Farpoint on ensimmäinen Playstation VR-peli joka tukee PS VR Aim -aseohjainta. Farpoint tuleekin bundlattuna aseohjaimen kanssa ja paketille kertyi julkaisussa hintaa n. 100 € ostopaikasta riippuen. Nyt peliä saa jo halvemmalla, jos sellaisen vain löytää jostain. Onko Farpoint VR riittävä syy hassata satanen ja ojentaa muukalaisörvelöitä realistisemmin kuin koskaan aiemmin?

Farpointin kehittänyt Impulse Gear on Indie-studio, joka ei ole oikeastaan tunnettu mistään pelistä. Pelin tapahtumat sijoittuvat tuntemattomalle planeetalle, jonne pelaaja haaksirikkoutuu (tipahtaa madonreiän kautta ilmakehän halki = sama asia?). Ei aikaakaan, kun pelaaja hoksaa, että omat duunikaverit ovat samalla planeetalla ja vastaantulevien facehugger-ripoffien vihamielisyyden perusteella aikaa ei ole hukattavaksi.

Farpointin tarina on melko mitäänsanomaton ja yllätyksiä se ei juuri tarjoile. Pelattavaa on perusräiskinnän verran, n. 10 tuntia mutta alku ottaa aikansa ja peli alkaa näyttää parhaita puoliaan vasta puolen välin kohdalla.

Vihollisia on mukana muutamaa erityyppistä, aina jo mainituista örvelöistä mechawalkereihin. Omaperäisyyttä ei vastustajiin ole käytetty ja niiden ulkoasut onkin monen kohdalla lainattu härskin suorasti muista teoksista. Vihollisia myös vaivaa suunnaton tekoälyttömyys läpi pelin. Niiden liikeradat tuntuvat toistavan itseään ja viholliset lähinnä väistelevät sivusuunnassa tai syöksyvät pelaajaa kohti.

Kenttäsuunnittelu on valitettavan putkimaista ja tutkittavaa ei juurikaan löydy. Pelattavuudeltaan Farpoint on sujuva, mutta aiheutti ainakin allekirjoittaneella tuskahikeä ja syljen poikkeuksellisen runsasta eritystä VR-pahoinvoinnin muodossa. Edes kääntymisen rajoittaminen ei helpottanut tilannetta.

Kun pelaamisen laittaa perspektiiviin ja unohtaa oman tappodarraakin pahemman hikoilukakomisen, on Farpoint yksi parhaista VR-räiskinnöistä tähän asti.

Tähtääminen on toimivaa ja aseen kalibroinnin jälkeen paketti pysyy hyvin kasassa.  Träkkäys toimii miltei virheettömästi ja ohjattavuus on kaiken kaikkiaan ok, vaikka näppäinten asetteluun totuttelu aikansa ottaakin.

“hahmo liikkuu kuin luistinradalla”

Nykypäivän VR-pelaamisen heikkoudet valitettavasti paistavat liikaa läpi todella näyttävän ulkoasun alta. Farpoint on todellakin upean näköinen VR-peli ja edustaa PS4:llä graafisesti ehdottomasti VR-pelien huippua. Jotain kokemuksesta silti puuttuu, sillä hahmo liikkuu kuin luistinradalla ja jo edellä mainitut, kenties VR-ohjaamisesta johtuva kenttien putkimaisuus ja vihollisten tekoäly latistavat tunnelmaa.

Mukana olevat yhden kaverin kanssa pelattavat haastemissiotkaan eivät oikein auta, kun pelaaminen muistuttaa aivan liikaa 90-luvun pelihalliräiskintää todellisen avaruussolttuimmersion sijaan.

Vaikka vihollisten animointi on laadukasta, kaverihahmo näyttää liukuvan planeetan pinnalla heijastaen omaa liikkumistuntumaa.

Farpointia on kuitenkin helppo suositella, jos VR-pahoinvointi ei vaivaa ja Bad Mother Fucker -lompakossa on hilloa; Aim ohjaimelle on lupailtu tukea, mutta tällä hetkellä sitä ei muut pelit tue ja lista tulevista peleistä on lyhyempi kuin kuluva Suomen kesä. Peli on upea taidonnäyte pieneltä pelistudiolta, mutta mikään räiskintäklassikko se ei ole eikä hintalaatusuhde kohtaa.