksinkertainen mentaliteetti: toiset ovat ongelmanaiheuttajia, toiset ongelmanratkaisijoita. Heidän isänsä osoittautui mm. ongelmnaiheuttajaksi, joten he itse ratkaisivat ongelman. Kivoja gimmoja siis.

Melkein sama peli kuin Far Cry 5, mutta eri ajassa

Far Cry New Dawn on isossa kuvassa melkein sama peli kuin Far Cry 5, mutta eri ajassa. Ei se tietenkään aivan sama peli, sillä tarina on eri ja maisematkin näyttävät hyvin erilaisilta, mutta mekaniikat, aseet, valikkologiikat ja pelattavuus ovat samoja, kartta on sama kuin Far Cry 5:ssä, ja muun muassa apukäsi Hurk.

Pelin pelaaminen ei kuitenkaan vaadi Far Cry 5:n pelaamista taustalle. Setuppi on täysin eri. Nyt ollaan itsenäisessä tarinassa 17 vuoden päässä tulevaisuudessa.

Ubisoft Montreal tutki useita eri skenaarioita mahdollisen ydintuhonjälkeisestä ajasta. Pelin tarina on rakennettu sen pohjalta, miten asiat voisivat realistisesti mennä. Tarina onkin utopistisesta asetelmastaan huolimatta yllättävän uskottava. Joskin myös erittäin yliampuva.

Pelaaja saa jälleen apukäsiä mukaan. Jos tietokonekavereista ei löydy mieleistä, saa oman ystävän co-oppina mukaan.

Mitä uutta?

Pelin mekaniikka on ottanut hienoisia kehityksiä osakseen. Nyt apuvoimat eivät esimerkiksi ole kartalla näkyvissä, vaan heidän pelastamisekseen on saatava ensin jostain tieto näiden olinpaikasta, tai sitten sattumalta törmättävä heihin haahuilun edetessä.

Toinen iso uudistus on etuvartioiden valtaamisessa. Pelin valuuttana toimii öljy, mekaaniset tarvikkeet, rauta ja jalometallit. Näitä, etenkin öljyä saadaan etuvartioista. Etuvartiot voidaan raidata kolmeen otteeseen, joka lisää saatavan öljyn määrää. Jokainen etuvartion raidikerta on luonnollisesti toistaan vaikeampi, mutta tuottoisampi.

Pelaaja voi muokata asustaan vaikkapa kirahvinkeltaisen. Kokonaisuutta voi koristaa pupumyssyllä.

Myös aseiden, ajoneuvojen ja vihollisten osalta on luvassa suurempi uudistus. Nyt nämäkin ovat jaettu kolmeen eri lujuusluokkaan. On ykköstason aseet, ajoneuvot ja viholliset, sitten kakkos- ja vielä kolmostasokin.

Viimeinen suuri uudistus ovat ulkoiset Expedition-reissut ympäri Jenkkilää. Näiden ansiosta pelaaja voi käydä raidilla vaikka San Franciscossa, josta tuliaisina tulee hieman väkevämpää palkintoa kuin Montanan metiköistä. Nämä voidaan suorittaa myös kolmesti, toinen toistaan vaikeammalla vaikeusasteella.


Tältä näyttää pelin Expedition-tila käytännössä.

Missä onnistutaan, missä ei?

Pelattavuudeltaan Far Cry New Dawn on erittäin toimiva. Se on identtinen Far Cry 5:n kanssa, joten hiottua fps-toimintaa sopii odotella.

Graafisestikin New Dawn on samaa kuin Far Cry 5. PC-pelaajia hemmotellaan 4K:na pelattaessa yksinoikeudella HD-tekstuureilla, jotka lisäävät grafiikkaan valtavan määrän yksityiskohtia. Tällä on tietysti haittapuolensa koneen tehovaatimusten lisäytyessä.

Äänipuolikin on samaa samaa. Musiikit ovat vaihtuneet hieman maailmanloppua korostavammaksi, muttei pahemmin ärsyttävämmäksi. New Dawn on kaikilta teknisiltä osin vain lisäosa edelliseen.

Nykyisiä ja vanhoja rakennuksia voi vertailla valokuvien avulla.

Moitteita on annettava pelin fortnitemaisesta fiiliksestä. Peli yritää selvästi isolla kädellä houkutella Fortniten karkkimaisuuteen, hassuihin hattuihin ja kieli poskessa tehtyyn leppoisuuteen innostuneita. Harmillisesti se ei sovi kovin hyvin Far Cry -teemaan, joka tavallisesti on ollut lohduton, mutta voimaannuttava – aikuismainen.

Fortnitemaisuus vie tehoja myös pelin sinäänsä karismaattisilta naispahiksilta. Pinkit kukkaset, lila miljöö, riemunkirjavat aseet ja ajoneuvot ovat kaiken keskiössä. Pahissiskoksia näytetään vain avainkohtauksissa ja muuten vatkataan rivipahiksia snaipperilla koteloon.

Koko pelin pääpointti tuntuu olevan tarinan sijaan etuvartioiden grindaamisessa kolmeen kertaan sekä ekskursioreissuissa, jotka nekin olisi hyvä lootata kolmesti. Toistoa toiston perään. Lisäosaisuus on vahva tässä.

Onko se hyvä?

Far Cry New Dawn on teknisesti taattua Far Cry -laatua, mutta sen parisenkymppiä edullisempi hintakin jo kertoo, että kyseessä ei ole täysin uuteen osaan verrattavissa oleva seikkailu, vaan lisäosamainen itsenäinen grindauspaketti. Viihdyttävää pelattavaa riittää reilusti, vaikka tarina onkin pienemmässä roolissa. Co-opista tietenkin valtavat plussat, sillä tämäkin peli on kaverin kanssa kaksinverroin hauskempaa.