Mainos
Kotimaiset pelihitit syntyvät arkeen liittyvistä asioista. Seuraava mahdollinen suomalainen pelihitti iskee kyntensä sinne, mistä lähes jokaisella suomalaismiehellä on yhteiset muistot; armeijaan.

Vuonna 2016 julkaistu My Summer Car iski siihen rakoon, johon pelimaailmassa vain harvoin oikeasti onnistutaan iskemään kuin salama. Se toi jotain täysin uutta mukanaan, mutta samalla jotain niin tuttua. Jokainen My Summer Car -pelin asunnossa käynyt pystyi heti haistamaan mummolan tai muistamaan omakotitaloelämää 1980-luvulla. Pelistä tuli hitti muuallakin kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Yhdysvalloissa pelin absudrista ajatuksesta pidettiin suuresti. Peli toi mukanaan oman tubetuskulttuurinsa, johon esimerkiksi Game Hard 4.0 on jäänyt täysin koukkuun.

Seuraava suomalainen pelitapaus ei siis suinkaan ole uusi Angry Birds tai Control 2, vaan Suomen valtion puolipakollista asepalvelusta simuloiva mustan huumorin peli, Finnish Army Simulator.

Mainos
Koulutushaaravaihtoehtoja laatikoissa.
Peli tarjoilee koulutushaaroja siinä missä armeijakin.

Mistä pelissä on kyse?

Pelin kehitystyöstä vastaava Jeri Haapavuo ei välitä pelimaailmassa tyypillisistä rankoista markkinointistrategioista, jossa paljastetaan uusista peleistä asia kerrallaan tiisereiden ja kiilloteltujen screenshottien muodossa. Hän on avoin ja kertoo, mistä pelissä tulee olemaan kyse.

– Peli pyrkii antamaan pelaajalle todentuntuisen kuvan fiktionaalisen Suomen valtion pakollisesta asepalveluksesta. Pelin tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2011, jolloin elettiin tietynlaista mullistuksen aikaa. Varusteet olivat juuri uudistuneet M05-aikakaudelle, mutta käytännöt laahasivat perässä. Täysimittainen palvelusaika, simputus ja kova kuri vallitsivat. Intin käyneelle peli pyrkii tarjoamaan nostalgisia tunne-elämyksiä ja inttiä käymättömille mahdollisuuden päästä kärryille siitä, että mistä niissä joka toisissa jätkien illanistujaisissa aina mölistään, Haapavuo kertoo.

Finnish Army Simulator -pelin puolijoukkueteltta.
Peli on vielä kesken, mutta jokainen armeijan käynyt saanee heti jonkilaisia muistoja tästä kangastuotteesta.

Full-HD-strategiapeli rankalla huumorilla höystettynä

Koska pelkkä idea armeijasta ei kanna, on pelissä oltava jotain pintaa syvempääkin. Meneekö peli sitten aivan esim. Arma III:n tai DCS Worldin tavoin MilSim-kategoriaan, vai mistä tarkalleen on kyse?

– Peliin on toteutettu useita roolipeleistä tuttuja elementtejä, kuten inventory, skill tree, free roaming ja NPC:t dialogeineen. Toisaalta osa mekaniikoista voi muistuttaa monia vanhoista kunnon yleisurheilupeleistä sekä Tony Hawk -sarjan peleistä, Haapavuo tarkentaa.

Pelistä löytyy myös jonkinlainen tarina.

– Varsinaisen inttikontekstin lisäksi maustamme tarinaa sivujuonella, joka saa pelaajan entistä suuremmalla mielenkiinnolla odottamaan, että mitä seuraava päivä tai viikko tuokaan tullessaan, Haapavuo fiilistelee.

Peli sisältää sarkastista ja rankkaa mustaa huumoria eikä sovellu kaikenikäisille tahi vakavamielisille – kuten ei oikea inttikään.

– Pelin tarkoitus on olla aiheuttamatta pahaa mieltä minkään tietyn ihmisryhmän edustajille, vaan kaikille tasapuolisesti. Emme ole rasismin, natsismin, sovinismin tai minkään muunkaan ääriaatteen kannattajia.

Finnish Army Simulator -pelin strategiataulukko.
Mitä mukaan metsäretkelle?

Haapavuon mukaan pelin koukuttavuus tulee samaistuttavuudesta, nostalgiasta omaa armeija-aikaa kohtaan ja pelimäisyydestä, joka ei tunne samoja rajoja kuin oikean elämän säännöt. Peleissä kaikki voi mennä hieman pidemmälle.

– Koukuttavimpina asioina pelissä miellän ehdottomasti huumorin ja peliin samaistumisen. Haluamme, että pelaajat voivat elää pelin kautta kokemaansa ja kuulemaansa uudelleen. Tuomme peliin mielellämme innokkaimpien ehdottamia ominaisuuksia ja tarinallisia elementtejä. Koukuttavuus syntyy siis siitä, ettemme toimi niin kuin kirjoissa opetetaan, vaan niin kuin oikeastikin toimitaan (ja ehkä ihan hieman tilanteita kärjistäen).

Idea peliin tuli armeijassa

Finnish Army Simulator -pelin idealla on pitkät juuret. Vastoinkäymiset ovat kuitenkin pitkittäneet projektia, mutta tämä lienee vain hyvä asia, sillä nyt tekijöillä on enemmän kokemusta pelien kehittämisestä.

– Pienestä pitäen olen halunnut tietää, mitä pellin alla tapahtuu. Olen purkanut ja rakentanut, materiaa ja immateriaa. Pelejä aloin tekemään jo yläasteikäisenä, Haapavuo analysoi.

Reserviupseerikoulussa ja yliopistossa ideat inttipelistä alkoivat muhimaan.

– Aikanaan LentoRUK:in pääsykokeissa törmäsin hauskaan moniajotestiin, jossa testattiin tulevien pilottien kyvykkyyttä suoriutua useammasta kuin yhdestä (tarkalleen viidestä) tehtävästä samanaikaisesti. Tehtävät vaativat motoristen, matemaattisten, äidinkielellisten ja muistillisten kykyjen aktivoimista samanaikaisesti. Testi kiehtoi minua ja päätin kotiin päästyäni koodailla vastaavan testin itse. Saman päivän aikana julkaisin “pelin” netissä ja inttivuoden mittaan sain siitä paljonkin kyselyitä. Tajusin tuolloin, että intti-konteksti pelissä voisi kiinnostaa.

– Intin jälkeen ensimmäisenä yliopistovuotenani vuonna 2012 aloin speksaamaan, että mitä inttiaiheinen peli voisi pitää sisällään. Houkuttelin mukaan 4 hengen kaveriporukan ja ryhdyimme hommiin ilman sen suurempaa kokemusta Unity-pelimoottorista. Koulutehtävät ja opiskelijaelämä vaativat kuitenkin veronsa ja porukka pieneni yhteen muutamassa viikossa. Projekti jäi horrostilaan.

Finnish Army Simulator -pelin tupa sänkyineen ja tarvikkeineen.
Finnish Army Simulator -pelissäkin on tupa ja punkat.

Vaikka inttipeli jäi tauolle, pelikehitys jatkui muiden projektien muodossa.

– Vuosina 2015–2016 pyörittelin päässäni Limbosta ja Braidista innostuneena vastaavanlaista ideaa. Vuonna 2016 löysin netistä osaavan 2D-graafikon, jonka kanssa toteutimme kahdessa vuodessa Gates of Horn and Ivory -nimisen psykologisen puzzle-platformer-genren pelin ja julkaisimme sen Steamissa.

Niin kutsutun “Niche-pelin” myyminen on kuitenkin haastavaa ilman valtavaa markkinointibudjettia ja -strategiaa, joten paloa tehdä helpommin lähestyttävä tapaus oli olemassa.

– Haastavan markkinointikohteen jälkeen oli aika yrittää jotain hieman yleisöön kolahtavampaa. Muistin jälleen tuon vuonna 2011 syntyneen idean ja ryhdyin vuonna 2018 kasaamaan suurempaa tiimiä idean ympärille. Tässä sitä nyt ollaan, Haapavuo iloitsee.

“Sento! Lepo! Sento!”

Tehtävää on vielä paljon

Peliä tekee nykyisellään noin 10-henkinen porukka, jonka kokoonpano ja työpanos hieman vaihtelee elämäntilanteista riippuen.

– Emme tee tätä työksemme, sillä eihän tästä (ainakaan vielä) palkkaa saa. Hankimme elantomme muualta ja säästelemme tähän tiristettäväksi ne maukkaimmat mehut.

Koska Finnish Army Simulator -peliä tehdään kaiken muun ohella, ei valmista tapausta kannata odotella saapuvaksi vielä aivan täksi jouluksi. Haapavuo antaakin silmää iskien epämääräisen vastauksen julkaisuaikataululle.

– Se julkaistaan sitten, kun koemme sen olevan valmis. 😉 Noh, luvataan, että vuonna 202X.

Voit käydä lisäämässä pelin odotelllessasi toivelistallesi Steamissa. Lisää pelistä voit lukea tästä.